تبلیغات

ستاره‌های فوتبال زن

ستاره‌های فوتبال زن در یورو

ستاره‌های فوتبال زن؛ جام ملت‌های زنان اروپا از ۶ تا ۳۱ ژوئیه در انگلیس برگزار می‌شود و بهترین تیم‌های فوتبال این قاره به مصاف هم خواهند رفت.

اما چهره‌های برجسته این مسابقات چه کسانی هستند؟ بی‌بی‌سی نگاهی انداخته به ۱۰ ستاره بزرگی که در یورو  حاضرند.

ستاره‌های فوتبال زن

الکسیا پوتیاس (اسپانیا)

ستاره‌های فوتبال زن

ستاره‌های فوتبال زن هافبک ۲۸ ساله تیم ملی اسپانیا در نوامبر برنده توپ طلا شد و نقشی اساسی هم در اولین قهرمانی باشگاهش، بارسلونا، در لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۲۱) داشت. همراه با این تیم در سال ۲۰۲۲ هم به فینال این مسابقات رسید. پوتیاس در اکتبر توانست با ۹۰ بازی رکورد بیشترین بازی در تیم ملی کشورش را هم بدست آورد.

لوئیس کورتس، سرمربی سابق بارسلونا:

«الکسیا، بازیکنی است که همیشه می‌‌شود در مورد هر موضوع مسابقه، با او صحبت کرد، به این دلیل که خیلی خوب فوتبال را می‌فهمد.»

ستاره‌های فوتبال زن لنا اوبردورف (آلمان)

ستاره‌های فوتبال زن

هافبک ۲۰ ساله باشگاه دوسلدورف. در جام جهانی سال ۲۰۱۹ و زمانی که فقط ۱۷ سال داشت، برای اولین بار به تیم ملی فوتبال آلمان دعوت شد. او در ۲۰۱۷ ، که تیم ملی آلمان قهرمان مسابقات زیر ۱۷ سال اروپا شد، به عنوان بهترین بازیکن مسابقات برگزیده شد.

یوناس ایدوال، سرمربی آرسنال که تیمش در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان فصل ۲۲-۲۰۲۱ به ولفسبورگ باخت:

«می‌توان گفت که او کامل‌ترین هافبک حال حاضر است. بخش زیادی از زمین را پوشش می‌دهد. بازیکنی فیزیکی است و با توپ خیلی خوب کار می‌کند.»

«به نظر من او بازیکنی است که می‌تواند آلمان را به یکی از مدعیان جدی قهرمانی بدل کند؛ به این دلیل که می‌تواند ذهنیت برنده شدن را به هم‌تیمی‌هایش منتقل کند.»

ستاره‌های فوتبال زن آدا هگربرگ (نروژ)

ستاره‌های فوتبال زنستاره‌های فوتبال زن

او از نامدارترین زنان فوتبالیست جهان است: شش بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، هفت بار قهرمان لیگ فوتبال فرانسه، پنج بار قهرمان جام حذفی این کشور و یک بار هم قهرمان جام حذفی فوتبال نروژ شده است.

لوسی برنز، مدافع تیم ملی انگلیس و هم‌تیمی هگربرگ در باشگاه لیون:

«آدا انگار برنده به دنیا آمده! از این نظر آدم عجیب و غریبی است. یادم هست در خیلی از بازی‌ها می‌آمد سراغ من و می‌گفت، تو فقط توپ را در محوطه جریمه ازشان بگیر و گلزنی را بسپار به من.»

«دیوانه گل‌زنی است. چیزی که او را از بقیه متفاوت می‌کند، همین ذهنیت دیوانه‌وارش است. واقعا نمی‌شود فهمید در فکرش چه می‌گذرد.»

ویوین میدما (هلند)

ستاره‌های فوتبال زن

مهاجم ۲۵ ساله آرسنال بهترین گلزن تاریخ تیم ملی زنان هلند است. با این تیم قهرمان یورو ۲۰۱۷ شد و به فینال جام جهانی ۲۰۱۹ رسید. سه بار قهرمان لیگ شده است: یک بار با آرسنال در انگلیس و دو بار با بایرن مونیخ در آلمان. رکورددار گلزنی در سوپر لیگ زنان هم هست و جوان‌ترین فوتبالیستی (۱۵ ساله) که در لیگ هلند بازی کرده است.

یوناس ایدوال، سرمربی آرسنال:

«هوش بازی او بسیار بالاست و تکنیکش فوق‌العاده‌. بازیکنی در کلاس جهانی است اما مسئله‌ای که مردم الزاما متوجه نمی‌شوند، توانایی‌های فیزیکی اوست.»

«ویوین، بازیکنی قدرتمند با توانایی حرکات انفجاری است. این ترکیب موجب شده حریفی بسیار سخت برای بازیکنان روبرویش باشد.»

لورن همپ (انگلیس)

ستاره‌های فوتبال زن

بازیکن ۲۱ ساله باشگاه منچستر سیتی. این فصل برای چهارمین بار جایزه بهترین بازیکن جوان فصل را گرفت و رکورد شکست. امسال قهرمان جام اتحادیه فوتبال انگلیس شد. سابقه قهرمانی در جام حذفی فوتبال انگلیس (۲۰۲۰) را هم دارد و تا حالا ۲۱ بار برای تیم ملی انگلیس به زمین رفته است.

استف هاتن، کاپیتان منچستر سیتی:

«عاشق تمرین و بازی کردن با او هستم. الان هیچکس به اندازه او آماده نیست. امیدوارم که در صحنه‌های بزرگ بدرخشد.»

میلی برایت، هم‌بازی او در تیم ملی انگلیس:

«با توجه به سرعتی که دارد، هر مدافعی در نبردهای تن‌به‌تن کار سختی برای مهارش دارد. ما تلاش می‌کنیم تا جایی که ممکن است توپ را به او برسانیم.»

ستاره‌های فوتبال زن وندی رنار (فرانسه)

ستاره‌های فوتبال زن

مدافع ۳۱ ساله لیون با ۱۴ قهرمانی. رکورددار لیگ فوتبال فرانسه است. هشت بار هم قهرمان جام‌های اروپایی شده و کاپیتان باشگاه و تیم ملی کشورش است. در ماه مه اولین بازیکنی شد که به رکورد ۱۰۰ بازی در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا رسید. نامش در تیم منتخب فوتبالیست‌های زن یک دهه اخیر قرار گرفته و همین طور شش بار در تیم منتخب سال فیفا حضور داشته است.

لورا جرجز، دفاع وسط سابق فرانسه و لیون:

«در خارج و داخل زمین یک رهبر است و همیشه تجربیاتش را با سایر بازیکنان تقسیم می‌کند. از باخت متنفر است و همین حالا هم شکست‌های زیادی را با تیم ملی تجربه کرده است.»

«از مسئولیت‌هایش آگاه است و می‌خواهد قهرمان شود. او تا کنون عنوان‌های زیادی را از دست داده است.» ستاره‌های فوتبال زن

کنزا دالی، هافبک فرانسه و اورتون:

«او بسیار الهام‌بخش است. خیلی سختکوش است، اولین نفری که وارد زمین تمرین می‌شود و آخرین نفری که از آن خارج می‌شود. او رهبر مادرزاد و یک کاپیتان درست و حسابی است.»

فریدولینا رولفو (سوئد)

مهاجم ۲۸ ساله بارسلونا با سه تیم مختلف قهرمان لیگ شده است. سال ۲۰۲۱ بازیکن سال فوتبال سوئد شد. همراه با تیم ملی سوئد دو بار برنده نقره المپیک و یک بار برنده برنز جام جهانی شده است.

یوناس ایدوال، سرمربی سوئدی:

«بازیکن قدرتمندی است که شوت‌های راه دور خوبی دارد و وقتی که سرعت می‌گیرد، متوقف کردنش کار بسیار سختی است.»

ریچل فرنس (ایرلند شمالی)

هافبک ۳۴ ساله لیورپول. بهترین گلزن تاریخ تیم ملی ایرلند شمالی است. سال ۲۰۲۱ پس از این که نقشی اساسی در رسیدن تیم ملی کشورش به نخستین تورنمنت مهم بین‌المللی (جام جهانی و یورو) داشت، از طرف بی‌بی‌سی جایزه شخصیت ورزشی سال را گرفت.

کارا همیلتون، هافبک ایرلند شمالی:

«در داخل و خارج زمین فوتبال یک رهبر است. شور و اشتیاقش برای بازی به دیگران هم منتقل می‌کند و همیشه هرچه در توان دارد را برای تیم ملی ایرلند شمالی می‌گذارد.»

«طی سال‌های مختلف لحظات الهام‌بخشی را خلق کرده و همه امیدواریم که این تابستان هم یکی دیگر از آن‌ها را بسازد.» ستاره‌های فوتبال زن

پرنیل هاردر (دانمارک)

مهاجم ۲۹ ساله چلسی، سال ۲۰۲۰ با انتقال از ولفسبورگ به لندن گران‌ترین فوتبالیست زن تاریخ شد. او دوبار بازیکن سال یوفا شده و شش قهرمانی لیگ را در کارنامه دارد. هاردر همچنین با دو تیم مختلف به فینال لیگ قهرمانان رسیده است. سال ۲۰۱۸ در فهرست دریافت توپ طلا در جایگاه دوم قرار گرفت.

النا میزر، هم‌تیمی سابق او در ولفسبورگ:

«پرلین همیشه در زمان مناسب در جای مناسب قرار دارد به این دلیل که درک بالایی از بازی دارد. سخت تلاش می‌کند، میل فراوان برای پیروزی دارد و از باهوش‌ترین بازیکنان تهاجمی است که در عمرم دیده‌ام.»

«موقعیت‌های گل زیادی برای خودش خلق می‌کند، نمی‌شود چنین چیزهایی را به کسی یاد داد چون توانمندی غریزی است.»

کارولین گراهام هنسن (نروژ)

هافبک ۲۷ ساله بارسلونا در دوران نوجوانی نقشی اساسی در رسیدن تیم ملی نروژ به فینال یورو ۲۰۱۳ داشت. شش بار قهرمان لیگ و یک بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است.

لوسی برنز، مدافع تیم ملی انگلیس، که در فصل آینده به او در بارسلونا ملحق می‌شود:

«کارولین گراهام هنسن، قبلا بازیکنی بود که تیم ملی نروژ می‌توانست به او اتکا کند. یادم هست در جام جهانی ۲۰۱۹ قبل از این که با ما بازی کنند، او را دیده بودم که هرچه داشت برای تیمش می‌گذاشت. خیلی سخت است که بتوان در این سطح باقی ماند.» ستاره‌های فوتبال زن