تبلیغات

چگونه یک فروشگاه و کسب و کار آنلاین راه اندازی کنیم؟

فروشگاه اینترنتی نیاز برای صرف وقت و گشت و گذار در قفسه فروشگاه های مختلف را حذف کرده و خود به ویترین محصولات بسیاری از فروشگاه ها تبدیل شده است. راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بسیار آسان تر از اجاره، خرید و یا ساخت یک مغازه و راه اندازی یک کسب و کار فیزیکی است.

با گسترش استفاده از فروشگاه های اینترنتی و اقبال این روش فروش در میان کاربران، راه اندازی یک فروشگاه آنلاین ایده ای مناسب جهت شروع یک کسب و کار موفق به شمار می رود.

بسیاری از فروشگاه های آنلاین کار خود را از ابتدا و با صرف هزینه های پایین شروع کرده اند. برخی حتی کار خود را در زیرزمین منازل، با تعداد انگشت شماری محصول شروع کرده اند. در این مرحله کارآفرینان آنلاین، می توانند محصولات خود را بررسی کنند، مشتریان بالقوه پیدا کنند، بازخود آنها را بررسی کرده و باید ها و نباید های کسب و کار آنلاین را یاد بگیرند.

چه شما یک تولید کننده علاقه مند به فروش محصولات فیزیکی باشید و چه یک کارآفرین مشتاق برای استفاده از قدرت فضای مجازی، می توانید در حوزه فروش محصولات فیزیکی به صورت آنلاین قدم بگذارید.

لازم نیست حتما آمازون باشید تا در این عرصه موفق شوید. برای موفیقیت یک کسب و کار آنلاین کافیست محصول خوبی داشته باشید، مشتریان علاقه مند به محصول خود را پیدا کنید و یک فضای خرید مناسب برای آنها فراهم نمایید.

مزایای یک کسب و کار آنلاین چیست؟

راه اندازی یک کسب و کار آنلاین علاوه بر حذف هزینه های سربار اولیه، این امکان را به شما می دهد تا کسب و کار خود را در عرض چند روز آغاز نمایید. راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نسبت به یک فروشگاه فیزیکی بسیار ساده تر و سریع تر است.

مزیت دیگر یک فروشکاه آنلاین کنترل کامل شما روی محصولی است که ارائه می کنید. می توانید بسته بندی اختصاصی و جذاب خود را داشته باشید یا می توانید به همراه محصول خود یک پیام تشکر و قدردانی برای خریدار ارسال کنید. شما قدرت انجام هر کاری که مایل باشید را خواهید داشت.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی این امکان را به خریداران محصولات شما خواهد داد تا در تمام ساعات شبانه روز به ویترین محصولات شما دسترسی داشته باشند و حتی محصولات مورد نظرشان را خریداری کنند. یک فروشگاه اینترنتی مشتریان بالقوه بیشتری نسبت به یک فروشگاه فیزیکی دارد.

مشکلات که با راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی ممکن است با آن مواجه شوید

یکی از مشکلاتی که پیش روی فروشندگان محصولات فیزیکی است، نحوه ارسال محصولات است. سرعت، قیمت و کیفیت ارسال محصولات خریداری شده، یکی از فاکتور های بسیار مهم در وفاداری مشتریان است. حال اگر شما یک فروشنده محصولات مجازی مانند کتاب های الکترونیکی و یا خدمات تحت وب باشید، نحوه ارائه خدمات و سرعت خدمت رسانی یکی از چالش های پیش روی شماست.

یکی دیگر از مشکلات پیش رو زمان است. با پیشرفت یک فروشگاه آنلاین و جلب نظر مشتریان بیشتر، میزان فعالیتی که به ازای هر خرید لازم است انجام شود نیز بیشتر می شود. حتی برای جلت مشتری بیشتر به فروشگاه، نگه داری فروشگاه، ارسال محصولات و ارائه خدمات به کمک و همچنین صرف وقت و هزینه بیشتری نیاز خواهید داشت.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی برنامه اندروید FlashScore ویژه کمک به پیش بینی ورزشی

چگونگی راه اندازی کسب و کار آنلاین

راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار ساده ایست. اما نگه داری و پیشرفت فروشگاه، جلب نظر مشتریان و کسب در آمد در بازار رقابتی امروز بر خلاف راه اندازی فروشگاه، کار زمانبر و چالش برانگیزی است. اگر از چالش های پیش رو هراسی ندارید و قصد فعالیت در حوزه کسب و کار آنلاین را یک ایده مناسب برای خود می بینید، پس بخت با شما یار است. فروشگاه های اینترنتی به نسبت درآمدی که ایجاد می کنند می توانند بسیار سودآور تر از فروشگاه های فیزیکی باشند.

مرحله اول: برنامه اقتصادی یا Business Plan بنویسید

ابتدایی ترین مرحله در راه اندازی یک فروشگاه یا کسب و کار آنلاین، درک این موضوع است که شما قرار است چه کاری انجام دهید. چه محصولی ارائه می کنید و محصول شما چه مزیتی برای خریدار دارد. با درک مفهوم کاری که می خواهید انجام دهید شروع کنید. ابتدا به این سوال پاسخ دهید که آیا محصول یا خدمتی که ارائه می کنید توانایی رقابت را دارد یا خیر.

کسب و کارهای مشابه را جستجو کنید. کیفیت محصول، قیمت، نحوه ارسال و پرداخت و نوع پشتیبانی آنها را بسنجید. مشخص کنید خرید از فروشگاه شما چه مزیتی برای خریدار خواهد داشت، یا به عبارت بهتر مشخص کنید چرا یک خریدار باید از شما خرید کند. مزیت رقابتی خود را مشخص کنید. سعی کنید چند مزیت برای محصولات یا خدمات خود پیدا کنید.

آینده کسب و کار  خود را ترسیم کنید و یک هدف بلند مدت برای کسب و کار خود بنویسید. هدف بلند مدت خود را به اهداف کوچک تر و دست یافتنی در بازه های زمانی کوتاه، تقسیم کنید و برای رسیدن به اهداف کوچک تر برنامه ریزی کنید.

مرحله دوم: انتخاب نام مناسب برای فروشگاه

نام یک فروشگاه در فضای مجازی، اعتبار آن است، پس در انتخاب نام بسیار دقت کنید. از نام های شاخص و به یاد ماندنی ولی جذاب و با وقار استفاده کنید. ابتدایی ترین مسئله در انتخاب نام توجه به این موضوع است که آیا نام انتخابی شما توانایی تبدیل شدن به یک برند موفق را دارد یا خیر. نامی انتخاب کنید که خود از شنیدن آن احساس خوبی داشته باشید. همچنین به این مسئله دقت کنید که شما همیشه برای توضیح دادن حضور ندارید پس نامی انتخاب کنید که خود گویای کاری که انجام می دهد باشد.

جدا از انتخاب نام های مشابه وب سایت های معروف و نام های مخفف اجتناب کنید. برای خود و فروشگاه خود اعتبار ایجاد کنید و به دنبال کسب درآمد از اعتبار دیگران نباشید.

مرحله سوم: کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید

بر اساس برنامه ای که نوشته اید و هدفی که مشخص کرده اید، کسب و کار خود را راه اندازی کنید. راه اندازی کسب و کار آنلاین با محصول و خدمتی که ارائه می کنید ارتباط دارد. پس ابتدا این نکته را در نظر داشته باشید که شما چه چیزی به خریدار ارائه می کنید. بر اساس محصول خود، بستر مناسب جهت ارائه آن را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید  کسب درآمد از وردپرس، چگونه وردپرس را به ماشین پول سازی تبدیل کنیم

اگر فروشنده محصولات فیزیکی هستید، از فروشگاه ساز های آماده و یا وب سایت های ارائه فروشگاه آنلاین استفاده کنید. همچنین می توانید از سیستم های رایگانی مانند وردپرس استفاده کنید و فروشگاه خود را در عرض چند ساعت راه اندازی کنید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چطور ایلان ماسک با بیت‌کوین ثروتمند شد؟

اگر ارائه کننده خدمات آنلاین هستید، نوع ارائه خدمت را مشخص کنید و بر اساس آن سیستم مناسب جهت فروش خدمت را انتخاب کنید. برای مثال اگر ارائه کننده خدمات طراحی و گرافیک هستید، وب سایت شما بیشتر نقش یک نمونه کار را خواهد داشت. پس از سیستمی استفاده کنید تا محتوای مد نظر شما را به خوبی به کاربر نمایش دهد؛ سفارش و تحویل آن را می توانید به هر طریقی انجام دهید. اما اگر ارائه دهنده خدمات میزبانی وب باشید لازم است از مجموعه ای از نرم افزار ها (رایگان و غیر رایگان) جهت ارائه خدمات به کاربران استفاده کنید.

مرحله چهارم: به دنبال جذب مشتری باشید

کسب و کار آنلاین وابسته به مشتری است. جذب افراد و تبدیل آن ها به مشتری را می توان مهم ترین کاری دانست که لازم است انجام دهید. روش های مختلفی برای جذب مشتری وجود دارد. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره خواهیم کرد:

موتورهای جستجو

جذب مشتری از طریق موتورهای جستجو یکی از روش های زمان بر ولی کارآمد جهت افزایش فروش و کسب درآمد است. برای این کار لازم است با مفاهیم SEO یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو آشنایی داشته باشید.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یکی از بهترین روش های جلب نظر مشتریان به محصولات و خدمات کسب و کار شماست. با توجه به رایگان بودن این شبکه ها، می توان از آنها به عنوان اصلی ترین منابع جهت جذب مشتری برای کسب و کارهای نوپا یاد کرد.

تبلیغات و رپرتاژ

تبلیغ در سایت های دیگر و ارسال رپورتاژ در سایت های پربازدید، روشی بسیار کارآمد اما نسبتا گران برای فروش به شمار می روند. محتوای تبلیغ و رپرتاژ جهت جذب کاربر بسیار مهم است. یک محتوای مناسب می تواند فروش شما را دو چندان کند اما یک محتوای بد، حتی بازدیدکننده ای را هم به سایت شما جذب نخواهد کرد.

ایمیل و پیام های تبلیغاتی

ارسال ایمیل و پیام های تبلیغاتی را می توان یک راه کار پر ریسک جهت جذب مشتری عنوان کرد. برای بیشتر افراد پیام ها و ایمیل های تبلیغاتی، مزاحم های همیشگی محسوب می شوند پس در انتخاب این نوع معرفی، حتما به مواردی همچون نحوه و ساعت ارسال پیام، محتوای مختصر و مفید و البته جذاب توجه داشته باشید.

مرحله پنجم: به دنبال ارائه خدمات جذاب تر باشید

با رشد کسب و کار و جذب مشتریان بیشتر، رقابت نیز بیشتر می شود. به این نکته توجه کنید که همزمان با رشد شما دیگر رقبا نیز رشد می کنند. پس برای ادامه مسیر موفقیت و رشد بیشتر لازم است تا خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کنید. در متون مدیریت و صنایع به این نکته زیاد اشاره شده است که نگه داری مشتریان فعلی بسیار آسان تر از جذب مشتریان جدید است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  دست های به یاد ماندنی در پوکر

برای ترغیب مشتریان فعلی خود به خرید محصولات و خدماتتان، بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ را مد نظر داشته باشید. ارتباط موثر با مشتریان یکی از راحت ترین و پربازده ترین راه های کسب درآمد است. برای موفقیت در این مقوله می توانید با ارائه پیشنهادات فصلی یا متناسب با مناسبت های خاص در قالب ایمیل های جذاب، مشتریان فعلی خود را برای خرید مجدد ترغیب نمایید.

ارائه تخفیفات، ارسال رایگان محصولات، پیشنهادات ویژه و جذاب خرید مثل ارائه محصولات رایگان به ازای خرید محصولات خاص را می توان به عناون راه های جذاب برای فروش بیشتر نام برد. در ارائه خدمات خود خلاق باشید و با قرار دادن خود به جای مشتری، راه های جدیدی برای جلب نظر آنها پیدا کنید.

مرحله ششم: کسب و کار خود را گسترش دهید

با افزایش فروش و جلب نظر مشتریان، این فرصت برای شما فراهم می شود که از ظرفیت ایجاد شده به خوبی استفاده کنید. خدمات و یا محصولاتی را به کسب و کارتان اضافه کنید که مشتریان شما را از مراجعه به رقبا یا دیگر فروشگاه ها بی نیاز سازد. برای مثال، اگر فروشگاه شما جهت فروش البسه زنانه است، می توانید فروش محصولات آرایشی و بهداشتی بانوان را نیز به آن اضافه کنید. یا اگر خدمات میزبانی وب ارائه می کنید، می توانید خدماتی مانند طراحی و بهینه سازی وب سایت را نیز به لیست خدمات خود اضافه نمایید.

گسترش خدمات ارائه شده در کسب و کار آنلاین یک راه مناسب جهت جلب توجه مشتریان و جذب بازار است اما اگر به شکل مناسب انجام نشود می تواند اثر منفی بر کسب و کار فعلی شما داشته باشد. به این نکته توجه کنید که مشتریان شما به دلیل اعتماد به برند شما از کسب و کارتان استفاده می کنند، پس حفظ اعتماد مهم ترین کاری است که لازم است انجام دهید. ارائه خدمات جدید ولی با کیفیت نامناسب می تواند حس اعتماد به برند شما را از بین ببرد.

نکته:

کسب و کار آنلاین یک روش مناسب جهت ایجاد یک شغل مناسب است. با گسترش استفاده از خدمات آنلاین، این فرصت برای بیشتر افراد ایجاد شده تا با صرف هزینه های کمتر کسب و کار خود را راه اندازی کنند. ارائه خدمات و فروش محصولات به صورت آنلاین علاوه بر مزایای بسیار، مشکلاتی نیز به همراه دارد که لازم است با برنامه ریزی و صرف وقت آن ها را مدیریت کرد.

در اداره یک کسب و کار آنلاین جذب و نگه داری مشتری، امری مهم و بسیار حساس تلقی می شود که تنها با جلب اعتماد امکان پذیر خواهد بود.  همچنین ارائه خدمات و محصولات با کیفیت، قیمت گذاری معقول و رقابتی و توجه به نیازهای مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است.