تبلیغات

حقایق جالب و شگفت‌انگیز درباره لاتاری

لاتاری یک اتفاق کنجکاوی برانگیز است. اکثر ما به آن توجهی نداریم به‌جز موارد نادری که که جک‌پات به ارقام نجومی می‌رسد یا حداقل نجومی‌تر از حالت عادی (که البته در حالت عادی هم رقم هنگفتی محسوب می‌شود) و در این هنگام توجه رسانه‌های خبری جلب شده و درباره این رقم حیرت‌آور صحبت می‌کنند. اما در حالی‌که به‌نظر می‌رسد لاتاری بر یک فرضیه سرراست و آسان استوار است  و آن «مبلغ ناچیزی بپردازید شاید برنده یک مبلغ بزرگ شوید» است، اما کل رویداد به واقع پر از شگفتی‌های عجیب، شخصیت‌های کنجکاوی برانگیز و واقعیت‌های جذاب است. در این مقاله به حقایق ناگفته شگفت‌انگیز درباره لاتاری می‌پردازیم.

حقایق ناگفته شگفت‌انگیز درباره لاتاری

  • ما در لاتاری بیش از سایر شکل‌های سرگرمی پول خرج می‌کنیم

براساس آمار انجمن لاتاری‌های ایالتی و استانی آمریکای شمالی، آمریکایی‌ها ۷۰٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ برای خرید بلیط لاتاری هزینه کرده‌اند. برای مقایسه، ما فقط ۶۳ میلیارد دلار برای بلیط رویدادهای ورزشی، کتاب، بازی‌های ویدیویی، بلیط سینما و موسیقی هزینه می‌کنیم.

  • اغلب برندگان پول برد خود را از دست می‌دهند چون زیادی سخاوتمند هستند

در حالی‌که به‌نظر می‌رسد بسیاری از برندگان پول خود را به این دلیل از دست می‌دهند که آن را صرف خرید چیزهای گران‌قیمتی می‌کنند که توان پرداختش را ندارند، اما طبق گفته چارلز کنراد (Charles Conrad) برنامه‌ریز ارشد مالی، بزرگترین مشکل این است که اغلب این برندگان بسیار سخاوتمند هستند و پول برد را به افراد نزدیک‌شان می‌دهند.

  • ولتر یکی از اولین برندگان لاتاری بود

این نویسنده فرانسوی با یک ریاضی‌دان به نام شارل ماری دو لاکاندامین (Charles Marie de La Condamine)، به هم پیوسته و یک اشتباه محاسباتی در لاتاری ملی فرانسه پیدا کردند. سایت تاریخ می‌گوید: «دولت هر ماه جوایز گسترده‌ای برای لاتاری تعیین می‌کرد، اما یک خطای محاسباتی باعث می‌شد که میزان جوایز پرداختی بیش از ارزش تمام بلیط‌های در گردش باشد. با این حساب، ولتر، لاکاندامین و سندیکایی متشکل از سایر بازیکنان توانستند بارها و بارها از این موقعیت استفاده کرده و سودهای کلانی ببرند.» این روش باعث شد که ولتر ثروتی معادل نیم میلیون فرانک به‌دست آورده و با آرامش خیالی که داشت به صورت کامل بر روی نوشته‌هایش متمرکز شود.

  • لاتاری با سرعت خارق‌العاده‌ای گسترش یافته است

اگرچه هم اکنون ۴۳ ایالت آمریکا لاتاری مخصوص به خود را دارند، اما در سال ۱۹۸۰، تنها ۱۴ ایالت چنین وضعیتی داشتند. به ظاهر وعده درآمد اضافی برای برنامه‌های دولت به متقاعد کردن ایالت‌ها در بازبینی قوانین کمک بسیاری کرده است.

  • لاتاری فقرا را نابود می‌سازد

به‌طور نامتناسب، کسانی که بیشترین پول را صرف خرید بلیط لاتاری می‌کنند در طبقات پایین اقتصادی قرار دارند. همان‌طور که نشریه آتلانتیک توضیح می‌دهد: «یک‌سوم فقیر جامعه نیمی از کل بلیط‌های لاتاری را می‌خرند، طبق تحقیق دانشگاه دوک در دهه ۱۹۸۰، بخشی از دلایل این اتفاق، تبلیغات وسیع لاتاری‌ها در محله‌های فقیرنشین است. به گزارش ان‌سی پالیسی، افرادی که در فقیرترین ایالت‌ها زندگی می‌کنند بیشترین بلیط را خریداری می‌کنند.»

  • یک جایزه پاوربال به ۱۱۰ برنده سطح دوم تعلق گرفت

قرعه‌کشی پاوربال در تاریخ ۳۰ مارس سال ۲۰۰۵، برای جایزه سطح دوم ۱۱۰ برنده داشت که جک‌پات ۱۹٫۴ میلیون دلاری را بین خود تقسیم کردند. هشتاد و نه نفر هر کدام برنده ۱۰۰،۰۰۰ دلار و بیست و یک نفر دیگر هر کدام ۵۰۰،۰۰۰ دلار برنده شدند (آنها گزینه پاورپلی را انتخاب کرده بودند).

  • برد ۱۷۵۰۰ دلاری که از یک انعام نشأت گرفت

یک فرد ثروتمند به یک متصدی بار ۲۵ ساله به‌عنوان انعام یک جفت بلیط بازی کنو داد، و یکی از این بلیط‌ها به برد ۱۷۵۰۰ دلاری بدل شد. اگرچه متصدی بار تلاش کرد تا آن را برگرداند اما آن فرد قبول نکرده و اصرار داشت که وی جایزه را برای خود بردارد.

  • بلیط دیگر به یک انعام ۳ میلیون دلاری بدل شد
▬ این مطلب را هم بخوانید:  ماجراهای باور نکردی در مورد شرطبندی که مو بر بدن سیخ میکند !

پیشنهاد بسیار بهتر از انعام ۱۷۵۰۰ دلاری تقسیم یک بلیط لاتاری بود که یک پلیس با پیش‌خدمت یک رستوران انجام داد. مجله پیپل شرح می‌دهد که چه اتفاقی افتاد: «در روز دروغ اول اپریل، کانینگام که افسر پلیس نیویورک بود در ساعت ۹ صبح با پنزو تماس گرفت تا به وی بگوید که برنده ۶ میلیون دلار شده‌اند و سهم وی نصف آن است. پنزو می‌گوید که من هنوز خواب بودم و یادم می‌آید که گفتم من را اذیت نکن. اما کانینگام او را متقاعد کرده که این یک شوخی نیست و پنزو با فریاد شوهرش رابرت که یک کارگر ساختمانی بود را بیدار کرده تا به او بگوید که ثروتمند شده است. این دو خانواده در طول ۲۱ سال جایزه سالانه به مبلغ ۲۸۵،۷۱۵ دلار را با هم تقسیم کردند.»

  • افراد مشخصی هستند که بلیط برنده را بررسی می‌کنند

برای مثال، در انگلستان مردی به نام اندی کارتر (Andi Carter) و تیمی ۵ نفره تحت نظارت وی به خانه افراد برنده رفته و کارت شناسایی برنده را چک کرده و بلیط وی را اسکن می‌کنند و زمانی که آن‌ها فرد برنده را تأیید کنند سازمان لاتاری پول را به حساب برنده منتقل می‌کند. سپس کارتر پیشنهاد می‌کند تا آن‌ها را به سازمان‌های مالی یا کارشناسان حقوقی که برای مدیریت ثروت جدید به برندگان کمک می‌کنند مرتبط سازد.

  • خرید بلیط به‌صورت غیرقانونی به معنای از دست دادن برد است

یک زن از ایالت اورگان در سال ۲۰۰۵ برنده ۱ میلیون دلار شد، اما هنگامی که مقامات دریافتند او بلیط را با روش غیرقانونی خریداری کرده است (در این مورد خاص، خرید بلیط با کارت اعتباری مادر فوت شده دوست پسرش) علاوه بر نپرداختن جایزه، مبلغ ۱۲۰۰۰ دلار خریدهای غیرقانونی را هم مصادره کردند. در واقع جایزه به جای پرداخت به این زن، به اداره پلیس مدفورد واگذار شد.

  • برخی بر این باورند که گروه ایلومیناتی illuminati پشت قضیه هستند

قطع به یقین افرادی که به ایلومیناتی (سازمانی سری مانند فراماسونری) باور دارند سازمانی‌های تبه‌کار را پشت پرده همه وقایع از جمله لاتاری‌ها می‌بینند. البته برخی شواهد و مدارک هم در این زمینه وجود دارد که شک برانگیز بوده و انسان را به فکر فرو می‌برند.

  • چگونه روش پرداخت هم به اندازه مبلغ پرداختی اهمیت پیدا می‌کند

تفاوت محسوسی بین این‌که جایزه را به‌صورت سالانه و در طول سه دهه و مالیات مرتبط با اقساط سالانه دریافت کنید یا به‌صورت یک‌بار پرداخت و مالیاتی که باید در ابتدا بپردازید طلب کنید. شما (یا یک برنامه‌ریز مالی که استخدام کرده‌اید) باید عمل‌کرد موثر هر دو روش را مقایسه کنید زیرا تفاوت بسیاری بین این دو روش پرداخت وجود دارد.

  • برخی از افراد در زباله‌ها به‌دنبال بلیط برنده می‌گردند

بر طبق نوشته‌ نشریه لاتاری وارز (Lottery wars)، تعداد زیادی از افراد بی‌خانمان وجود دارند که در سطل زباله‌ها به‌دنبال بلیط‌های برنده لاتاری می‌گردند و برخی واقعاً هم برنده شده‌اند. یکی از این برندگان اد ریدر (Ed Rader)، می‌گوید: «من سعی می‌کردم به خودم دلداری بدهم که این یک کاغذ قهوه نیست. یک زباله تمیز است.»

  • تعداد کمی از برندگان جراحی زیبایی انجام می‌دهند

ممکن است فکر کنید که به‌دست آوردن پول بی‌زحمت باعث شود تا تعدادی از برندگان با سپردن ظاهرشان به تیغ جراحان زیبایی چند سالی از سن‌شان کاهش دهند. بر طبق یافته‌های گروه کملوت که سازمان برگزار کننده لاتاری انگلستان است تنها کمتر از ۱% برندگان اقرار کرده‌اند که با پول برد لاتاری جراحی زیبایی انجام داده‌اند.

  • اولین چیزی که باید بخرید یک کارت اعتباری بدون بدهی است
▬ این مطلب را هم بخوانید:  در شرط بندی جزء کدام دسته از افراد حساب می شویم؟

یک خودروی جدید، خانه یا جت اسکی می‌توانند منتظر بمانند. اولین توصیه‌ای که به برندگان لاتاری می‌شود این است که از پول برد لاتاری برای پرداخت بدهی‌های‌شان استفاده کنند. دبورا جیکوبز (Deborah Jacobs) از نشریه فوربز می‌گوید: «به دلیل بازده نسبتاً ناچیز سرمایه‌گذاری‌های امن مانند اوراق خزانه، پرداخت بدهی توصیه می‌شود. وقتی که یک دلار بدهی را پرداخت کردید دیگر دینی نسبت به آن بدهی ندارید اما  وقتی‌که آن یک دلار را به‌جای تسویه بدهی، سرمایه‌گذاری کنید مشخص نیست که رشد کند یا کاهش یابد.»

  • یک برنده پول مراسم ختم دوستش را پرداخت کرد، زیرا تا حدودی مسئول بود

وقتی دیوید لی ادواردز (David Lee Edwards)، بخشی از برد ۲۷ میلیون دلاری خود را صرف هزینه‌های مراسم خاکسپاری دوستش کرد تنها از روی قلب پاک و نیت خیرش نبود. دیوید احساس کرد که خودش و پول برد لاتاری در مرگ این دوست نقش داشته‌اند. دیوید دوستش را از لحاظ مالی تأمین می‌کرد و این پول صرف خرید مواد مخدر و در نهایت اوردوز این دوست شد.

  • لاتاری‌ها از لحاظ قوانین مالیاتی پیچیده هستند

لاتاری‌ها نوعاً به شکل مالیات داوطلبانه عمل می‌کنند، به این ترتیب که بازیکنان با خرید بلیط به دولت این امکان را می‌دهند تا این پول را برای مصارفی ارزشمند مانند ساخت پارک‌ها، آموزش و پرورش و مددکاری اجتماعی هزینه کند. درک تامپسون (Derek Thompson)، نویسنده نشریه آتلانتیک می‌گوید: یک سیاستمدار ممکن است با خود فکر کند که لاتاری بهترین نوع سیاست عمومی است، زیرا لاتاری نوعی مالیات غیرمستقیم در قالب بازی بوده و هیچ مخالفت سازمان یافته‌ای با آن وجود ندارد.»

  • تقریباً نیمی از برندگان شغل خود را حفظ می‌کنند

بر اساس یافته‌های گروه کملوت (Camelot Group) چهل و هشت درصد از برندگان پس از ثروتمند شدن از طریق برد لاتاری هم‌چنان به شغل روزمره خود ادامه می‌دهند. با این‌حال، این افراد احتمالاً هرگاه اراده کنند می‌توانند به رئیس خود بگویند هر کاری دوست داشته باشند انجام می‌دهند.

  • امضاء کردن بلیط را فراموش نکنید

گروه کملوت به دارندگان بلیط توصیه می‌کند که پشت بلیط خود را امضاء کنند تا بدین‌وسیله مالکیت‌شان بر بلیط قطعی شده و به‌عنوان نوعی بیمه در صورت گم شدن بلیط عمل کند. کارولین هیپمن (Carolyn Hapeman9)، سخنگوی لاتاری نیویورک به نشریه فوربز می‌گوید: «بلیط لاتاری یک چک در وجه حامل است، به این معنی که هر شخصی با امضای بلیط و کارت شناسایی عکس‌دار می‌تواند ادعای مطالبه وجه جایزه را داشته باشد. بنابراین اگر بلیط را امضاء نکرده و در حین سوار شدن به اتوبوس از دست‌تان بیافتد، یا اگر آن را در یک بار به دوستی نشان داده و سپس روی کانتر جا بگذارید، جایزه را از دست داده‌اید.»

  • کارمند لاتاری حق دریافت وجه ندارد

برای جلوگیری از هرگونه پرداخت رشوه، افرادی که لاتاری را برگزار می‌کنند برای پذیرش هدایا یا پول ممنوعیت دارند. بنابراین دادن ۲۰ دلار پول اضافی به کارمند پشت پیش‌خوان نمی‌تواند به شما در گرفتن شماره‌های بهتر کمک کند.

  • در بیشتر ایالت‌ها برنده به عموم معرفی می‌شود

کسانی که نمی‌خواهند همه از پولی که به شکل ناگهانی برنده شده‌اند باخبر شوند، ممکن از شنیدن این خبر که تنها ۷ ایالت به برندگان اجازه ناشناس ماندن می‌دهند ناراحت شوند. این ۷ ایالت عبارتند از : دلاور، کانزاس، مریلند، داکوتای شمالی، اوهایو، کارولینای جنوبی و به زودی جرجیا. این ایالات‌ها به برندگان اجازه می‌دهند تا هویت‌شان را مخفی سازند در حالی‌که ایالت‌هایی مثل کالیفرنیا و ویسکانسین برندگان را از ناشناس ماندن منع می‌کنند.

  • راه‌های ناشناس ماندن

یکی از راه‌های جلوگیری از انتشار نام شما، بسته به ایالت محلی زندگی‌تان، استخدام وکیل، تأسیس یک تراست و اجازه دادن به وکیل برای صحبت از طرف شما است.

  • مواظب صحبت‌های‌تان باشید
▬ این مطلب را هم بخوانید:  درمان و کنترل اعتیاد به قمار را از نظر روانپزشکی

ممکن است قصد داشته باشید که برنده شدن در لاتاری را به همگان اعلام کنید اما علاوه بر این‌که افراد با نیات بیمار را دعوت می‌کنید که دست‌آورد شما را به روشی غیرصادقانه از چنگ‌تان در بیاورند، ممکن است بر اثر هیجان لحظه‌ای قول‌های احمقانه‌ای هم بدهید. الیسون بیساندر (Alison Besunder)، وکیل املاک و دارایی می‌گوید: «مشکل بزرگتر وقتی رخ می‌دهد که یک قول شفاهی و معمولاً بی‌پایه برای به اشتراک گذاشتن جایزه به دیگران داده می‌شود.»

  • برد در لاتاری شما را به انسان خوشحال‌تری بدل نمی‌کند

ممکن است فکر کنید چند میلیون دلار در جیب، به‌سرعت و برای همیشه لبخندی بر چهره شما می‌گذارد. اما یک مطالعه تحقیقاتی کلاسیک نشان داده است که یک برد بزرگ منجر به خوشحالی مقطعی شده و به‌سرعت محو می‌شود. یافته‌های محققان می‌گوید که در نهایت هیجان برنده شدن در لاتاری از بین می‌رود. اگر همه چیز با توجه به میزان فاصله گرفتن از یک تجربه گذشته مورد قضاوت قرار گیرد به‌تدریج حتی مثبت‌ترین حوادث هم تأثیر خود را از دست می‌دهند زیرا خود آن‌ها هم در حوادث جدیدی جذب می‌شوند.

  • مالیات بر املاک می‌تواند به برنده بازگردانده شود

دریافت جایزه به‌صورت اقساط سالانه یک انتخاب مالی عاقلانه به‌نظر می‌رسد، اما همان‌گونه که مایکل ای کرش Michael A Kirsh، برنامه ریز مالی از نیویورک به نشریه فوربز می‌گوید: «این روی‌کرد می‌تواند در صورت مرگ برنده قبل از اتمام اقساط، باعث گرفتار شدن بازماندگان در پرداخت مالیات املاک شود.» کرش معتقد است که برای پیش‌گیری از چنین شرایطی افراد باید با خرید بیمه عمر، صورت‌حساب مالیات بر املاک را پوشش دهند.

 

  • جایزه لاتاری می‌تواند منجر به از دست دادن دوستان شود

ثروتمند شدن نه‌تنها زندگی شما، بلکه زندگی اطرافیان شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.‌ به گفته گروه کملوت، حدود ۷% از برندگان گزارش کرده‌اند که پس از برد دوستان خود را از دست داده‌اند.

  • برخی از برندگان به بردن ادامه می‌دهند

چه کسی گفته شما فقط یک‌بار برنده می‌شوید؟ یک استاد ریاضی سابق (که احتمالاً دانش خوبی نسبت به احتمال برد دارد) چهار بار برنده لاتاری شده است: ۵٫۴ میلیون دلار برای بار اول، یک دهه بعد ۲ میلیون دلار، دو سال پس از آن ۳ میلیون دلار و در نهایت ۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰٫

  • فیلم‌های بزرگی که توسط لاتاری انگلستان تأمین بودجه شده‌اند

یکی از کارهایی که لاتاری ملی انگلستان انجام داده سرمایه‌گذاری روی فیلم‌های برنده جوایز سینمایی بوده است. فیلم‌هایی مثل سخنرانی پادشاه، بیلی الیوت و آخرین پادشاه اسکاتلند همگی با کمک لاتاری ملی انگلستان ساخته شده‌اند. فیلم‌های گفته شده در مجموع ۱۴ اسکار و ۳۲ جایزه بفتا کسب کرده‌اند.

  • برخی از ایالات‌ها بیش از مالیات بر درآمد از لاتاری عایدی دارند

در سال ۲۰۰۹، ۱۱ ایالت گزارش دادند که درآمد بیشتری از فروش بلیط لاتاری نسبت به مالیات بر درآمد شهروندان کسب کرده‌اند.

  • اغلب برندگان همه‌ی پول جایزه را از دست می‌دهند

طبق تحقیقات گروه کملوت که برگزار کننده لاتاری ملی انگلستان است، یافتن خود در میان یک ثروت هنگفت باعث نمی‌شود که ناگهان تبدیل به یک انسان مسئولیت‌پذیر از جنبه مالی شوید، به‌طوری‌که ۴۴% از برندگان همه‌ی مبلغ جایزه را از دست می‌دهند. سازمان وقف ملی برای آموزش (The National Endowment For Financial)، این تعداد را بیشتر هم پیش‌بینی می‌کند: حدود ۷۰% از برندگان لاتاری