تبلیغات

 

فشار برای برد در پوکر چیست و چه عواقبی دارد ؟

در این مقاله به بررسی فشار برد در پوکر و تاثیرات ناشی از آن می‌پردازیم. اگر یک بازیکن جدی هستید مطالعه این مطلب و دیگر عوامل روانشناسی متاثر در پوکر به شدت به شما توصیه می‌شود.

چه مبتدی باشید و چه حرفه‌ای، همیشه زمان‌هایی وجود دارد که فشار برای برد در پوکر را تجربه می‌کنید. پوکر یک رقابت است و مانند تمام رقابت‌های دیگر زندگی، همیشه می‌خواهید بهترین عملکرد را داشته باشید. اما این میزان میل رسیدن به موفقیت گاهی مانع آن می‌شود. در این مقاله در مورد روحیاتی صحبت خواهیم کرد که ممکن است در شما به وجود بیایند اما از آن آگاه نباشید، تاثیرات آن‌ها را بررسی می‌کنیم و راهکاری برای بهبود وضعیت به شما می‌دهیم.

فشار برد در پوکر چیست؟

چندین حالت برای به وجود آمدن استرس در هنگام بازی وجود دارد که احتمالا تاکنون به آن‌ها توجه نکرده‌اید. چند مورد اصلی را بررسی می‌کنیم:

توقعات بیش از حد

اگر هدف بخواهید موجودی حساب خود را یکباره افزایش دهید و یا بخواهید در مدت زمان معین به پول خاصی برسید و از شرایط فعلی خود راضی نباشید، فشار بیش از حدی به خود وارد کرده‌اید. همچنین شاید بخواهید که سریعتر از مدت زمان معقول این روند را طی کنید. اگر به نحوه درستی بازی کنید و روند خوبی داشته باشید، این فشار ایرادی به وجود نمی‌آورد. اما وقتی بازیتان بر اساس رسیدن به پول است و صرفا نتایج برایتان مهم است، بی‌صبری روی بازی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تصور اشتباه نسبت به سطح مهارت

شاید فکر کنید بخاطر اینکه تورنومنتی را برنده شده‌اید یا بردهای پیاپی دارید بازیکن بسیار خوبی هستید، اما این بدین معنی نیست که می‌توانید به مصاف فیل آیوی بروید. واقع‌بین باشید. اگر فکر می‌کنید بهتر از چیزی که واقعا هستید عمل می‌کنید، انتظار دارید هرگاه که به بازی می‌پردازید برنده شوید. وقتی که شرایط بر وفق مراد شما نیست نباید از لحاظ روانی درگیر شوید، در غیر این صورت می‌توانید فشار مضاعفی به خود وارد کنید و با استفاده از آن تمام پولی را که برنده شده‌اید را ببازید. آیا این را می‌خواهید؟

برای هر نشست خود هدفی قرار دهید

می‌توانید برای حذف فشار مضاعف هر باری که پوکر بازی می‌کنید هدف معقولی برای خود قرار دهید. این مورد می‌تواند سقف برد نداشته باشد و تا زمانی که در حال برنده شدن هستید به بازی ادامه دهید. اما در صورتی که برد در پوکر کمرنگ شد و باخت‌ها شروع شدند و احساس کردید در آستانه تیلت شدن قرار دارید به بازی خاتمه دهید و تحت فشار روانی تصمیم‌گیری نکنید. متوجه هستیم که بلند شدن از میز در این هنگام کار سختی است، اما باید انجام شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چه کسانی در بازی رولت بازنده خواهند بود؟

بازی کردن بر اساس امید

ممکن است گاهی اوقات در انتظار دست‌هایی که قابلیت بازی کردن دارند بمانید و امیدوار باشید اتفاقات خوبی رقم بخورد. هنگامی که برای مدت طولانی کارت‌های بی‌ارزشی دریافت می‌کنید، آرام آرام کنترل خود را از دست می‌دهید. این امیدواری می‌تواند شما را کور کند و باعث شود دیدتان نسبت به مسائل روی میز و موقعیت‌های مناسب محدود شود. ممکن است پس از مدت طولانی AQ بیاورید، ریز دهید و کارتتان روی فلاپ نخورد، سپس بر اساس کلافگی و کاملا بی‌دلیل آل-این بزنید یا به راحتی چک-فولد کنید و پات را از دست بدهید.

ذهنیت رقابت‌طلب

برخی افراد از باختن متنفر هستند. وقتی پات را می‌بازید، هر چقدر هم که کوچک باشد این مسئله شما را می‌خورد. ممکن است فکر کنید همه افراد سعی می‌کنند در برابرتان بلوف بزنند و یا می‌خواهند بیگ-بلایند شما را بدزدند. باید بتوانید این افکار را از ذهن خود بیرون کنید و همیشه شرایط بازی را در نظر بگیرید، این موضوع به راحتی قابل کنترل است.

کمال‌گرایی

برای برخی افراد صرفا فشار این موضوع که اشتباهی نکنند می‌تواند برای عصبانی شدن و تحت تاثیر گرفتن بازی آن‌ها کافی باشد. اولین باری که فکر می‌کنند تصمیم بدی گرفتند، باعث می‌شود دفعات بعدی نیز همین برداشت را داشته باشند، حرکت دیگری به جز بازی منطقی انجام دهند و قدرت تصمیم‌گیری خود را فلج ‌کنند. آن‌ها بسیار نگران این موضوع هستند که نکند اشتباهی انجام دهند، بزرگترین اشتباه آن‌ها نیز پوکر بازی نکردن است.

این موضوع علاوه بر فشار روانی که بر آن‌ها وارد می‌کند باعث می‌شود که تصمیمات بدی بگیرند و یا حتی کاملا تیلت شوند. درنهایت آن‌ها یا صبر خود را از دست می‌دهند و یا کاملا ترسو به بازی می‌پردازند. در این هنگام عموما با دست‌های متوسط زیادی وارد پات می‌شوند، بیش از حد بلوف می‌زنند و قدرت دست‌های دیگران را جوری که خودشان می‌خواهند تخمین می‌زنند و بسیار بسیار ضعیف تصمیم‌گیری می‌کنند. در مدت طولانی‌تر این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها به میزهای سنگین‌تر بروند، سعی کنند باخت‌هایی که در گذشته داشته‌اند را جبران کنند و به حالت عادی بازگردند. اگر این حرکات را انجام دهید خواهید دید که به سرعت بانکرولتان از بین خواهد رفت.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آموزش آنالیز و نحوه تحلیل و پیش بینی مسابقات فوتبال

فشار و تیلت

یکی از نکات مهمی که در این مقاله باید بگوییم این است که احساس تیلت بعد از داشتن یک بدشانسی صرفا تاثیر شانس نیست،‌ بلکه فشار درونی است که خودتان به خودتان وارد می‌کنید. بر اساس تحقیقات روانشناس پوکر Jared Tendler تیلت لحظه‌ای به وجود می‌آید که اتفاقی می‌افتد، و شما نمی‌خواستید آن اتفاق بیافتد. وقتی استراتژی شما موثر واقع نمی‌شود یا گند می‌زنید یا خودتان را برای تصمیمی که گرفتید سرزنش می‌کنید، بسیار عصبانی می‌شوید. اگر این اتفاق یک بار برایتان بیافتد شاید تاثیر آن را حس نکنید، اما در بیشتر مواقع این موضوع ادامه خواهد داشت. این اتفاق هنگامی شروع می‌شود که اشتباه کوچکی کنید، فلاپ را با AK از دست بدهید و چک-ریز شوید، AA داشته باشید و ببازید و مسائل مشابه. قلبتان شروع به تند زدن می‌کند، گردنتان نبض می‌زند و لب‌های خود را به هم می‌فشارید. قدرت تصمیم‌گیری از شما گرفته می‌شود و کافی است که JJ بیاورید تا تمام استک خود را به دیگران تقدیم کنید و باخت‌های پیاپی شما آغاز شود.

چگونه می‌توانیم این فشارها را کم کنیم؟

در حالی که بسیاری از این فشارها ذاتی هستند و جزوی از شخصیت شما می‌باشند، اما می‌توانید آن‌ها را تحت کنترل قرار دهید. مهم‌ترین پیشنهادی که همیشه در زمینه جلوگیری از تیلت می‌شود این است که علائم آن را در خود به خوبی بشناسید. چندین تکنیک برای خنثی کردن این موضوع وجود دارد که باعث می‌شود تمرکز خود را بر پوکر افزایش دهید و به بهترین نحو بازی کنید.

تکنیک کنترل تیلت

یکی از این روش‌ها را برایتان مطرح می‌کنیم، برای عبور از تیلت باید قادر باشید از سه مرحله زیر عبور کنید.

  1. شناسایی – به علائم فیزیکی خود توجه کنید، آیا عضلات خود را منقبض کرده‌اید؟ پاهایتان را سفت به صندلی چسبانده‌اید؟ آیا چهره‌ای عصبی دارید و چیپ‌های خود را محکم به هم می‌زنید؟ اگر جواب مثبت است بهتر است به نحوی خود را آرام کنید و مسائل بازی را جدی نگیرید. مهم‌ترین چیز این است که به حالت عادی برگردید چرا که در غیر این صورت بازی خود را در معرض خطر قرار می‌دهید.
  2. ریلکس شدن – این اتفاق می‌تواند با یک نفس عمیق صورت گیرد یا با انجام دادن کار‌های روتینی مثل بُر زدن چیپ‌ها. یا شاید بخواهید که کمی از میز پوکر فاصله بگیرید.
  3. بازیابی تمرکز – وقتی که آرام شدید وقت این است که روی دست خود متمرکز شوید. نتایج گذشته را فراموش کنید و از خود بپرسید «الان به باید چه کار کنم؟» اندازه استکم چقدر است و بهترین استراتژی چیست؟ دیگران بازی من را چطور می‌بینند؟ آن‌ها چگونه بازی می‌کنند؟ چه کارت‌هایی ممکن است داشته باشند؟ برای بازیابی تمرکز باید به افکار منطقی فکر کنید، نه آن‌هایی که بر اساس احساسات شما به وجود می‌آیند.
▬ این مطلب را هم بخوانید:  بینی بینیون موسس مسابقات جهانی پوکر یا WSOP

به یاد داشته باشید که این موضوعات صرفا بر اساس چند دست به وجود آمده‌اند و در پوکر نباید به نتایج وابسته بود. تصمیم‌گیری شما باید بر اساس روند درست در درازمدت انجام شود، نتایج شما نیز با گذشت زمان مشخص خواهد شد. هرگونه احساس را از خود حذف کنید، به خودتان اعتماد داشته باشید و تصمیم درست بگیرید.

مهارت‌های ذهنی شما نیز همانند مهارت‌های دیگر پوکر اهمیت دارند. برای حرفه‌ای شدن در آن نیاز دارید که زمان زیادی آن‌ها را تمرین کنید تا در بخشی از ناخودآگاه شما جای بگیرند. هرگاه پوکر بازی می‌کنید همواره روی کنترل ذهن خود نیز کار کنید. همچنین هرگاه حس کردید که در این زمینه حرفه‌ای شدید، فشارها ممکن است خودشان را به نحو دیگری نشان دهند. مثل بازی در میزهای سنگین‌تر و شرکت کردن در تورنومنت‌های پوکر با ورودی بالا و یا هرچیزی که باعث می‌شود در جهت موفقیت به خود فشار وارد کنید. اما اگر متوجه باشید که موفقیت با گذشت زمان به وجود می‌آید و نسبت به روحیات منفی آگاه باشید و آن‌ها را بشناسید، هرچقدر هم مشکلات بزرگی در برابرتان قرار بگیرد قدرت کنترل آن‌ها را خواهید داشت.