تبلیغات

بازی کارتی اسپیدز (Spades)

معرفی بازی کارتی اسپیدز (Spades)

به این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های کارتی و مناسب دورهمی خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی اسپیدز (spades) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌کنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌کنیم.

مفهومات کلی بازی

این بازی، انواع مختلفی دارد. نوعی از بازی را که ما در این مطلب می‌خواهیم معرفی کنیم، بازی اسپیدز دو نفره است. بازی اسپیدز، یک نوع بازی تریک تیکینگ است. یعنی در هر دست از بازی، بازیکنان یک تریک (متشکل از کارت‌های بازی‌شده) را در وسط میز تشکیل می‌دهند. سپس این تریک، بر اساس یک قوانین خاص به یکی از بازیکنان می‌رسد. و بازیکن تریک را برمی‌دارد. همچون بازی حکم، بازی آگرام و … .

هدف بازی کارتی اسپیدز

هدف از انجام بازی این است که بازیکنان به درستی پیش بینی کنند که چند تریک را در هر راند (دور) از بازی برخواهند داشت.

همانطور که گفته شد، هر تریک با کارت‌هایی که هر بازیکن در وسط میز بازی می‌کنند، ساخته می‌شود.

بازیکنی تریک را برنده می‌شود که کارتش بالاترین رتبه را در بین کارت‌های تریک داشته باشد.

رتبه‌بندی کارت‌ها

کارت آس، بالاترین رتبه را در بین کارت‌ها دارد و کارت 2، پایین‌ترین رتبه را دارد. در این بازی، کارت پیک همیشه کارت ترامپ است. یعنی ارزشش نسبت به تمامی خال‌های دیگر بیشتر است. برای مثال، 4 پیک، از شاه خشت، رتبه بالاتری دارد، بنابراین اگر در یک تریک، یک بازیکن 4 پیک بازی کند و بازیکن دیگر شاه خشت، بازیکنی که 4 پیک بازی کرده است، برنده بازی خواهد بود.

توزیع کارت

بازی اسپیدز با یک دسته کارت 52تایی استاندارد بازی می‌شود. یکی از بازیکنان باید کل کارت‌ها را بر بزند. و سپس کل دست کارت‌ها را بین دو بازیکن بصورت رو به پایین بر روی میز قرار دهد.

هر بازیکن با کشیدن کارت از دسته کارت، باید دست خود را بسازد.

اولین کارتی که یک بازیکن از دسته کارت می‌کشد، می‌تواند توسط بازیکن نگه داشته شود یا دور انداخته شود. همان بازیکن سپس کارت دوم را نیز از دسته کارت می‌کشد. اگر بازیکن، کارت اولی را که از دسته کارت کشید، نگه داشته باشد، کارت دوم را می‌تواند ابتدا نگاه کند اما سپس باید آن را دور بیندازد. اما اگر کارت اول را بازیکن دور انداخته باشد، کارت دوم را باید حتما نگه دارد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی لاکی استریک (Lucky Streak) ; ارائه دهنده کازینو آنلاین

بازیکنان کارت‌های دور انداخته شده را بر روی هم رو به پایین، در گوشه‌ای از میز قرار می‌دهند.

پس از اینکه یک بازیکن 2 کارت خود را کشید، نوبت بازی به بازیکن بعدی می‌رسد. و همین روال ادامه دارد، تا تمامی کارت‌های دسته کارت را بازیکنان بکشند و تمام شوند.

هر بازیکن کارت‌هایی که برای خود نگه داشته است را بعنوان دست خود در دستانش در کنار هم نگه می‌دارد.

مثال از برداشتن کارت

برای مثال، یک بازیکن کارت اولی که برمی‌دارد، 4 پیک است، چون پیک ارزش بالایی در این بازی دارد، آن را نگه می‌دارد و سپس کارت بعدی را می‌کشد و می‌بیند 10 گشنیز است. از آنجایی که 4 پیک را نگه داشته است، باید 10 گشنیز را دور بیندازد. یا اینکه بازیکن کارت اولش را برمی‌دارد، می‌بیند 8 دل است، آن را دور می‌اندازد و کارت بعدی را برمی‌دارد و آس گشنیز است و باید آن را در دست خود نگه دارد.

در تصویر زیر می‌توانید نحوه چیدمان کارت‌ها در یک بازی را ببینید. ما اینجا برای اینکه شما کارت‌ها را ببینید، کارت‌ها را رو به بالا نشان داده‌ایم. در یک بازی واقعی، بازیکنان باید تمام کارت‌هایی که برای خود نگه می‌دارند را از بازیکن دیگر پنهان کنند.

حدس تعداد تریک

بازیکنان هر کدام پس از در دست گرفتن کارت‌هایشان و دیدن آن‌ها، باید بگویند که پیش بینی می‌کنند در یک دور از بازی، چند تریک را برنده خواهند شد.

برای مثال یک بازیکن می‌گوید من پیش بینی می‌کنم که در طول یک راند از بازی، 4 تریک را برنده خواهم شد. در حالی که بازیکن دیگر حدس می‌زند که 6 تریک را برنده خواهد شد.

بازیکنان باید یک برگه را برای ثبت امتیازات بازیکنان، پیشنهادات آن‌ها و … اختصاص دهند.

انجام بازی کارتی اسپیدز

بازی را یکی از بازیکنان شروع می‌کند. این کار را با بازی کردن یکی از کارت‌هایش انجام می‌دهد.

برای مثال فرض کنید، بازیکن 2 بازی را شروع می‌کند. او هر کارتی را می‌تواند بازی کند. سپس نوبت به بازیکن بعدی، یعنی بازیکن شماره 1 می‌رسد. وی تا جایی که امکانش وجود دارد، باید یک کارت که خالش با کارت بازیکن 2 یکسان است را بر روی کارت بازیکن 2 بازی کند. یعنی اگر بازیکن 2، کارت آس دل بازی کرده باشد، بازیکن 1 نیز باید یک کارت دل بازی کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بررسی بازی تاس مافیا (Mafia)

سپس بین دو کارتی که دو بازیکن بازی کرده‌اند، هر بازیکنی که کارت با رتبه بالاتر را بازی کرده باشد، برنده تریک خواهد بود.

بازیکنی که تریک را برنده می‌شود، تریک بعدی را با بازی کردن یک کارت شروع خواهد کرد.

اگر یک بازیکن تریک را با یک کارتی شروع کند و بازیکن بعدی کارت با آن خال را نداشته باشد، وی می‌تواند کارت با هر خال و رتبه‌ای را بر روی کارت اول بازی کند.

برای مثال فرض کنید بازیکن شماره 1، شاه خشت بازی کرده است و بازیکن شماره 2، کارتی با خال خشت را ندارد. بازیکن شماره 2 هر کارتی را می‌تواند بازی کند. از آنجایی که کارت‌های پیک ترامپ هستند و بر تمامی کارت‌های خال‌های دیگر برتری دارند، بازیکن شماره 2، با بازی کردن کارتی با خال پیک، مثلا 4 پیک، می‌تواند دست را برنده شود.

امتیازات بازیکنان

بعد از اینکه کارت‌های بازیکنان تمام شدند و یک دور یا راند بازی به اتمام رسید، تعداد تریک‌هایی که هر بازیکن برنده شده است، شمرده می‌شود. این تعداد باید بر روی یک کاغذ، به ثبت برسند.

اگر بازیکن به تعداد تریکی که در ابتدای راند بازی حدس زده بود، تریک‌ برنده شد، یا تعداد تریک بیشتری را نسبت به آن تعداد برنده شد، به ازای هر تریکی که حدس زده بود، 10 امتیاز و به ازای هر تریک اضافی که برنده شده بود، 1 امتیاز دریافت خواهد کرد.

برای مثال اگر یک بازیکن در ابتدای یک راند بازی حدس زده باشد که 6 تریک برنده می‌شود و در انتهای راند مشخص شد که 7 تریک برنده شده است، به ازای 6 تریک، 60 امتیاز و به ازای 1 تریک اضافی، 1 امتیاز دریافت خواهد کرد. یعنی در کل، 61 امتیاز می‌گیرد.

هر تریک اضافی که بازیکن برنده می‌شود، به عنوان سندبگ یا بگ شناخته می‌شود. مجموع تعداد بگ‌هایی که یک بازیکن دارد برای او محاسبه می‌شود.

زمانی که یک بازیکن به مجموع تعداد 10 بگ برسد، بازیکن 100 امتیاز جریمه می‌شود.

اگر بازیکنی، به تعداد تریک‌هایی که حدس زده است، تریک برنده نشود، او 10 برابر اندازه‌ی حدس خود، امتیاز از دست خواهد داد. برای مثال، اگر بازیکنی، حدس بزند که 6 تریک را برنده خواهد شد و در انتهای دور بازی، مشخص شود که او تنها 5 تریک را برده است، امتیاز او -60 (منفی 60) خواهد شد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  بررسی بازی کارتی آگرام (Agram)

اولین بازیکنی که مجموع امتیازاتش پس از چند دور بازی کردن، به 500 برسد، برنده بازی خواهد بود.

مرور قوانین بازی کارتی اسپیدز

اولین کارتی که در یک تریک بازی می‌شود، نمی‌تواند خال پیک باشد. مگر اینکه بازیکن شروع‌کننده‌ی تریک، هیچ کارتی به غیر از کارت پیک نداشته باشد.

اگر هیچ کارت ترامپی در یک تریک بازی نشود، بازیکنی که کارت با رتبه بالاتر در خال کارت اول تریک، را بازی کرده است، برنده تریک خواهد بود.

اگر یک بازیکن، ابتدا اعلام کند که حدس می‌زند هیچ تریکی را در دور بازی برنده نخواهد شد، این بازیکن در اصطلاح پیشنهاد نیل داده است. در صورتی که یک بازیکن پیشنهاد نیل بدهد و واقعا هم در طی دور بازی، هیچ تریکی را برنده نشود، او 100 امتیاز خواهد گرفت. اما اگر بازیکن، حتی 1 تریک هم در طی راند برنده شود، -100 (منفی 100) امتیاز خواهد گرفت.

اگر هر دو بازیکن، پس از یک راند بازی، هر دو به امتیازی بالاتر از 500 برسند، بازیکنی که عدد امتیازش بیشتر است، برنده بازی می‌شود. یعنی اگر برای مثال، بازیکن شماره 1، 512 امتیاز و بازیکن شماره 2، 505 امتیاز داشته باشد، بازیکن شماره 1 برنده بازی خواهد بود.

بدین ترتیبی که گفتیم بازی اسپیدز را می‌توانید با دوستتان انجام دهید.

حرف آخر

در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی اسپیدز (spades)، نحوه انجام این بازی، نحوه برگزاری بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمی‌هایتان لذت ببرید. اگر قسمتی از مطلب را به اندازه کافی توضیح ندادیم، لطفا در قسمت کامنت‌ها، سوالتان را بپرسید. در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهیم داد.

تبلیغاتcanonbet