تبلیغات

بازی کارتی شارلمانی (Charlemagne)

چگونه بازی کارتی شارلمانی (Charlemagne) را انجام دهیم؟

به این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های کارتی و مناسب دورهمی خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی شارلمانی (Charlemagne) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌کنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌کنیم.

  1. سرباز پیک
  2. سرباز گشنیز
  3. آس پیک
  4. شاه پیک
  5. بی بی پیک
  6. 8.    10 پیک
  7. 9.    9 پیک
  8. 10.  8 پیک
  9. 11. 7 پیک

شروع و ادامه بازی

شارلمانی (Charlemagne)زمانی که پیشنهاد مزایده برنده شده، 5 یا 6 یا 7 یا 8 باشد، بازیکنی که در سمت چپ شخصی که مزایده را برنده شده نشسته است، اولین کارت تریک را وسط خواهد گذاشت.

برای مثال در اینجا بازیکن دی که در سمت چپ بازیکن سی (برنده مزایده) نشسته است، اولین کارت تریک را وسط می‌گذارد.

فرض کنید این بازیکن آس خشت را بعنوان اولین کارت تریک وسط بگذارد. بعد از او بازی بصورت ساعتگرد ادامه پیدا می‌کند و نوبت به بازیکن اِی می‌رسد.

بازیکنان باید تا جایی که ممکن است، کارتی هم‌خال با خال اولین کارت بازی‌شده در تریک را بازی کنند. یعنی در این تریک که اولین کارت خشت بود، بازیکنان تا جایی که امکانش هست، باید خشت بازی کنند.

از همین رو، بازیکن اِی نیز 8 خشت بازی می‌کند. بازیکن بی 9 خشت بازی می‌کند. اما بازیکن سی هیچ کارت خشتی در دستش ندارد، بنابراین مجبور است که کارت غیرخشت بازی کند. این بازیکن، با بازی کردن کارت 7 پیک (دقت داشته باشید در این دور، پیک ترامپ است)، این تریک را برنده می‌شود. زیرا گفتیم که کارت با خال ترامپ، رتبه‌اش از هر کارت دیگری که خال غیرترامپ دارد، بالاتر است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی بازی برد گیم متحدین و متفقین (Axis & Allies)

ادامه بازی و اتمام بازی

بازیکنی که یک تریک را برنده می‌شود، تریک بعدی را شروع خواهد کرد.

مثلا فرض کنید در اینجا بازیکن سی، کارت جوکر سیاه را بعنوان اولین کارت تریک بازی کند. جوکر سیاه بعنوان خال ترامپ در نظر گرفته می‌شود. از همین رو بازیکنان بعدی باید تا جای امکان پیک بازی کنند. بازیکن بعدی یعنی دی، آس پیک را بازی می‌کند.  اِی، 8 پیک بازی می‌کند و بی، بی‌بی پیک را بازی می‌کند. از آنجایی که پوکر سیاه بالاترین رتبه‌ را در بین کارت‌های ترامپ دارد، بازیکن سی این تریک را نیز برنده می‌شود. و تریک بعدی را شروع می‌کند.

بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد، تا زمانی که تمام بازیکنان کارت‌هایشان را تمام کنند.

کسب امتیاز در بازی کارتی شارلمانی

پس از اینکه تمامی کارت‌ها بازی شدند، تیم‌ها محاسبه خواهند کرد که چه تعداد تریک را برنده شده‌اند.

مثلا فرض کنید تیم 1، 7 تریک برنده شده باشد و تیم 2 تنها یک تریک برنده شده باشد.

تیم 1، پیش از این گفتیم که پیشنهاد 6 را داده بود و تیم 2، پیشنهاد 5 را.

اگر یک تیم، موفق شود که به تعداد پیشنهاد یا بیشتر از آن، تریک برنده شود، آن‌ها بر اساس پیشنهادی که دادند، امتیاز هم کسب خواهند کرد. مثلا در اینجا، تیم شماره 1، 6 امتیاز کسب می‌کند.

اولین تیمی که در مجموع امتیازات دورها، به امتیاز 32 یا بیشتر برسد، برنده بازی خواهد بود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی بازی کارتی پالاس (Palace)

پیشنهادهای دیگر مزایده

همانطور که در قسمت پیشنهادها توضیح دادیم، علاوه بر پیشنهاد مزایده‌ی 5، 6، 7 و 8، پیشنهادات دیگری نیز وجود دارند.

در ادامه این پیشنهادات را معرفی می‌کنیم و قوانین مربوط به آن‌ها را نیز بیان خواهیم کرد.

پیشنهاد مولوت (Mulot)

  • پیشنهاد مولوت (Mulot) به این معنی است که یک بازیکن بدون پارتنرش بازی می‌کند و تلاش می‌کند که هر تریکی را ببازد و برنده نشود.
  • همچنین از کیتی کارت‌ها استفاده نمی‌کند.
  • از سمتی، هیچ خال ترامپی هم زمانی که یک دور مولوت بازی می‌شود، وجود ندارد.
  • اما همچنان جوکرها بعنوان ترامپ در نظر گرفته می‌شوند و از تمامی کارت‌های دیگر، رتبه بالاتری دارند.
  • اگر در چنین دوری، یک جوکر بازی شود، بازیکن دیگری که جوکر دارد، حتما باید جوکرش را بازی کند.
  • همچنین اگر یک بازیکن، نتواند خال اولین تریک را دنبال کند و از آن خال، کارتی نداشته باشد، اما در دستش کارت جوکر داشته باشد، باید حتما در این شرایط، جوکرش را بازی کند.

پیشنهاد شارلمانی (Charlemagne)

در پیشنهاد شارلمانی، بازیکن بدون پارتنرش بازی می‌کند. و تلاشش را می‌کند که تمام 8 تریک را برنده شود.

بازیکنی که پیشنهاد شارلمانی را بدهد، هم از کیتی کارت‌ها استفاده می‌کند و هم یک کارت از پارتنرش می‌گیرد. این کارتی که پارتنر باید به بازیکن بدهد به انتخاب پارتنر خواهد بود و برای انتخاب آن هیچ صحبت و مشورتی انجام نخواهد شد و پیش از اینکه خال ترامپ مشخص شود باید انتخاب شود و به بازیکن داده شود.

پیشنهاد گراس مولوت (Gros Mulot)

پیشنهاد گراس مولوت، شبیه با پیشنهاد مولوت است با این تفاوت که بازیکنی که مزایده را برنده شده است، با کارت‌هایی آشکار که پنهان نشده‌اند، بازی می‌کند. پس از اینکه اولین تریک کامل شد، بازیکن برنده‌ی مزایده باید کارت‌هایش را نشان دهد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  معرفی شبکه 1×2 بازی

پیشنهاد گراس شارلمانی (Gros Charlemagne)

پیشنهاد گراس شارلمانی شبیه به پیشنهاد شارلمانی است اما بازیکنی که مزایده را برنده شده است باید، بین استفاده از 2 کیتی کارت یا گرفتن یک کارت از پارتنرش، یکی را انتخاب کند.

مرور قوانین

اگر در یک تریک، هیچ کارتی با خال ترامپ بازی نشود، خال اولین کارت بازی‌شده در تریک در نظر گرفته می‌شود و بازیکنی که کارت با رتبه بالاتر در این خال بازی کرده باشد، برنده تریک خواهد بود.

اگر یک تیم که پیشنهادی را داده است، موفق نشود که شرط مزایده‌اش را به جا بیاورد، تیم رقیب بر اساس پیشنهادی که این تیم داده است، امتیاز خواهد گرفت.

  • مولوت: 7 امتیاز
  • شارلمانی: 8 امتیاز
  • گراس مولوت: 15 امتیاز
  • گراس شارلمانی: 16 امتیاز

جمع بندی

در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی شارلمانی (Charlemagne)، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمی‌هایتان لذت ببرید.