تبلیغات

بازی کارتی ناپلئون (Napoleon)

آشنایی با بازی کارتی ناپلئون (Napoleon)

به این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های کارتی و مناسب دورهمی خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی ناپلئون (Napoleon) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌کنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌کنیم.

کلیت بازی

این بازی با 2 الی 6 بازیکن، قابل انجام است. همچنین بازیکنان برای انجام آن، به یک دسته کارت 52 تایی استاندارد و چیپ‌هایی همچون چیپ پوکر نیاز دارند.

توزیع کارت

بازیکنان هر کدام باید تعدادی چیپ داشته باشند و بازی را شروع کنند. تعداد چیپ‌های بازیکنان در ابتدای بازی باید با هم برابر باشد.

دیلر باید به هر بازیکن، 5 کارت بدهد. دیلر این 5 کارت را در دو ست سه تایی و دوتایی به بازیکنان می‌دهد. یعنی ابتدا دیلر به هر بازیکن یکجا 3 کارت می‌دهد، سپس بصورت یکجا، 2 کارت را به هر بازیکن خواهد داد.

هدف از انجام بازی کارتی ناپلئون

بازی کارتی ناپلئون، یک بازی تریک تیکینگ می‌باشد. یعنی یک بازی همچون بازی آگرام و حکم و …، که در هر دور بازی، یک بازیکن با توجه به یک سری قوانین خاص باید تریک (دسته کارت) وسط میز را بردارد.

بنابراین هدف از انجام بازی کارتی ناپلئون برای هر بازیکن این است که تریک وسط میز را برنده شود و بردارد.

در هر دور از بازی، هر بازیکن یک کارت در وسط میز بازی می‌کند و در نهایت تریک تشکیل می‌شود.

بازیکنی که کارت ترامپ با بالاترین رنک را در وسط میز بازی کرده است، برنده تریک خواهد بود.

اگر هیچ کارت ترامپی را بازیکنان بازی نکرده باشند، صاحبت کارت با بالاترین رنک در خال شروع دست، برنده تریک خواهد بود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  راهنمای بازی کارتی بوتی فارا (Botifarra)

رتبه‌بندی کارت‌ها بدین صورت است که در هر خالی، بالاترین رتبه، برای کارت آس است. پس از آن، کارت شاه، بی بی و سرباز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بعد از سرباز نیز، نوبت به کارت‌های شماره 10، 9، …. تا 2 می‌رسد.

کارت با خال ترامپ، نسبت به کارت با خال‌های دیگر برتری دارد و رتبه بالاتری را دارا است.

انجام بازی ناپلئون

بازیکنان باید در حین انجام بازی و پیش از شروع بازی، کارت‌هایی که دیلر به آن‌ها می‌دهد را از دیگر بازیکنان پنهان نگه دارند.

بازیکنی که در سمت چپ دیلر نشسته است، ابتدا باید یک پیشنهاد را اعلام کند. البته بازیکن می‌تواند از ارائه‌ی پیشنهاد بگذرد و پشنهاد بازی را به بازیکن بعدی خود واگذار نماید.

منظور از پیشنهاد، تعداد تریک‌هایی است که بازیکن فکر می‌کند می‌تواند در دور بازی برنده شود.

اگر بازیکنی یک عددی را بعنوان پیشنهاد اعلام کند، بازیکن بعدی او باید اعداد بزرگ‌تری را پیشنهاد دهد تا بتوانند مرحله‌ی پیشنهاد را برنده شود.

بازیکنی که مرحله‌ی پیشنهاد را برنده شود، اولین کارت تریک را در وسط میز قرار خواهد داد. برنده شدن مرحله پیشنهاد، تنها همین فایده را دارد.

خال اولین کارتی که در وسط میز قرار می‌گیرد، خال ترامپ برای کل آن دور بازی خواهد بود.

برای مثال، اگر یک بازیکن که مرحله‌ی پیشنهاد را برنده شده است، کارت آس دل را بعنوان اولین کارت وسط میز قرار دهد، دل در آن دور از بازی، ترامپ خواهد بود.

انجام بازی بین بازیکنان صورت ساعتگرد انجام می‌شود.

بازیکنان باید تا جایی که می‌توانند کارتی را بر روی تریک بازی کنند که هم خال با خال کارت اولیه قرار داده شده در تریک باشد. برای مثال اگر اولین بازیکن در یک تریک از بازی، کارت 4 گشنیز را قرار دهد، بازیکنان دیگر باید در این تریک از بازی، تا جایی که امکانش وجود داشت، کارت با خال گشنیز بازی کنند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آموزش بازی سه دو پنج (3-2-5)

بازی کردن بر روی تریک

بازی کردن بر روی تریکاگر یک بازیکن، کارتی با خال همسان با اولین کارت تریک نداشت، می‌تواند هر کارتی را بر روی تریک بازی کند.

بازیکنی که کارت با بالاترین رتبه در خال ترامپ را در تریک بازی کرده باشد، برنده تریک خواهد بود و تریک را برمی‌دارد.

همانطور که گفته شد، اگر هیچ کارتی با خال ترامپ در تریک بازی نشده باشد، بازیکنی که کارت با بالاترین رتبه با خال همسان با اولین کارت تریک را در تریک بازی کرده باشد، تریک را برنده می‌شود.

بازیکنی که یک تریک را برنده می‌شود، اولین کارت تریک بعدی را وسط خواهد گذاشت.

بازی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، تا زمانی که تمام کارت‌ها بازی شوند.

امتیازدهی

در پایان بازی، تعداد تریک‌هایی که هر بازیکن برنده شده است، شمرده می‌شود.

اگر بازیکنی به اندازه‌ی پیشنهادی که در ابتدا بازی اعلام کرده است، تریک برنده شده باشد، به اندازه‌ی همان پیشنهاد از هر بازیکن چیپ دریافت خواهد کرد.

برای مثال فرض کنید یک بازیکن در ابتدای بازی، 3 را بعنوان پیشنهاد اعلام کرده باشد. در انتهای بازی مشخص شود که او 4 تریک را برنده شده است، در اینصورت این بازیکن از دیگر بازیکنان، هر کدام 3 چیپ را دریافت می‌کند.

مرور قوانین بازی کارتی ناپلئون

اگر یکی از بازیکنان که یک پیشنهاد را در ابتدای بازی اعلام کرده است، نتواند به اندازه‌ی پیشنهاد خود، برنده تریک شود و یک پیشنهاد ناموفق داشته باشد، آن بازیکن باید به اندازه‌ی پیشنهادی که اعلام کرده است، به هر کدام از رقبای خود، چیپ بدهد. برای مثال فرض کنید یک بازیکن در ابتدای بازی، 4 را بعنوان پیشنهاد اعلام کرده باشد. در انتهای بازی مشخص شود که او 2 تریک را برنده شده است، در اینصورت این بازیکن به هر کدام از دیگر بازیکنان باید 4 چیپ بدهد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی بهترین سایت‌ های پوکر با بیت کوین در سال 2021

پیش از شروع بازی، بازیکنان باید به توافق برسند که چند دور بازی کارتی ناپلئون را انجام دهند. سپس پس از اتمام دورهای توافق شده بین بازیکنان، بازیکنی که بیشترین تعداد چیپ را داشته باشد، برنده کل بازی خواهد بود.

بیشتری تعدادی که یک بازیکن می‌تواند بعنوان پیشنهاد اعلام کند، 5 است. زیرا هر دور از بازی از 5 تریک تشکیل شده است.

اگر یک بازیکن، 5 را بعنوان پیشنهاد اعلام کند و 5 تریک را نیز برنده شود، او از هر بازیکن 10 چیپ دریافت خواهد کرد. اما اگر بازیکن نتواند 5 تریک را برنده شود، باید به هر بازیکن همان 5 چیپ را بپردازد.

حرف آخر

در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی ناپلئون (Napoleon)، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمی‌هایتان لذت ببرید.