تبلیغات

معمای خالق بیت‌کوین ، مغز متفکر و سازنده این پول مجازی کیست ؟

نشریه نیوزویک در مارس ۲۰۱۴ نوشت که خالق بیت‌کوین، واحد پول دیجیتالی، را شناسایی کرده. ادعای نیوزویک این بود که مغز متفکر پشت بیت‌کوین یک مرد ۶۴ ساله ژاپنی-آمریکایی است به نام “ساتوشی ناکاموتو”، که نزدیک لس‌آنجلس زندگی می‌کند.

کمی بعد معلوم شد کشف نیوزویک اشتباه بوده. آقای ناکاموتو (که اسم شناسنامه‌ایش ساتوشی است اما دوریان صدایش می‌کنند) از نیوزویک شکایت کرد و گفت این گزارش غلط زندگی‌اش را زیر و رو کرده.

بنابراین من این گزارش را با علم به آن تجربه تلخ می‌نویسم. در حقیقت از یک نشریه دیگر، این بار نشریه وایرد، نقل قول می‌کنم، که مدعی شده “ساتوشی ناکاموتو” اسم مستعار یک استرالیایی ۴۴ ساله با نام حقیقی کرگ استیون رایت است که متخصص رمزنگاری و خالق واقعی بیت‌کوین است.

در گزارش وایرد – به قلم اندی گرین‌برگ و گوئن برانون – آمده: “آقای رایت یا مخترع بیت‌کوین است، یا متقلب کم‌نظیری است که می‌خواهد هرجور شده به ما بقبولاند کار او بوده.”

اما بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین یک واحد پول مجازی است که حول یک پروتکل رمزنگاری پیچیده و البته شبکه‌ای از کامپیوترها ساخته شده – که نظارت می‌کنند کی چقدر از این واحد پول خرج کرده. از آن‌جا که همه چیز بیت‌کوین ذاتا بی‌نام‌ونشان است، واحد پول مناسبی است برای فعالیت‌های غیرقانونی – چون ردگیری این‌که چه کسی دارد آن را خرج می‌کند بسیار دشوار است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آیا می دانید: یک ایرانی اولین قهرمان غیرآمریکایی پوکر جهان محسوب می‌شود ؟

تعجبی ندارد که پیدا کردن شخص (یا اشخاصی) که این واحد پول را ساخته‌اند هم دشوار است.

نویسندگان گزارش نشریه وایرد برای اثبات مدعاشان به نامه‌ای استناد می‌کنند که می‌گویند دکتر رایت به وکلایش نوشته بوده. جایی از این نامه آمده: “هر کار می‌توانستم کردم که کسی نفهمد بیت‌کوین را از سال ۲۰۰۹ من اداره می‌کردم. اما تا این نامه را تمام کنم قاعدتا نصف دنیا خبردار شده.”

من تلاش کردم با دکتر رایت تماس بگیرم، اما به جایی نرسیدم. وبلاگش اندکی پس از انتشار گزارش وایرد آفلاین شد. اکانت توییترش هم که پیشتر خصوصی بود به طور کامل پاک شد.

آن‌چه از اطلاعات شخصی‌اش روی اینترنت باقی مانده این است که صاحب شرکتی است به نام دمرگان در سیدنی. شرکتی که در حوزه “واحد پول‌های جایگزین” فعالیت می‌کند.

اگر می‌خواهید جزئیات تحقیق نشریه وایرد در مورد دکتر رایت را بدانید، پیشنهاد می‌کنم اصل مقاله را بخوانید. نکات مهمی که در مورد او ذکر می‌کنند این‌هاست:

▬ این مطلب را هم بخوانید:  دو عضو ارشد خاندان سعودی به اتهام طراحی کودتا بازداشت شدند

چند مطلب وبلاگی که ظاهرا پیش از به بازار آمدن بیت‌کوین نوشته شده بوده و دنبال متخصصانی می‌گشته که بتوانند به خلق واحدپول رمزنگاری شده کمک کنند.

یک مطلب که در آن از مخاطبان خواسته بوده با اگر ایمیل می‌زنند از کلید رمزنگاری شده مشخصی استفاده کنند که به شخصی که خودش را ساتوشی ناکاموتو می‌نامیده ربط داشته.

یک اطلاعیه که در آن خبر راه افتادن بیت‌کوین منتشر شده بوده، اما بعد پاک می‌شود. به جای آن این جمله می‌آید که “بهترین جای پنهان شدن، جلوی چشم همگان است.”

گذشته از این، تعدادی ایمیل و متن که به بیرون درز کرده مدعای وایرد را تأیید می‌کند – از جمله این‌که دکتر رایت حجم انبوهی بیت‌کوین دارد، که علاوه بر کارهای دیگر برای تأسیس یک بانک بیت‌کوین استفاده می‌کند.

اما – و این اما امای بزرگی است – وایرد خودش جلوجلو اذعان می‌کند که فرضیه‌اش ایراد دارد، و ممکن است کل ماجرای یک حقه‌بازی بسیار حساب‌شده باشد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  عکس‌های جعلی برای کلاهبرداری مجازی

گزارشگران وایرد می‌نویسند: “اسناد تأییدنشده‌ای که به دست ما رسیده ممکن است کلا یا بعضا جعلی باشند. اما این قدر روشن است که اگر رایت دارد ارتباطش را به ناکاموتو جعل کند، کارش همان‌قدر بلندپروازانه است که خود بیت‌کوین.”

روی‌هم‌رفته، شواهدی که منتشر شده قانع‌کننده است و بسیاری از نکات مبهم فرضیه‌های پیشین در مورد ساتوشی ناکاموتو را روشن می‌کند – چهره رمزآلودی که به سرعت به شخصیتی افسانه‌ای در دنیای دیجیتال بدل می‌شود.