تبلیغات

بازی کارتی 28

بررسی بازی کارتی 28

بازی کارتی 28 یک بازی ترفندی است که در هند طرفداران زیادی دارد. این بازی احتمالا از نسل بازی 304 که هنوز در سریلانکا بازی می‌شود. احتمالا این بازی از آفریقای جنوبی به شبه قاره هند آورده شده است و تغییرات در روند آن صورت گرفت. ما در این مقاله به معرفی بازی کارتی 28 می‌پردازیم.

بازیکنان و کارت‌ها

بازی کارتی 28 معمولاً توسط چهار بازیکن با تیم ثابت بازی می‌شود که هم تیمی‌ها مقابل یکدیگر قرار دارند.

برای انجام این بازی به 32 کارت نیاز دارید که آن را از یک بسته استاندارد 52 کارتی جدا می‌کنید. کارت‌های 2، 3، 4، 5 و 6 هر چهار خال حذف می‌شوند و سایر کارت‌ها برای ادامه بازی باقی می‌مانند. رتبه‌بندی کارت‌ها از بالا به پایین سرباز، 9، آس، 10، شاه، بی بی، 8 و 7 است. هدف این بازی برنده شدن در ترفندهای حاوی کارت‌های ارزشمند است. امتیاز کارت‌ها عبارتند از:

  • کارت‌های‌ سرباز هر کدام 3 امتیاز
  • کارت‌های 9 هر کدام 2 امتیاز
  • هر چهار کارت آس هر کدام 1 امتیاز
  • کارت‌های ده هر کدام 1 امتیاز
  • کارت های‌ دیگر (شاه، بی بی، 8 و 7) بدون امتیاز

مجموع کل امتیازات در این 28 است و نام بازی نیز از همین امتیاز گرفته شده است.

پخش کارت‌ها در بازی کارتی 28

پخش کارت‌ها و بازی در خلاف جهت عقربه های ساعت هستند. کارت‌ها توسط دیلر بُر زده می‌شوند و توسط بازیکن به سمت چپ دیلر نیز یکبار دیگر به هم زده می‌شود. سپس چهار کارت به هر بازیکن داده می شود.

بر اساس این چهار کارت، بازیکنان باید امتیازی که پیش‌بینی می‌کنند برنده می‌شوند را پیشنهاد دهند. هر پیشنهاد یک عدد است و بازیکنی که بالاترین پیشنهاد را می‌دهد متعهد می‌شود که تیمش حداقل به تعداد امتیاز پیشنهادی برنده شود. حداقل پیشنهادی که بازیکنان می‌تواند بدهند 14 است.

یک استثنا در پخش کارت‌های وجود دارد. اگر بازیکن اول اصلاً کارت امتیازی نداشته باشد یعنی کارت‌های که به او داده شده است فقط شامل شاه، بی بی، 8 و 7 باشد. در این صورت به جای پیشنهاد 14، این بازیکن ممکن است (اما موظف نیست) تقاضای دوباره پخش کارت کند. همه بازیکنان کارت‌های خود را می اندازند، یک جابجایی و بُر جدید زده می‌شود و همان دیلر دوباره کارت‌ها را پخش می‌کند. سه بازیکن دیگر حق ندارند در این مرحله درخواست بازپرداخت کنند، هرچند کارت آن‌ها ضعیف باشد.

پیشنهادات

پس از اینکه بازیکن اول پیشنهاد داد، بازیکنان بعدی به ترتیب خلاف جهت عقربه‌های ساعت، می‌توانند پیشنهاد بیشتری بدهند یا پاس دهند. پیشنهاد به تعداد دور لازم ادامه می‌یابد تا اینکه سه بازیکن پشت سر هم پاس دهند. در حین پیشنهاد یک محدودیت وجود دارد. اگر می‌خواهید بیش از پیشنهاد شریکتان پیشنهاد بدهید، و حریف دست چپ شما پاس داده باشد، باید حداقل 20 پیشنهاد بدهید.

پیشنهاد دهنده نهایی بر اساس چهار کارت خود یک کارت را به عنوان خال حکم انتخاب می‌کند و یک کارت از این خال را رو به پایین قرار می‌دهد. کارت نشانگر برنده به بازیکنان دیگر نشان داده نمی‌شود، بنابراین آن‌ها ابتدا نمی‌دانند خال حکم چیست. کارت خال حکم رو به پایین در مقابل پیشنهاد دهنده می‌ماند تا زمانی که در طول بازی کسی درخواست کند که خال حکم در معرض دید قرار گیرد.

سپس دیلر پخش کارت را کامل می‌کند و چهار کارت دیگر به هر بازیکن می‌دهد، به طوری که هر بازیکن هشت کارت داشته باشد. پس از اینکه همه هشت کارت خود را دیدند، پیشنهاد دهنده نهایی یا شریک پیشنهاد دهنده ممکن است در صورت تمایل قیمت پیشنهادی خود را افزایش دهند، اما اگر این کار را انجام دهند، پیشنهاد جدید باید حداقل 24 باشد.

چگونه بازی کارتی 28 را انجام دهیم؟

انجام بازی کارتی 28بازی کارتی 28 را می‌توان به دو مرحله قبل و بعد از افشای خال حکم رو به پایین پیشنهاد دهنده تقسیم کرد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بازی کازینویی بلک جک استرالیایی

فاز اول

بازیکن سمت راست دیلر اولین ترفند را بازی می‌کند. بازیکنان باید در صورت امکان از این کار پیروی کنند، بالاترین کارت از خال رهبر برنده ترفند است و برنده هر ترفند، ترفند بعدی را آغاز می‌کند. اگر بازیکنی کارت یکسان با خال رهبر نداشته باشد، دو گزینه دارد:

می‌تواند هر کارتی را دور بیندازد. این کارت نمی‌تواند برنده ترفند باشد (مگر اینکه خال حکم در طول ترفند فعلی آشکار شود و کارتی که بازی شده است معلوم شود که یک برنده بوده است).

قبل از بازی با ورق، می‌توانید درخواست کنید که کارت خال حکم رو به پایین را پیشنهاد دهنده افشا کند. در این صورت، پیشنهاد دهنده باید این برگ برنده را رو به بالا بچرخاند تا همه ببینند و سپس به دست خودش اضافه می‌شود. پس از فراخوانی برای افشای خال حکم، باید در صورت داشتن خال حکم با او بازی کنید. اگر ندارید، می‌توانید هر کارتی را روی میز بگذارید. از لحظه لو رفتن خال حکم، بازی وارد فاز دوم می شود .

در مرحله اول، کارت رو به پایین خال حکم متعلق به پیشنهاد دهنده نیست. اگر پیشنهاد دهنده هیچ کارتی از خال رهبر را در اختیار نداشته باشد، او می‌تواند با هر کارتی بازی کند بدون اینکه  خال حکم را اعلام نمائید. متناوبا، اگر خال رهبر خال حکم نبود، پیشنهاد دهنده ممکن است خال حکم را آشکار کند و آن را بازی کند.

محدودیت‌های پیشنهاد دهنده بازی کارتی 28

در این مرحله پیشنهاد دهنده مشمول محدودیت های زیر می باشد:

پیشنهاد دهنده مجاز به رهبری با کارت خال حکم پنهان شده نیست مگر اینکه جایگزینی وجود داشته باشد. اگر پس از برنده شدن در یک ترفند، پیشنهاد دهنده به جز کارت‌های خال حکم چیز دیگری در دست نداشته باشد، باید با یکی از آن‌ها بازی را هدایت کند. پیشنهاد دهنده نباید خال حکم پنهان را در این مرحله آشکار کند و کارت رهبر قدرت خال حکم را ندارد. اگر پیشنهاد دهنده در ترفند هفتم برنده شود و هنوز خال حکم آشکار نشده باشد، پیشنهاد دهنده ورق خال حکم را آشکار می‌کند و آن را به آخرین ترفند می‌رساند.

اگر بازیکن دیگری کارت با خال حکم را به عنوان رهبر تعیین کند، پیشنهاد دهنده باید یا از روی دست پیروی کند یا کارتی از خال دیگر را روی میز بیندازد. پیشنهاد دهنده مجاز به افشای خال حکم در این ترفند نیست.

اگر بازیکن دیگری با کارتی به جز خال حکم بازی کند و پیشنهاد دهنده هیچ کارتی از این لباس نداشته باشد، پیشنهاد دهنده مجاز به بازی با خال حکم در آن دست نیست. پیشنهاد دهنده باید یا باید کارتی متفاوت با خال حکم بازی کند یا ورق خال حکم پنهان را آشکار کند و آن را بازی کند و بدین ترتیب فاز دو آغاز شود.

در مرحله اول، کارت‌های خال حکم (پنهان) اثر خاصی ندارند. در هر ترفند بازیکنی که با بالاترین کارت رهبری شده بازی کند برنده می‌شود. حتی اگر در آن دست بازیکنانی با کارت‌های خال حکم که بعدا آشکار می‌شود بازی کرده باشد.

فاز دوم

در لحظه‌ای که کارت رو به پایین پیشنهاد دهنده نمایان می‌شود، این خال تبدیل به خال حکم می‌شود. در این مرحله هر بازیکن که بالاترین کارت خال حکم در هر ترفنده بازی کند برنده می‌شود. بازیکنان باید در صورت امکان پیروی کنند. اگر نتوانند پیروی کنند، می‌توانند با کارت خال حکم بازی کنند یا کارت خال دیگری را که دوست دارند روی میز بگذارند. مانند قبل، برنده هر ترفند، شروع کننده ترفند بعدی است. پیشنهاد دهنده تحت هیچ محدودیت خاصی نیست و اکنون آزاد است که با کارت هر خالی، از جمله خال حکم، بازی را رهبری کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  اطلاعاتی درباره بازی کارتی بریسکولا (Briscola)

نکات مهم برای انجام بازی کارتی 28

اگر در مرحله اول به موقعیتی رسید که در آن پیشنهاد دهنده هیچ کارت با خالی حکم در دست نداشته باشد و بازیکن دیگری ترفند را با خال حکم هدایت کند، پیشنهاد دهنده می‌تواند با هر کارتی بازی کند، زیرا کارت رو به پایین هنوز بخشی از دست پیشنهاد دهنده نیست. البته پیشنهاد دهنده این گزینه را دارد که کارت رو به پایین را در معرض نمایش بگذارد و آن را بازی کند، اما اگر یک کارت رو به پایین است که نتواند برنده ترفند باشد، احتمالاً بهتر است آن را برای بعد ذخیره کند.

کارت‌های خال حکم فقط از لحظه‌ای که ورق رو به پایین مشخص می‌شود تبدیل به خال حکم می‌شوند. هر ورقی از آن خال که قبلاً در ترفندی بازی شده بود به عنوان برنده حساب نمی‌شود.

مثال. در فاز 1، کارت 8 دل بازی را هدایت می‌کند. بازیکن دوم به خاطر نداشتن کارت با خال دل، با آس گشنیز بازی می‌کند بدون اینکه درخواست کند کارت رو به پایین نشان داده شود. زیرا او تصور می‌کند که هم تیمیش برنده این ترفند باشد. بازیکن سوم نیز از آنجا که دل ندارد درخواست نشان دادن خال حکم را می‌کند. پیشنهاد دهنده یک کارت گشنیز را افشا می‌کند و بازیکن سوم با کارت بی بی برنده می‌شود. بازیکن چهارم و هم تیمی بازیکن دوم با کارت آس دل دست را دنبال می‌کند. در این ترفند بازیکن سوم برنده است. بی بی گشنیز حکم اما آس گشنیز حکم محسوب نمی‌شود زیرا قبل از افشای کارت حکم پخش شده است.

قوانین در مورد حکم

اگر بازیکنی در فاز 1 با کارت خال حکم ترفندی را هدایت کند و بازیکن دیگری که آن لباس را ندارد بخواهد خال حکم نشان داده شود، بازیکنانی که پس از فاش شدن حکم از او پیروی می‌کنند، باید با حکم بازی کنند. کارت‌های که بعد از ظاهر شدن حکم بازی می‌شوند بر کارت‌های که قبل از نشان دادن بازی شده‌اند برتری دارند حتی اگر ارزش کمتری داشته باشند.

مثال: بازیکن اول با کارت سرباز پیک بازی را رهبری می‌کند. بازیکن‌ دوم که پیک ندارد، خواستار آشکار شدن حکم است و بازیکن چهارم که حکم را تعیین کرد، خال پیک را نشان می‌دهد. بازیکن دوم خشت را روی میز می‌گذارد. بازیکن سوم با کارت شاه پیک بازی می‌کند. در این مرحله بازیکن چهارم برنده ترفند زیرا پیک او یک حکم ولی کارت بازیکن اول حکم نبود. اگر بازیکن سوم با 9 پیک بازی کند برنده ترفند خواهد بود زیرا 9 باارزش‌ترین کارت در بازی کارتی 28 است.

پخش دوباره کارت در بازی کارتی 28

در شرایط خاص پخش کارت‌ها باطل می‌شود. در این حالت باید بازیکنان کارت‌های خود را وسط میز بیندازند و دوباره بُر زده شود و توسط همان دیلر دوباره کارت‌ها پخش شود.

اگر در دست هشت کارتی یکی از بازیکنان شامل چهار کارت سرباز باشد، بازیکن باید آن را نشان دهد و کارت‌ها دوباره پخش ‌شوند.

اگر مشخص شود که تیم پیشنهاد دهنده هر 8 کارت خال حکم را دارد و تیم دیگر هیچ حکمی را ندارد، کارت‌ها دوباره پخش می‌شوند. البته تا زمانی که کارت حکم فاش نشود، این موضوع مشخص نخواهد شد.

امتیازات بازی کارتی 28

هنگامی که تمام هشت ترفند بازی کارتی 28 بازی شد، هر طرف امتیازات کارت را در ترفندهایی که برنده شده است می‌شمارد. تیم پیشنهاد دهنده حداقل به همان تعداد امتیاز کارت برای برنده شدن نیاز دارد. در غیر این صورت می‌بازند.

نمرات تجمعی دو تیم روی یک کاغذ ثبت می‌شود. تعداد امتیازهای بازی به پیشنهاد بستگی دارد، نه به تعداد دقیق امتیازهای گرفته شده در ترفندها.

  • اگر پیشنهاد 19 یا کمتر بود، تیم پیشنهاد دهنده در صورت موفقیت 1 امتیاز بازی می‌برد، اما در صورت شکست 2 امتیاز بازی را از دست می‌دهد.
  • برای پیشنهادات از 20 تا 24، تیم پیشنهاد دهنده 2 امتیاز بازی می‌برد یا 3 امتیاز بازی را از دست می‌دهد.
  • برای پیشنهادهای 25 یا بیشتر، تیم پیشنهاد دهنده 3 امتیاز بازی را برنده می‌شود یا 4 امتیاز بازی را از دست می‌دهد.
▬ این مطلب را هم بخوانید:  آشنایی با بازی رت ا تت تت (Rat-A-Tat-Tat)

پیشنهادات از 20 تا 24 به عنوان “افتخار” شناخته می‌شوند.

تغییرات بازی کارتی 28

در برخی از مناطق بازی کارتی 28 را با یک سری تغییرات بازی می‌کنند

محدودیت در استفاده از کارت سرباز

در برخی از مناطق اگر هیچ کارتی از خال که ترفند را هدایت می‌کند در دست نداشته باید، انداختن کارت سرباز خالی که هنوز ترفندی را هدایت نکرده است غیرقانونی است.

دست بی‌معنا و پخش مجدد کارت‌ها

یکی دیگر از تغییرات بازی کارتی 28 پخش مجدد کارت‌ها در صورت بی‌معنا بودن دست است. اگر بازیکنی یک دست از 8 کارت بی‌معنا داشته باشد (یعنی هیچ سرباز، نه، آس یا ده را نداشته باشد) ممکن است آن را نشان دهد و دست را باطل کند. در این حالت دوباره کارت‌ها توسط همان دیلر باید پخش شود.

کات (Cot)

برخی از بازیکنان از قانونی به نام کات در بازی خود استفاده می‌کنند. اگر تیم برنده تمام ترفندها را برنده شود، دو برابر تعداد معمول امتیاز بازی را به دست می‌آورد. برای جلوگیری از این امر، حریفان آ‌ها می‌توانند قبل از پایان بازی پیشنهاد تسلیم دهند. اگر طرف برنده تسلیم شدن را بپذیرد، بازی به پایان می‌رسد و آن‌ها فقط مبلغ واحد را برای پیشنهاد به دست می‌آورند. اگر طرف برنده اصرار به بازی کردن داشته باشد و تمام ترفندها را برنده شود، یک بازی دوبل برنده می‌شود، اما اگر حتی یک ترفند را ببازد، یک بازی دوبل را می‌بازد.

یک شکل متفاوت از کات نیز وجود دارد. در این نسخه پس از پرداخت تنها چهار کارت، پیشنهاد ارائه می‌شود. کارت‌های باقیمانده پخش نمی‌شوند و پیشنهاد دهنده کات باید هر چهار ترفند را برنده شود. کارت‌های شریک پیشنهاد دهنده کات رو به بالا روی میز قرار می‌گیرد.

ثانی (Thani)

در برخی از انواع بازی‌ کارتی 28 که پیشنهاد دهنده می‌تواند «ثانی» (یا «آدی») را پس از دریافت هر هشت کارت اعلام کند. این تعهدی است که برنده هر ترفندی به تنهایی و بدون کمک شریک خود باید انجام دهد. پیشنهاد دهنده ترفند اول را رهبری می‌کند. اگر پیشنهاد دهنده در هر ترفندی برنده شود، تیم پیشنهاد دهنده 4 امتیاز کسب می‌کند. اگر نه آن‌ها 5 امتیاز از دست می‌دهند. احتمالاً در صورتی که شریک پیشنهاد دهنده یک ترفند را به دست آورد، ثانی از دست می‌رود.

نسخه سه نفره

بازی کارتی 28 را می‌توان به صورت سه نفره بازی کرد. در این حالت هفت‌ها و هشت‌ها از بسته ورق استاندارد حذف می‌شوند و 24 کارت باقی می‌مانند. حداقل پیشنهاد اجباری برای اولین بازیکن 12 است و بالاترین پیشنهاد دهنده به تنهایی در برابر دو نفر دیگر به صورت مشارکت موقت بازی می‌کند.

نسخه شش نفره

بازی کارتی 28 را می‌توان‌ توسط شش بازیکن نیز بازی کرد، در این حالت کارت‌ها 6 نیز به بسته‌ ورق‌ها اضافه‌ می‌شود تا تعداد کارت‌ها به 36 برسد. در این حالت کارت 6 بی‌ارزش‌ترین کارت هر خال است و مانند سایر کارت‌های کم ارزش امتیاز ندارند. بازی بین سه تیم دو نفره انجام می‌شود، شرکای مقابل هم می‌نشینند، و همه کارت‌ها، سه تایی در یک زمان، قبل از پیشنهادات پخش می‌شوند. حداقل پیشنهاد 12 است. تیمی که بالاترین پیشنهاد را ارائه می‌دهد با چهار بازیکن دیگر به عنوان حریف بازی می‌کند.

56

56 یک نوع پیچیده‌تر از 28 است که در کرالا نیز با استفاده‌ از یک بسته‌‌ دوبل بازی می‌شود.