تبلیغات

  • خانه
  • وبلاگ مجله
  • هشدار: مراقب فیشینگ درگاه‌های پرداخت در سایت‌های شرطبندی نامطمئن باشید

هشدار: مراقب فیشینگ درگاه‌های پرداخت در سایت‌های شرطبندی نامطمئن باشید

یکی از راه‌های رایج کلاهبرداری در اینترنت، درگاه‌های پرداخت آنلاین جعلی است که به آن فیشینگ (Phishing) نیز گفته میشود. به عبارت ساده تر، وقتی شما اطلاعات بانکی خود را در صفحه پرداخت وارد می‌کنید، در واقع اطلاعات خود را برای فردی که در آن سایت برای شما تله گذاشته است، هدیه کرده اید.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای جلوگیری ازاینکه از شما کلاهبرداری شود در نظر بگیرید، این است که سایت‌های معتبر شرطبندی را شناسایی و در آن‌ها فعالیت کنید. به عنوان مثال در صفحه معرفی سایت‌های شرطبندی در مجله دنیای شرطبندی، به طور کامل اعتبار سایت های شرطبندی مورد بررسی قرار گرفته است.

در روش کلاهبرداری فیشینگ، شما هنگامی که می‌خواهید حساب خود را در یکی از این سایت‌های شرطبندی شارژ کنید، با صفحه ای مشابه با درگاه پرداخت بانک‌های مختلف ایرانی مواجه خواهید شد که تماماً از نظر عناصر، شبیه به درگاه پرداخت اصلی است. اما اگر به آدرس صفحه دقت کنید، متوجه خواهید شد که این درگاه ایمن نخواهد بود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  چرا نمیتونیم شرطبندی رو کنار بزاریم

به محض وارد کردن اطلاعات، مشخصات کارت بانکی شما به همراه رمز، در اختیار کلاهبرداران قرار گرفته و در اولین فرصت اقدام به برداشت وجه از کارت شما خواهند کرد. از آن‌جایی که کاربران متضرر، طبق قانون ایران، به دلیل اینکه قمار کرده اند، خود کار غیرقانونی مرتکب شده اند، مجبور هستند که از شکایت صرف نظر کنند، لذا فعالیت این وبسایت‌های کلاهبردار همچنان ادامه خواهد داشت.

چه راهکاری برای اجتناب از این موضوع وجود دارد؟

  • به آدرس اینترنتی توجه کنید:

به طور معمول درگاه‌ بانک‌های معتبر آدرس مشخصی دارد و با دقت به آن‌ متوجه خواهید شد که این آدرس جعلی است یا خیر. به عنوان مثال آدرس چند درگاه معروف بانکی:

آدرس پرداخت اینترنتی بانک سامان:https://sep.shaparak.ir
آدرس پرداخت اینترنتی بانک پارسیان:https://pec.shaparak.ir
آدرس پرداخت اینترنتی بانک پاسارگاد:https://pep.shaparak.ir
آدرس پرداخت اینترنتی بانک ملت: https://bpm.shaparak.ir

به این دقت داشته باشید که برخی آدرس‌های مشابه نیز ثبت کرده اند، به عنوان مثال .shapaarak.com که با جابجا شدن برخی حروف، کاربران را به شک خواهد انداخت، پس باید به دقت مراقب آدرس اینترنتی باشید.

  • به https دقت کنید:
▬ این مطلب را هم بخوانید:  مصاحبه جدید مجله Card Player Magazine با آنتونیو اسفندیاری

معمولا آدرس‌ درگاه‌های پرداخت اینترنتی بانک‌ها با پروتکل htttps بر خلاف http آغاز می‌شود. در این وبسایت‌های از گواهی ssl استفاده می‌شود. در واقع در سایت‌هایی که از این گواهی استفاده می‌کنند، اطلاعات شما رمزنگاری می‌شود برای کسی قابل دسترس نخواهد بود. این پروتکل به مانند یک قفل سبزرنگ در کنار آدرس‌های اینترنتی قرار دارد.