تبلیغات

ردیابی منشأ لاتاری در جهان: ریشه ها در بریتانیای کبیر

منشأ لاتاری به سال ۱۹۹۴ باز می‌گردد وقتی‌كه برای اولین بار لاتاری‌های سراسر كشور در تاریخ ۱۹ نوامبر سازما‌ندهی شدند. صحبت از تاریخ لاتاری در جغرافیای بریتانیا، شامل كشورهای انگلستان، اسكاتلند، ولز و ایرلند شمالی می‌شود. این لاتاری در زمان اجرای آن به عنوان «بخت‌آزمایی ملی» نامگذاری شد و این عنوان از آن زمان تاکنون باقی مانده است. برند لاتاری ملی توسط «کمیسیون ملی لاتاری» کنترل می‌شود، سازمانی که در اول آوریل ۱۹۹۹ وارد آن شد.

در سال ۱۹۹۴ مجوز فعالیت لاتاری ملی انگلستان به گروه کملوت (Camelot) اعطا شد. شرکت‌های بخت‌آزمایی بار دیگر مجوزهای جدیدی را برای اجرای لاتاری در سال ۲۰۰۱ و پس از آن در سال ۲۰۰۷ اخذ کردند.

اتفاقات قابل توجه در تاریخ لاتاری انگلستان

در مورد تاریخ لاتاری انگلستان واقعیت‌ها و آمارهای واقعاً شگفت انگیزی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها بسیار جالب به نظر می‌رسند. پس از اعلام و برگزاری اولین قرعه‌کشی در سال ۱۹۹۴، جک‌پات لاتاری با بالاترین مبلغ (۲۲٫۵ میلیون پوند) توسط پل مدیسون (Paul Maddison ) و مارک گاردینر (Mark Gardiner)، شرکای تجاری در شرق Sussex در سال ۱۹۹۵ مطالبه شد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  اوج هیجان در شرطبندی: ضرایب 4 فینال حساس پیش رو

بزرگ‌ترین جک‌پاتی که تاکنون در تاریخ بخت‌آزمایی انگلیس اهدا شده ۴۲ میلیون پوند بود که بین سه بازیکن به طور مساوی تقسیم شد. برندگان ترجیح دادند ناشناس باشند و هرگز اسامی خود را اعلام نکردند. در چند سال اول، قرعه‌کشی‌ها برای جک‌پات و سایر جوایز اضافی هر شنبه برگزار می‌شد.

با این حال، از سال ۱۹۹۷ به بعد، هر چهارشنبه یک قرعه‌کشی هفتگی دیگر معرفی شد. اولین قرعه‌کشی چهارشنبه در تاریخ ۵ نوامبر ۱۹۹۷ برگزار شد. عنوان بخت‌آزمایی سراسری کشور، «لاتاری ملی» از ۱۸ ژوئن سال ۲۰۰۲ به «لوتو» تغییر کرد. نه سال بعد در سال ۲۰۱۱، حد مجاز انتقال جک‌پات از ۳ قرعه‌کشی به ۴ افزایش یافت و بدین ترتیب امکان برد بزرگ‌تر را برای شرکت کنندگان بیشتر فراهم کرد.

جکپات ۱۹٫۵ میلیون پوندی حاصل از اولین انتقال ۴ مرحله‌ای در بین ۵ برنده خوش شانس تقسیم شد. مجدداً از ۵ اکتبر سال ۲۰۱۳ تغییراتی در لاتاری به‌وجود آمد. به عنوان مثال، ارزش جک‌پات عرضه شده بالا رفت. یک لاتاری رافل هم راه‌اندازی شد که در آن هر قرعه‌کشی ۵۰ جایزه به ارزش ۲۰۰۰۰ پوند به برندگان اعطا می‌کرد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  همه چیز درباره دارک وب ( وب تاریک )

از سوی دیگر ، بازی «لوتو پلاس ۵» تعطیل شد. هم‌چنین، به جای مبلغ ۱ پوند برای بلیط که تاکنون در این مرحله وجود داشت بازیکنان باید ۲ پوند برای خرید بلیط پرداخت می‌کردند. با این حال، قیمت بلیط تاندربال در ۱ پوند بدون تغییر باقی ماند. برخی از تغییرات مهم دوباره در سال ۲۰۱۵ معرفی و از ۸ اکتبر ۲۰۱۵ عملیاتی شدند.

محدودیت انتقال ۴ مرحله‌ای لغو شد و این بدان معنی است جک‌پات‌ها احتمال رسیدن به سقف ۵۰ میلیون پوندی را دارند. لوتو رافل جای خود را به «لوتو میلیونر» داد که علاوه بر جوایز ۲۰۰۰۰ پوندی، یک جک‌پات ۱ میلیون پوندی دیگر به برنده بزرگ هر قرعه‌کشی اهدا می‌کند. تغییر دیگر الزام بازیکنان به انتخاب اعداد از یک مجموعه ۵۹ شماره‌ای به‌جای ۴۹ شماره قبلی بود.

مبلغ جایزه برای مطابقت پنج عدد به ۵۰۰۰۰ پوند افزایش یافت. در سال ۲۰۱۶، یک جکپات بزرگ لاتاری به ارزش ۶۶ میلیون پوند به طور مساوی بین دو شرکت کننده تقسیم شد که شماره بلیط آنها مطابق با نتایج این قرعه‌کشی بود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  ماجراهای عجیب و غریب شرط بندی ستاره های ورزشی

اطلاعات تکمیلی درباره لاتاری

کلیه وجوه اعطا شده توسط  لاتاری به صورت پرداخت یک بار توزیع و مشمول مالیات نمی‌شوند. ۵۰% از کل درآمد حاصل از فروش بلیط برای تأمین اعتبار بخت‌آزمایی استفاده می‌شود، ۱۲% توسط دولت انگلیس به عنوان مالیات مطالبه می‌شود و ۲۸% برای هزینه‌های امور خیریه توسط پارلمان کنار گذاشته می‌شود. خرده فروشان و فروشندگان بلیط ۵% به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند، ۵% دیگر توسط کملوت مطالبه می‌شود، اپراتور بخت‌آزمایی، ۴٫۵% برای هزینه‌های عملیاتی کسر می‌کند و ۰٫۵% باقی مانده را نیز به عنوان سود در نظر می‌گیرد. کارت‌های لاتاری فوری (اسکرچ کارت) و بلیط‌های بخت‌آزمایی فقط به افرادی که سن‌شان به ۱۶ سالگی رسیده است فروخته می‌شود.

تبلیغاتcanonbet