• آموزش قوانین و اصطلاحات تخصصی شرط بندی ورزش های محبوب جهان

معنی اصطلاحات پیش بینی :

قوانین بازی فوتسال

ورزش فوتسال توسط FIFA که مخفف Federation International Football Association است قانون‌گذاری می‌شود. طبق وبسایت این فدراسیون آخرین به روز رسانی مربوط به قوانین بازی فوتسال برای سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ است.

بخش اول : تجهیزات

زمین بازی: بازی باید بر روی یک سطح مسطح، نرم و غیرساینده که ترجیحاً از جنس چوب یا مواد مصنوعی است، انجام شود.

علامتگذاریهای زمین: زمین باید مستطیل بوده و با خطوط مشخص شود. خطوط محصور کننده هر ناحیه جز همان ناحیه محسوب می‌شود. این خطوط باید با رنگی متضاد با زمین بازی باشند. به دو خط طولانی‌تر خط طولی و به دو خط کوتاه‌تر خط دروازه می‌گویند. زمین با متصل کردن وسط دو خط طولی بهم، به دو نیمه مساوی تقسیم می‌شود. وسط این خط متصل شونده یک نقطه ترسیم و دایره‌ای به شعاع ۳ متر ترسیم می‌شود. یک علامت به فاصله ۵ متری از نقطه کرنر ترسیم می‌شود تا فاصله قانونی بازیکنان تیم مدافع در هنگام ضربه کرنر مشخص شود. عرض خطوط علامت گذاری باید ۸ سانتی‌متر باشد.

ابعاد زمین: طول زمین (خط طولی) باید حداقل ۲۵ متر و حداکثر ۴۲ متر باشد. عرض زمین (خط دروازه) باید حداقل دارای ابعاد ۱۶ متر و حداکثر ۲۵ متر باشد. برای مسابقات بین‌المللی حداقل طول زمین ۳۸ متر و حداکثر ۴۲ متر و عرض زمین حداقل ۲۰ متر و حداکثر ۲۵ متر است.

محوطه جریمه: دو خط فرضی به طول ۶ متر از بیرون هر تیرک دروازه با زاویه قائمه ترسیم شده است در انتهای این خطوط یک ربع دایره در جهتی که به خط طولی زمین نزدیکترین است، ترسیم شده است که هر کدام به فاصله ۶ متری از تیرک دروازه است. قسمت بالایی هر ربع دایره با یک خط به طول ۳/۱۶ متر به موازات خط دروازه بین دو تیرک ترسیم شده است. این محدوده با این خطوط را محوطه جریمه می‌گویند. یک نقطه پنالتی در فاصله ۶ متری از دروازه و در وسط خط دروازه بین دو تیرک ترسیم شده است.

نقطه پنالتی دوم: نقطه پنالتی دوم در فاصله ۱۰ متری از خط دروازه و در وسط خط دروازه بین دو تیرک قرار می‌گیرد.

ابعاد دروازه: دروازه در بازی فوتسال دارای طول ۳ متر و ارتفاع ۲ متر است. ضخامت میله‌های تیرک ۰/۰۸ متر است.

توپ فوتسال: توپ فوتسال باید دارای شرایط زیر باشد:

  •  کروی
  •  از جنس چرم یا مواد مورد تائید
  •  محیط بین ۶۲ تا ۶۴ سانتی‌متر
  •  وزن بین ۴۰۰ تا ۴۴۰ گرم
  •  فشار بین ۰/۶ تا ۰/۹ اتمسفر

بخش دوم : اصطلاحات و قوانین بازی فوتسال

تعداد بازیکنان: بازی بین دو تیم انجام می‌شود و تعداد بازیکنان باید حداکثر ۵  بازیکن بوده که یکی از آن‌ها باید دروازه‌بان باشد. اگر یکی از تیم‌ها کمتر از ۳ بازیکن داشته باشد، بازی شروع نمی‌شود و یا ادامه پیدا نمی‌کند.

تعداد تعویض: تعداد تعویض‌ها را کمیته برگزار کننده مسابقه تعیین می‌کند اما حداکثر می‌تواند تا ۹ تعویض انجام شود.

ایمنی: بازیکنان نباید تجهیزات یا البسه خطرناک همراه داشته باشند. زیورآلات به طور کلی و به هرشکل ممنوع است.

مدت زمان بازی: دو نیمه ۲۰ دقیقه که با توافق تیم‌ها و داور می‌تواند کاهش پیدا کند. زمان استراحت بین دو نیمه نباید از ۱۵ دقیقه بیشتر شود.

تایم اوت: هر تیم در هر نیمه مجاز به استفاده از یک تایم اوت یک دقیقه‌ای است.

بخش سوم: نحوه بازی و قوانین بازی فوتسال

هر دو نیمه بازی، نیمه وقت اضافه و بعد از به ثمر رسیدن گل با یک شروع مجدد بازی آغاز می‌شود. از شروع مجدد بازی گل به ثمر نمی‌رسد. اگر داور، بازی را به هر دلیلی که نامشخص است متوقف کند بازی با یک دراپ بال آغاز می‌شود.

توپ زمانی خارج از بازی است که :

  • به طور کامل از خط دروازه یا خط طولی زمین یا فضای بالای آن‌ها عبور کرده باشد.
  • بازی توسط داور متوقف شده باشد.
  • توپ به سقف سالن برخورد کند.

توپ در سایر موارد شامل زمانی که به داور، تیرک دروازه، میله‌ و پرچم کرنر برخورد کند، داخل بازی محسوب می‌شود.

یک گل زمانی به ثمر می‌رسد که تمام توپ از دروازه عبور کند و قبل از آن هیچ خطایی توسط تیم زننده گل اتفاق نیافتاده باشد. تیمی که بیشتر گل زده باشد به عنوان برنده مسابقه است. اگر هیچ یک از تیم‌ها گلی به ثمر نرسانند و یا به تعداد مساوی گل زده باشند، نتیجه بازی مساوی خواهد بود. اگر حتماً نیاز باشد که برنده‌ای اعلام شود، می‌تواند ترکیبی از موارد زیر برنده بازی را مشخص کند:

  • قانون گل طلایی
  •  دو نیمه اضافه هر کدام حداکثر ۱۵ دقیقه
  • ضربات از نقطه پنالتی

در بازی فوتسال آفساید وجود ندارد.

اگر تعداد «خطاهای ۱۲گانه» تیمی به ۶ برسد، یک پنالتی از نقطه پنالتی دوم برای تیم مهاجم منظور می‌شود.

قوانین بازی راگبی

این بازی می‌تواند ۱۳ نفره و ۱۵ نفره باشد که جز در برخی موارد تفاوت چندانی باهم ندارند. راگبی  ۱۵ نفره Rugby Union  نامیده می‌شود. در خصوص قوانین بازی راگبی، هیات بین الملل راگبی (IRB) نهاد اداره کننده جهانی و قانون‌گذار است که در سال ۱۸۸۶ تاسیس شده است.

بخش اول : تجهیزات

زمین: زمین بازی باید امن و بی‌خطر باشد. زمین می‌تواند چمن، شن، خاک رس، برف یا چمن مصنوعی باشد و شکل آن به صورت مستطیل با ابعاد حداکثر ۱۰۰ متر و حداقل ۹۴متر است.

توپ: وزن توپ بین ۴۱۰ تا ۴۶۰ گرم است و جنس توپ از چرم و یا چرم مصنوعی مناسب است. در مواردی توپ را ضد آب می‌سازند تا گرفتن آن در دست آسان شود.

زمان بازی: زمان بازی نباید بیشتر از ۸۰ دقیقه شود که به دو نیمه ۴۰ دقیقه‌ای تقسیم می‌شود . در صورت لزوم در برخی موارد بازی به وقت اضافه برای تعیین برنده بازی کشیده می‌شود. وقت استراحت بین دو نیمه ۱۵دقیقه است.

بخش دوم : اصطلاحات و قوانین بازی راگبی

در  بازی راگبی نحوه امتیازات با فوتبال آمریکایی متفاوت و به صورت زیر است:

ترای (Try) بر زمین گذاشتن توپ در محوطه دروازه حریف یک ترای محسوب شده و ۵ امتیاز دارد.

گل: گذراندن توپ با ضربه پا از بین دو تیرک عمودی و بالای تیرک افقی دروازه حریف که به سه روش انجام می‌پذیرد:

در جریان بازی(Dropped Goal) در این حالت توپ باید قبل از شوت زمین را لمس کرده باشد و ۳ امتیاز دارد.

پنالتی(Penalty)   یک ضربه ایستگاهی که در صورت خطای بازیکنان تیم حریف زده می‌شود و ۳ امتیاز دارد.

جایزه (Conversion) بعد از به ثمر رساندن ترای یک ضربه ایستگاهی به تیم جایزه داده می‌شود گل کردن این توپ ۲ امتیاز دارد.

بخش سوم: نحوه بازی و قوانین بازی راگبی

هدف بازی این است که دو تیم متشکل از ۱۵بازیکن، با بازی جوانمردانه مطابق با روحیه ورزشی، باید با حمل توپ، پاس دادن، ضربه با پا به توپ و به زمین زدن توپ بیشترین امتیاز ممکن را به دست آورد. هر تیم با بالاترین امتیاز برنده بازی است. برای این بازی مهارت و توان فیزیکی بالا مورد نیاز است و این فرصتی است که هر فردی با هر توانایی و سایز اندام بتواند در این ورزش شرکت کند.

رقابت برای تصاحب توپ یکی از ویژگی های کلیدی بازی راگبی است که  به روش‌های مختلفی  انجام می‌شود.

راگبی ۱۳ نفره:

در راگبی ۱۳نفره که به Rugby League مشهور است و بیشتر در شمال انگلستان و نیوزلند محبوبیت دارد هر تیم متشکل از ۱۳بازیکن است و تعداد بازیکنان ذخیره به ۱۰ نفر می رسد.

هدف اصلی به دست آوردن امتیاز ترای (try) با پیش بردن توپ به سمت پایین زمین است و تیم مقابل با تکل کردن مانع از این حرکت به سمت جلو بازیکن می‌شود. زمانی که روی بازیکن تکلی با موفقیت صورت می‌گیرد، بازیکن باید توپ را به زمین انداخته و با پا به پشت سر خود هل دهد تا توسط شخص دیگر برداشته شود.

نحوه امتیاز هم کمی متفاوت است. امتیاز ترای ۴ امتیاز است و گل در جریان بازی (Dropped Goal) یک امتیاز دارد.

قوانین بازی تنیس روی میز

همه ساله فدراسیون بین‌المللی تنیس روی میز کتابی متشکل از قوانین بازی تنیس روی میز منتشر می‌کند که آخرین نسخه آن مربوط به سال ۲۰۱۸ است. به فدراسیون بین‌المللی تنیس روی میز ITTF می‌گویند که مخفف The International Table Tennis Federation است.

بخش اول : تجهیزات

میز:

-سطح بالایی میز که به عنوان سطح زمین بازی در نظر گرفته می‌شود مستطیل بوده و طول ۲/۷۴ متر و عرض ۱/۵۲۵ متر داشته باشد و نسبت به سطح زمین دارای ارتفاع ۷۶ سانتیمتر باشد.

-سطح زمین باید تیره رنگ بوده و دورتادور آن با خطی به ضخامت دو سانتیمتر مشخص شده باشد.

-سطح بازی به دو نیمه مساوی با یک خط به موازات خطوط انتهایی تقسیم می‌گردد.

-برای مسابقات دوبل، هر نصف زمین به دو نیمه مساوی تقسیم می‌گردد. این کار با یک خط سفید رنگ به موازات خطوط کناری انجام می‌شود.

تجهیزات تور: این قسمت شامل تور و معلقات و تکیه‌گاه‌های آن است. سطح بالایی تور باید ۱۵/۲۵ سانتیمتر از سطح زمین بازی بالاتر باشد. سطح پایینی تور باید تا حد ممکن به سطح زمین بازی نزدیک باشد.

توپ: باید کروی شکل با قطر ۴۰ میلیمتر و وزن ۲/۷ گرم باشد. توپ باید از جنس سلولوئید یا پلاستیک بوده و رنگ سفید یا نارنجی داشته باشد.

راکت: می‌تواند از هر سایز یا شکلی باشد اما دسته آن باید تخت و صفت باشد. ۸۵ درصد ضخامت آن باید چوب طبیعی باشد و لایه چسبنده داخل دسته باید دارای مواد فیبری مانند فیبر کربن، شیشه یا کاغذ فشرده باشد.

بخش دوم : اصطلاحات و قوانین بازی تنیس روی میز

رالی عبارت است از مدت زمانی که توپ در جریان بازی و در گردش است.

توپ از آخرین لحظه‌ای که به صورت ثابت در کف دست آزاد بازیکن قرار دارد، منظور پیش از پرتاب برای زدن سرویس، رالی یک لت یا یک امتیاز محسوب می‌شود.

یک لت عبارت است از یک رالی که نتیجه آن در شمارش بازی منظور نمی‌شود.

یک امتیاز عبارت است از یک رالی که نتیجه آن در شمارش بازی منظور می‌شود.

دست در بازی دستی است که راکت را می‌گیرد.

دست آزاد دستی است که راکت در دیت ندارد.

یک بازیکن زمانی به توپ ضربه وارد کرده‌است که با راکتی که در دست دارد و یا با قسمت زیر مچ «دستِ بازی» به توپ ضربه بزند.

یک بازیکن زمانی در مقابل توپ تنیس انسداد ایجاد می‌کند که لباس وی یا آنچه همراه خود دارد در هنگام بازی توپی که هنوز از خط انتهایی خود عبور نکرده و یا از زمان آخرین ضربه از سوی حریف با زمین بازی برخورد نداشته را لمس کند.

زننده سرویس بازیکنی است که اولین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.

گیرنده سرویس بازیکنی است که دومین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.

کمک داور شخصی است که در زمان تصمیم‌گیری‌های ویژه به داور کمک می‌کند.

خط پایانی خطی است که به صورت فرضی در هر دو جهت امتداد داشته باشد.

بخش سوم: نحوه بازی و قوانین بازی تنیس روی میز

در بازی‌های تک نفره، سرویس‌زننده، یک سرویس می‌زند. دریافت کننده باید یک پاسخ بدهد و به همین ترتیب بازی ادامه پیدا میکند.

در مسابقات دوبل، سرویس زننده باید سرویس خود را بزند و دریافت‌کننده سرویس را پاسخ دهد. سپس هم‌تیمی سرویس‌زننده در طرف مقابل باید ضربه بعدی را بزند و هم‌تیمی دریافت‌کننده پاسخ را بدهد و این روند ادامه پیدا می‌کند.

یک لت زمانی اتفاق میفتد که:

– سرویس با تور برخورد کند در حالی که سرویس درست زده شده باشد یا توپ توسط دریافت‌کننده یا یارش سد شود.

– وقتی که تیم مقابل و یا هم تیمی آن حاضر نباشند.

امتیاز زمانی حاصل می‌شود که:

– حریف نتواند یک سرویس صحیح بزند.

– حریف نتواند به سرویس پاسخ مناسب دهد.

بازی (Game) تیمی که اول به امتیاز ۱۱ برسد برنده مسابقه خواهد بود. اگر هر دو به امتیاز ۱۰ برسند اولین بازیکن یا تیمی که ۲ امتیاز جلو بیفتد برنده خواهد بود.

مسابقه (Match) یک مسابقه از تعداد فردی بازی تشکیل شده است و کسی که تعداد بیشتری بازی را برنده شود، برنده خواهد بود.

بعد از هر دو امتیاز شخص سرویس زننده و دریافت‌کننده باید عوض شود. اولین سرویس زننده توسط قرعه‌کشی تعیین می‌گردد. در حالتی که به امتیاز ۱۰-۱۰ برسند، هر تیم یک سرویس می‌زند.

قوانین بازی بیسبال

کتاب قوانین بازی بیسبال همه ساله توسط MLB تعیین می‌شود. این کلمه مخفف Major League Baseball است. بازی بیسبال یکی از ورزش های محبوب در آمریکای شمالی بوده و این قاره شاهد برگزاری تورنومنت های بزرگی در طول سال می باشد.

بخش اول : تجهیزات

طراحی زمین: زمین داخلی باید یک مربع ۹۰ فوت مربعی باشد. زمین بیرونی زمین بین دو خط خطا(Foul Lines) بوده که از امتداد دو ضلع مربع به وجود آمده است. فاصله بین پایه خودی تا نزدیک ترین حصار در حدود ۲۵۰ فوت یا بیشتر است. یک فاصله ۳۲۰ فوتی در فاصله بین دو خط خطا و ۴۰۰ فوت یا بیشتر تا مرکز زمین تعبیه می‌شود. زمین داخلی باید شیب بندی شده تا خط پایه و صفحه خانه (Home Plate) هم تراز باشد.

پایه خودی (home base) باید با یک صفحه پلاستیکی سفید ۵ ضلعی علامت‌گذاری شود.

توپ: توپ باید کروی شکل بود و یک هسته از چوب پنبه لاستیک و یا پلاستیک داشته باشد و دور آن از نخ پیچیده شده باشد و به محکمی به هم چسبیده باشد. وزن آن بین ۵ تا ۵/۵ اونس بوده و محیط آن بین ۹ تا 9/25 اینچ باشد.

چوب ضربه (Bat) یک چوب نرم و گرد که قطر قسمت ضخیم آن نباید بیش از2/61 اینچ نباشد و طول آن بیشتر از ۴۲ اینچ نباشد.

لباس بازیکنها: تمام اعضای یک تیم باید لباس یک رنگ و یک شکل داشته باشند و شماره هر بازیکن با ابعاد ۶ اینچی بر روی پشت آن‌ها حک شده است.

دستکش دریافتکننده (Catcher’s Mitt) دریافت‌کننده باید یک دستکش چرمی که محیط آن نباید بیش از ۳۸ اینچ باشد. طول آن از بالا تا پایین بین ۱۵ تا ۱۵.۵ اینچ است.

دستکش محافظ پایه اول ( First Baseman’s Glove) محافظ پایه اول باید یک دستکش چرمی که طول آن بیشتر از ۱۳ اینچ از بالا تا پایین و عرض ۸ اینچ بیشتر نباشد، بپوشد.

کلاه ایمنی: همه بازیکنان در موقعیت ضربه و دویدن به سمت پایه‌ها باید دارای کلاه محافظ باشند. همه گیرنده‌ها هم باید کلاه ایمنی و محافظ صورت داشته باشند.

کفش بیسبال (Baseball Cleats) باید این کفش‌ها را بپوشید در آن هنگام  که میخواهید روی چمن یا خاک بازی کنید.

بخش دوم : اصطلاحات و قوانین بازی بیسبال

مانع شدن: هر حرکت پرتابی خلاف قوانین بیسبال است. بازیکن پیچر نباید سعی کند که بازیکنن دونده را فریب دهد.

توپ خطا (Foul Ball) توپی که به خارج زمین بازی رفته است.

لوزی (Diamond) چهار پایه داخل زمین بازی است.

توپ زمین ( Ground Ball) یک توپ بیسبال که به زمین می‌خورد.

ضربه برای چرخه(Hit for the cycle)  وقتی که یک بازیکن بیسبال یک تکی، دوبل یا سه‌تایی و یک دویدن خودی در یک بازی انجام دهد.

بخش سوم: نحوه بازی و قوانین بازی بیسبال

هدف از بازی: بیسبال یک بازی بین دو تیم ۹ نفره تحت هدایت یک مدیر که در یک زمین محصور طبق قوانین بازی و تحت قضاوت یک یا تعداد بیشتری داور انجام می‌گردد، انجام می‌شود بازیکن‌ها به سه دسته ضربه‌زننده (Batter)، گیرنده (Catcher) و پیچر (pitcher) تقسیم می‌شوند.

تیم مهاجم: هدف تیم مهاجم این است که ضرب‌زننده‌ها (Batter) به دونده (runner) تبدیل شود و دونده‌های آن پیشروی کنند. ضربه‌زننده باید از پایه خانه (Home Base) آغاز کرده و سه پایه دیگر را سپری کند و به خانه اول برگردد تا در این صورت بتواند یک امتیاز کسب کند. به این حرکت «دویدن به سمت خانه» (Home Run) اگر در این بین توسط بازیکنان تیم مقابل دنبال شود، بیرون (out) به حساب می‌آید و هر تیمی که سه بیرون داشته باشد، جای مدافع و مهاجم عوض می‌شود.

تیم مدافع: هدف تیم مدافع این است که از تبدیل شدن بازیکنان تیم مهاجم به دونده و از پیشروی آن‌ها تا نزدیک پایه‌ها (base) جلوگیری کند.

وقتی یک ضربه‌زننده پیشروی کرده و تبدیل به یک دونده شود و تمام پایه‌ها (Base) را قانونی لمس کند یک امتیاز برای تیمش کسب کرده است. هدف هر تیم این است که امتیازهای بیشتری نسبت به رقیب کسب کند و برنده مسابقه شود.

شروع بازی:

در هنگام شروع بازی بازیکنان تیم میزبان باید در موقعیت دفاعی قرار بگیرند و اولین ضربه‌زننده تیم خودی باید در جعبه ضربه(Batter’s box) قرار گیرد و داور با گفتن جمله «بازی کنید» بازی را شروع می‌کند.

پیچر (Pitcher) باید توپ را به ضربه‌زننده برساند تا به توپ ضربه بزند.

هر بازیکن تیم مهاجم به ترتیبی که اسم آن ظاهر می‌شود، باید ضربه بزند.

یک ضربه‌زننده زمانی به دونده تبدیل می‌شود که به یک توپ داخل بازی ضربه بزند.

هر بازی شامل ۹ دور (inning) خواهد بود. اگر بازی در پایان هر inning مساوی شود، بازی تا زمانی که یک تیم امتیاز بیشتری بگیرد ادامه خواهد داشت.

قوانین بازی اسنوکر

در خصوص بازی اسنوکر دو سازمان بین‌المللی متولی برگزاری مسابقات است که از این میان WPBSA یک آیین‌نامه و قوانین بازی اسنوکر در این خصوص منتشر کرده است. این کلمه مخفف عبارتThe World Professional Billiards & Snooker Association Limited به معنی انجمن جهانی اسنوکر و بیلیارد حرفه‌ای (محدود) است. آخرین اصلاح و بازبینی این قوانین در نوامبر ۲۰۱۴ انجام گرفته است.

بخش اول: تجهیزات

ابعاد: ابعاد میز مسابقه با احتساب لبه‌های برآمده کنار میز (cushion faces) باید ۳۵۶۹ میلیمتر در ۱۷۷۸ میلیمتر با تولرانس ۱۳± میلیمتر باشد.

ارتفاع: ارتفاع میز از زمین تا بالای لبه‌های برآمده کنار میز باید بین ۸۵۱ میلیمتر تا ۸۷۶ میلیمتر باشد.

بازشوهای سبدی (pocket openings) باید در هر چهار گوشه میز بازشوهای سبدی قرار داشته باشد. دوتایی که هم‌راستای اسپات (Spot) هستند را بازشوهای بالایی و دو تایی که همراستای بالک (Baulk) هستند را بازشوهای پایینی می‌گویند. در وسط اضلاع بلندتر میز نیز دو بازشوی سبدی قرار می‌گیرد که به آن بازشوهای میانی می‌گویند. اصطلاح بالک (Baulk) و اسپات (Spot) که بالا به آن اشاره شده است در ادامه توضیح داده خواهند شد.

خط بالک و بالک (Baulk line) یک خط مستقیم به فاصله ۷۳۷ میلیمتری از وجه لبه پایینی میز و به موازارت آن رسم می‌شود که آن رابالک لاین می‌گویند. به آن خط و فضای داخلی آن بالک گفته می‌شود.

قسمت دی (D) یک نیم‌دایره در قسمت بالک ترسیم می‌شود که مرکز آن در وسط خط بالک بوده و شعاع آن ۲۹۲ میلیمتر است. قسمتی است که شما می‌توانید در صورت خارج شدن توپ سفید از میز، توپ سفید را در آن قرار دهید.

اسپات Spot) ۴) اسپات در مرکز خط طولی میز ترسیم می‌شود.

– اسپات (که به آن اسپات مشکی نیز گفته می‌شود) به فاصله ۳۲۴ میلیمتر از نقطه‌ عمود به وجه پایینی لبه بالایی است.

– اسپات مرکزی ( که به آن اسپات آبی نیز گفته می‌شود) در وسط فاصله طولی بین دو لبه بالایی و پایینی قرار گرفته است.

– اسپات هرمی ( که به آن اسپات صورتی نیز گفته می‌شود) در وسط فاصله طولی بین اسپات مرکزی و لبه بالایی قرار گرفته است.

– در وسط خط بالک ( که به آن اسپات قهوه‌ای نیز گفته می‌شود) قرار گرفته است.

در شکل زیر تمامی بخش‌های نامبرده در بالا نشان داده شده است.

بخش دوم: اصطلاحات بازی و قوانین بازی اسنوکر

فریم (frame) یک فریم در بازی اسنوکر به معنای مدت زمان بازی از آغاز آن است.یک فریم زمانی تکمیل می‌گردد که:

– امتیازی توسط یکی از بازیکنان در نوبتش کسب گردد.

– شخص ضربه‌زننده ادعا کند که توپ سیاه تنها توپ هدف باشد که روی میز باقیمانده است. منظور از توپ هدف توپی است که با توپ سفید به آن ضربه زده می‌شود. امتیازهای تجمعی درست اعلام نشده باشد و یا بیش از هفت امتیاز به نفع ضربه زننده، اختلاف وجود داشته باشد.

– آخرین «به سبد انداختن توپ» یا «خطا» وقتی که توپ سیاه تنها توپ هدف باقیمانده بر روی میز باشد. منظور از توپ هدف توپی است که با توپ سفید به آن ضربه زده می‌شود.

– توسط داور مسابقه پاداش گرفته باشد.

بازی (Game) به تعداد مشخص و توافق شده فریم گفته می‌شود.

مسابقه (Match) به تعداد مشخص و توافق شده بازی (Game) گفته می‌شود.

توپ: به توپ سفید کیو بال (Cue-ball) و به ۱۵ توپ قرمز و ۶ توپ رنگی توپ هدف (Object Ball) گفته می‌شود.

بخش سوم: نحوه بازی و قوانین بازی اسنوکر

بازی اسنوکر توسط دو یا بیش از دو نفر بازی می‌شود که می‌تواند یا به صورت جدا یا همزمان باهم بازی شود. قوانین این بازی به شرح زیر خلاصه می‌شود:

هر بازیکن از توپ سفید ضربه زننده (کیو بال) مشابه استفاده می‌کند. تعداد ۲۱ توپ هدف در بازی وجود دارد که ۱۵ عدد از آن‌ها قرمز است که دارای یک امتیاز بوده و ۶ عدد از آن‌ها رنگی بوده که به ترتیب زرد ( ۲ امتیاز)، سبز (۳ امتیاز)، قهوه‌ای (۴ امتیاز)، آبی ( ۵ امتیاز)، صورتی ( ۶ امتیاز) و مشکی ( ۷ امتیاز) است.

به دست آوردن امتیاز در نوبت یک بازیکن به معنی به سبد انداختن توپ‌های قرمز و بعد از اتمام تمام توپ‌های قرمز، توپ‌های رنگی با ترتیب صعودی امتیاز هر کدام است.

امتیازهایی که هر فرد از ضربه‌های خود کسب می‌کند به امتیازهای آن شخص ضربه‌زننده اضافه خواهد شد.

برنده فریم (Frame) کسی است که بیشترین امتیاز را کسب کند.

برنده بازی (Game) کسی است که بیشترین یا تعداد مشخصی فریم را برده باشد و یا بیشترین مجموع امتیاز تجمعی در فریم‌ها را داشته باشد.

برنده مسابقه (Match) کسی است که بیشترین بازی را برده باشد و یا امتیاز تجمعی آن بیشترین باشد.

قوانین بازی اسکی

این ورزش دارای انواع مختلفی است که از این بین می‌توان به اسکی صحرانوردی، اسکی آلپاین و اسکی پرش اشاره کرد. قوانین بازی اسکی توسط فدراسیون بین‌المللی آن  FIS یا Federation International Ski  تایین میگردد.

اسکی آلپاین

بخش اول: تجهیزات

چکمههای مخصوص: به چکمه‌های ایمن مخصوص اسکی بایدینگز (Bindings) می‌گویند. آن‌ها طوری طراحی شدند که بست‌هایشان را در هنگام سقوط، آزاد می‌شود.

عینک مخصوص: عینک‌های مخصوص که لنز آن در رنگ‌های مختلف طراحی می‌شود و به آن‌ها گاگلز(Goggles)  می‌گویند. این عینک چشمان شما را در مقابل آب‌وهوا، نور شدید و اثرات سرعت بر روی چشم محافظت می‌کند.

کلاه ایمنی: کلاه ایمنی سر و گوش‌های شما را محافظت می‌کند. در مسابقات سلالُم (Slalom)، یک محافظ چانه نیز به کلاه ایمنی اضافه می‌شود تا  از آسیب دیدن صورتشان در مواجه با دروازه‌های مربوط به مسابقه محافظت شود.

چوب اسکی: چوب اسکی‌ها برای چرخش و حفظ تعادل مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلفی چوب اسکی برای سرعت‌ها و مسابقات تخصصی مختلف وجود دارد.

لباس اسکی: لباس‌ها معمولاً بسیار جذب بدن بوده تا مقاومت هوا را کاهش دهد. اسکی‌بازها مجاز هستند جهت حفظ ایمنی خود بالشتک هم استفاده کنند.

موم: ماده‌ای است که به پایه اسکی مالیده می‌شود تا کنترل اسکی‌باز و سرعت آن را افزایش دهد و ، از سر خوردن او جلوگیری کند.

بخش دوم: اصطلاحات

اسکی آل-مونتین(All-Mountain Ski) این چوب اسکی‌ها طوری طراحی شده که در تمام شرایط آب‌وهوایی و در تمام سرعت‌ها انجام می‌شود. به آن لغزش یک-اسکی نیز گفته می‌شود.

بیل (Bail) این اصطلاح زمانی بکار می‌رود که به شکل باشکوهی روی زمین بنشینید و فرود بیایید.

اولین ردپا (first Track) اولین نفر در پیست باشی و هیچ ردپای قبلی وجود نداشته باشد.

خط سقوط (Fall Line) مستقیم‌ترین و تندترین شیب رو به پایین هر پیست.

تمامسفید (White-out) زمانی که برف می‌بارد و هوا آن‌قدر بادی است که همه چیز را سفید می‌بینید.

یارد سِیل(Yard sale) یک اسکی‌باز طوری سقوط کند که تمام چوب اسکی، عینک، کفش اسکی و تمام وسایل آن در محیط پخش شود.

بخش سوم: نحوه بازی و قوانین بازی اسکی

داون هیل (Downhill) برای خانم‌ها و آقایان

به عنوان یک مسابقه سرعتی به حساب می‌آید. شامل سریع‌ترین سرعت‌ها و طولانی‌ترین زمین مسابقه است. برنده بر اساس یک حرکت به سمت پایین کوه اسکی‌باز تعیین می‌گردد.

سوپر جی (Super-G) برای خانم‌ها و آقایان

سوپر جی به عنوان یک مسابقه سرعتی در نظر گرفته می‌شود اما مهارت‌های تخصصی بیشتری نسبت به داون هیل احتیاج دارد زیرا که اسکی‌بازها باید از دروازه‌های مسابقه عبور کنند. برنده بر اساس یک حرکت به سمت پایین کوه تعیین می‌گردد.

اسلالوم (Slalom) برای خانم‌ها و آقایان

اسلالوم یک مسابقه فنی در نظر گرفته می‌شود. شامل کوتاه‌ترین مسیر و تندترین پیچ‌ها است. هر اسکی‌باز دو حرکت به سمت پایین پیست انجام می‌دهد. زمان‌ها با یک‌دیگر جمع بسته می‌شود و سریع‌ترین مجموع زمان، برنده را تعیین می‌کند.

اسلالوم بزرگ (Giant Slalom) برای خانم‌ها و آقایان

اسلالوم بزرگ یک مسابقه فنی به حساب می‌آید. شامل پیچ‌های کمتر و عریض‌تری نسبت به اسلالوم بوده و در نتیجه سرعت بیشتر است. هر اسکی‌باز دو حرکت به سمت پایین کوه انجام می‌دهد. زمان‌ها باهم جمع بسته می‌شود و سریع‌ترین زمان جمع بسته شده به عنوان برنده تعیین می‌شود.

سوپر ترکیبی (Super combined) برای خانم‌ها و آقایان

این نوع مسابقه یک حرکت به سمت پایین است و بعداً در همان روز با یک اسلالوم ادامه پیدا می‌کند. زمان‌ها با یکدیگر جمع بسته می‌شود و کسی که سریع‌ترین مجموع زمان جمع شده را داشته باشد به عنوان برنده مشخص می‌شود.

مسابقات تیمی (Team Event)

مسابقات تیمی شامل ۱۶ تیم با چهار شرکت‌کننده (دو خانم و دو آقا به همراه حداکثر دو بازیکن ذخیره) است که به شکل پرانتزی یا تک حذفی با یک‌دیگر رقابت می‌کند. بازیکن‌ها به صورت مستقیم و در چارچوب مسابقات اسلالوم با یک دیگر به رقابت می‌پردازند.

– چه اتفاقی می‌افتد اگر یه اسکی‌باز یکی از دروازه‌ها را از دست بدهد؟

اگر یک اسکی باز یک دروازه را از دست بدهد او مجاز است که به سمت بالادست حرکت کند و سعی کند به طور موفقیت‌آمیزی از آن عبور کند و مسابقه را ادامه دهد.

اسکی پرش

هدف این نوع اسکی بسیار ساده است باید امتیاز بیشتری را از داورها در مقایسه با سایر شرکت‌کننده‌ها کسب کرد. هر شرکت‌کننده باید از یک رمپ ساختگی به سمت پایین حرکت کند و وقتی به انتهای پیست می‌رسد باید یک پرواز حرفه‌ای و تا حد امکان طولانی انجام داده و به زیبایی بر روی زمین بشیند و تا حد ممکن به خط k نزدیک باشد.

قوانین بازی اسکی پرش

بیشتر مسابقات اسکی پرش از دو دور تشکیل شده است.

دور اول شامل ۵۰ پرش‌کننده است که دو پرش انجام می‌دهند.

فقط پرش‌هایی معتبر است که پرش‌کننده بدون لمس زمین با دستانش بر روی زمین فرود بیاید.

هر پرش توسط ۵ داور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

فرودها برای اندازه‌گیری‌های دقیق فیلم‌برداری می‌شوند.

امتیاز کلی هر شرکت‌کننده محاسبه می‌شود و ۳۰ شرکت‌کننده به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند.

سپس شرکت‌کننده‌ها در مرحله دوم نیز دو پرش انجام می‌دهند و امتیازها جمع بسته می‌شود. پرش‌کننده با امتیاز بیشتر به عنوان برنده اعلام می‌شود.

چوبهای پرش: این چوب‌ها به صورت مخصوص برای اسکی پرش طراحی شده‌اند. این چوب‌ها از چوب اسکی‌های معمولی سنگین‌تر هستند و در حدود ۲۵۲ سانتی‌متر طول دارند که باعث می‌شود بهتر بتوانند فرود بیایند. سایر وسایل آن شامل چکمه‌های اسکی، لباس اسکی و کلاه ایمنی است.

اسکی صحرانوردی

قوانین بازی اسکی صحرانوردی:

مسابقات صحرانوردی به ۶ نوع مسابقه تقسیم‌بندی می‌شود: فردی، سرعتی، سرعتی تیمی، اسکی اثلون، ری لی و مس استارت. هر رقابت شامل مسابقات خانم‌ها و آقایان می‌شود با این تفاوت که خانم‌ها در مسیری کمی کوتاه‌تر مسابقه می‌دهند.

نام مسابقه        مسافت مردان         مسافت زنان            نوع اسکی                             نحوه شروع مسابقه

فردی                 ۱۵ کیلومتر               ۱۰ کیلومتر                  سبک آزاد                              بازه‌ای

سرعتی             ۱/۸ کیلومتر              ۱/۳ کیلومتر                 کلاسیک                               حرارتی

سرعتی تیمی     ۱/۸ کیلومتر              ۱/۳ کیلومتر                 سبک آزاد                             مس استارت

اسکی اثلون       ۱۵+۱۵ کیلومتر          ۷/۵+ ۷/۵ کیلومتر        هم کلاسیک هم سبک آزاد      مس استارت

ری لی              ۱۰×۴ کیلومتر             ۵×۴ کیلومتر               دور ۱ و۲ کلاسیک                   مس استارت

دور ۳ و ۴ سبک آزاد

مس استارت     ۵۰ کیلومتر               ۳۰ کیلومتر                   کلاسیک                                مس استارت

قوانین بازی کریکت

اولین سندی که در آن به نام بازی کریکت اشاره شده، گزارش‌های دست‌نویس گیلفورد بورو در سال ۱۵۹۸ است. در این گزارش‌ها به نجیب‌زاده‌ای با نام جان دنویک اهل گولدفورد انگلستان اشاره شده است که حدود شصت سال سن داشته و از سال ۱۵۵۰ در اوقات فراقت خود با دوستانش به انجام بازی کریکت می پرداخته است.
در آن زمان بازی کریکت عبارت بود از تلاش دو تیم برای سرنگون کردن ویکت (چند تکه چوب کوتاه که به صورت عمودی در روی زمین قرا می‌گرفتند) و یا دریافت همه‌ی توپ‌های پرتاب شده و جلوگیری از برخورد توپ با ویکت. تجهیزات بازی بسیار جالب و ابتدایی بودند. چوب‌دستی کریکت دارای سری خمیده بود و شباهت زیادی به بندی (چوب‌دستی مورد استفاده در بازی‌های مدرن مثل هاکی و فوررانر) داشت. ویکت نیز از دو تکه چوب کوتاه چنگال مانند تشکیل می‌شد و یک قطعه‌ی چوبی دیگر که این دو را به هم متصل می‌کرد. به این ترتیب انجام این بازی به سادگی ممکن بود و بر خلاف کریکت مدرن، از قوانین پیچیده که مرتب در حال تغییر هستند اثری دیده نمی‌شد.

ورزش کریکت
کریکت ورزشی است که با چوب و توپ در یک زمین چمن بیضی شکل بین دو تیم ۱۱نفری بازی می شود.در مرکز زمین کریکت یک محوطه ی خاکی به طول ۲۲یارد (۲۰.۱۲متر)وجود دارد به این قسمت «پیج» گفته می شود.و به دو خط سفید کریزمی گویند. چوب بازی «ویکت» نام دارد.توپ کریکت به اندازه ی مشت می باشد و سطح آن از چرم و مرکز آن از چوب پنبه پر شده است.کریکت دربیش از صد کشور بازی می شود.

زمین کریکت (Cricket) بزرگ و بیضی شکل است. در وسط این زمین یک زمین مستطیل شکل که پیچ (Pitch) نامیده می شود وجود دارد. در بازی کریکت بولر (Bowler) توپ را پرتاب می کند و بتسمن (Batsman) بر توپ ضربه وارد می کند. قسمتهای مختلف پیچ با خطهای کریز (Crease) از هم جدا می شوند. بتسمن در پشت کریز پاپینگ (Popping crease) قرار میگیرد. بولر در پشت کریز بولینگ (Bowling crease) قرار میگیرد.

در بازی کریکت تیم بولر سعی دارد تا ویکت (Wicket) را بشکند. ویکت از سه پایه تشکیل شده است. این پایه ها کنار هم قرار میگیرند. روی این پایه ها، پایه های افقی گذاشته میشوند. اگر یکی از این پایه های افقی توسط ضربه ای که بولر بر توپ وارد میکند بیفتد، بتسمن اوت میشود. بنابرین دفاع از ویکت بسیار مهم است. یک ویکت در هر طرف پیچ قرار دارد.

برای بازی کریکت به یک میدان بزرگ، دو تیم و تعدادی چوب و توپ احتیاج داریم. هدف در این بازی کسب امتیاز به شکل دوش در جریان توپ‌زنی‌ و حذف توپ‌زن‌های تیم مقابل در زمان پرتاب و حذف آن‌ها از بازی است.

در جریان بازی کریکت دو داور در میدان بازی حضور دارند و یک داور سوم هم بیرون میدان‌ بازی مسئول تصمیم‌های ویدئویی است. زمانی که داور‌های حاضر در میدان ‌بازی نتوانند به دلیل مبهم بودن اتفاقات تصمیم بگیرند، مسئولیت را به داور سوم محول می‌کنند تا او با تماشای ویدئوی بازی ابهام را برطرف کند و تصمیم مناسب بگیرد.

کریکت به شکل‌های مختلفی بازی می‌شود ولی اصول و قواعد بازی در همه آن‌ها یکسان است. بازی‌های کریکت به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

بازی‌های پنج‌روزه
این طولانی‌ترین نوع بازی کریکت است که هر روز ۶ ساعت و در دو مرحله بازی می‌شود. در جریان بازی تیم‌ها سعی می‌کنند با کسب دوش بیشتر در دو مرحله توپ‌زنی، تیم مخالف را از بازی حذف کنند. تفاوت عمده بازی پنج‌روزه با بقیه بازی‌های کریکت همین دو مرحله‌ای بودن آن است.

بازی‌های یک‌روزه بین‌المللی
این بازی قید زمانی دارد و باید در جریان یک روز تمام شود. تیم‌ها به نوبت توپ‌زنی می‌کنند و دوش‌هایی که تیم اول در جریان توپ‌زنی خود بگیرد هدف تیم مقابل را تعیین می‌کند. تیم مقابل باید برای پیروزی دوش بیشتری از تیم اول کسب کند. بازی‌های یک‌روزه پنجاه دوره (هر دوره ۶ پرتاب) دارند اما وضع هوا می‌تواند تعداد دوره‌ها را تغییر دهد.

بازی بیست‌دوره‌ای
قدمت بازی بیست‌دوره‌ای (هر دوره ۶ پرتاب) به سال ۲۰۰۳ بازمی‌گردد و حالا به یکی از شکل‌های محبوب بازی کریکت تبدیل شده. یکی از اصول جنجالی این نوع بازی دادن دوش به یک تیم در صورت اتلاف وقت از طرف تیم مقابل است.

بازیکن‌ها و لوازم ورزشی
بازیکنان اصلی در بازی کریکت شامل توپ‌زن، پرتاب‌گر و توپ‌گیرها از جمله ویکت‌بان می‌شوندن. در بازی بعضی از بازیکن‌ها برای حفظ سلامت خود به لوازم ویژه ایمنی احتیاج دارند.

بتس‌من/توپ‌زن: بازیکنی که چوب بازی را در دست دارد و با دویدن در طول میدان بازی از یک ویکت تا ویکت دیگر یا با زدن توپ به خارج از زمین بازی برای تیم خود امتیاز کسب می‌کند.
پرتاب‌گر/توپ‌انداز: بازیکنی که با فنون مختلف توپ پرتاب می‌کند و هدفش حذف توپ‌زن تیم مقابل است.
توپ‌گیر: هم‌زمان ۱۱ بازیکن تیم مهاجم یا توپ‌انداز در میدان بازی حضور دارند. یکی پرتاب‌گر، یکی هم نگهبان پشت ویکت و بقیه ۹ عضو تیم به عنوان توپ‌گیر در میدان ‌بازی پخش می‌شوند. اعضای تیم توپ‌انداز دو هدف دارند؛ اول این‌که نگذارند که تیم توپ‌زن دوش زیادی بگیرد و دوم این‌که توپ‌زن‌ها را به سرعت از بازی خارج کنند.
ویکت‌بان: توپ‌گیری که پشت ویکت قرار می‌گیرد و سعی می‌کند توپ را بعد از عبور از توپ‌زن یا برخورد با چوب او بگیرد.
چوب: چوپ ویژه بازی کریکت که توپ‌زن‌ها برای زدن توپ از آن استفاده می‌کنند.
توپ: توپ کریکت توپر و سفت است و به دو رنگ سفید و قرمز تولید می‌شود. در بازی‌های پنج‌روزه رنگ قرمز و در بازی‌های یک‌روزه رنگ سفید استفاده می‌شود.
ویکت: ویکت از سه ‌تیرک چوبی و دو قطعه چوب که بالای تیرک‌ها قرار می‌گیرند تشکیل می‌شود. وظیفه توپ‌زن‌ها این است که با چوب خود مانع برخورد توپ با ویکت شوند.
کلاه ایمنی، دستکش و زانوبند: به منظور ایمنی بیشتر در جریان بازی، توپ‌زن‌ها و ویکت‌بان‌ها کلاه، دستکش و زانوبند ویژه بازی کریکت می‌پوشند.
تیم‌ها و میدان بازی
بازی کریکت با دو تیم ۱۱ نفره در یک زمین بزرگ بیضی‌شکل بازی می‌شود. در مرکز این زمین‌ بازی محدوده مستطیل‌شکلی وجود دارد که به میدان ‌بازی معروف است. در دو انتهای آن ویکت‌ها قرار دارند. بیشتر اتفاقات بازی کریکت در میدان بازی رخ می‌دهد. هر بازی به دو نیمه تقسیم می‌شود که در هر نیمه یک تیم توپ‌زنی می‌کند و اعضای تیم مخالف توپ را پرتاب می‌کنند و می‌گیرند.

آغاز بازی
این‌که کدام تیم نخست توپ‌زنی کند و کدام تیم پرتاپ‌گر باشد با پرتاب سکه تعیین می‌شود. کاپیتان تیمی که برنده این پرتاب سکه است تصمیم می‌گیرد که تیمش ابتدا توپ‌زنی می‌کند یا می‌خواهد پرتاب‌گر باشد.

توپ‌زنی
تیمی که نخست توپ‌زنی می‌کند دو توپ‌زن به زمین‌ بازی می‌فرستد که هر کدام در یک طرف میدان‌ بازی در برابر یک ویکت می‌ایستند. هدف کسب بیشترین دوش با از دست دادن کمترین توپ‌زن است.

روش‌های گرفتن دوش
توپ‌زن‌ها با زدن توپ دوش کسب می‌کنند. آن‌ها باید از یک طرف میدان بازی به طرف دیگر بدوند و هر بار که این کار را انجام دهند یک دوش می‌گیرند. بر اساس قوانین کریکت آن‌ها می‌توانند در جریان هر پرتاب چند بار این کار را انجام دهند.

روش دیگر گرفتن امتیاز زدن توپ به بیرون محدوده زمین بازی است. توپ‌زن با این کار ۴ یا ۶ امتیاز می‌گیرد. اگر توپ پیش از خروج از محدوده زمین بازی به زمین خورده باشد ۴ امتیاز نصیب توپ‌زن می‌شود ولی اگر توپ پیش از خروج از محدوده زمین نخورده باشد توپ‌زن ۶ امتیاز می‌گیرد. بر اساس قوانین کریکت، اگر توپ از محدوده زمین بازی خارج شود دوش‌هایی که توپ‌زن با دویدن در طول میدان بازی کسب کرده دیگر شمرده نمی‌شوند.

امتیازهای اضافی
روش‌های دیگری هم برای کسب دوش وجود دارد از جمله پرتاب خطا، پرتاب خارج از میدان، پرتاب بدون برخورد و پرتاب با برخورد به بدن. در این موارد دوش‌های کسب شده تنها به حساب تیم توپ‌زن گذاشته می‌شود و بازیکن توپ‌زن امتیازی نمی‌گیرد.

راه‌های حذف توپ‌زن
بازیکنان تیم پرتاپ‌گر به شکلی در سراسر زمین بازی پخش می‌شوند که با حذف سریع توپ‌زن‌های تیم مقابل امکان گرفتن دوش‌های فراوان را از آن بگیرند. راه‌های مختلفی برای حذف توپ‌زن‌ها وجود دارد. زمانی که بازیکن پرتاپ‌گر بازیکن توپ‌زن تیم رقیب را از بازی خارج می‌کند در اصطلاح می‌گویند “ویکت افتاد”.

اصابت با ویکت: زمانی که توپ پرتاب‌گر به سه تیرک چوبی پشت بازیکن توپ‌زن اصابت کند، توپ‌زن حذف می‌شود.
قاپیدن توپ: اگر توپ‌گیرها بتوانند پیش از آن‌که توپ زمین بخورد آن را در هوا بگیرند توپ‌زن تیم مقابل حذف می‌شود.
خطای پا: اگر توپ بدون برخورد با چوب به پای بازیکن توپ‌زنی که درست جلوی ویکت است برخورد کند، داور می‌تواند خطای پا اعلام کند و توپ‌زن را حذف کند.
حذف در حین دوش: اگر توپ‌زن برای کسب امتیاز در حال دویدن در امتداد میدان بازی باشد، بازیکنان تیم مقابل می‌توانند با زدن توپ به ویکت پیش از آن‌که او به انتهای میدان برسد او را از بازی حذف کنند.
پا بیرون خط: زمانی که توپ‌زن برای دفع توپ پا از خط ویکت بیرون می‌گذارد ولی نمی‌‍تواند توپ را بزند، ویکت‌بان تیم مقابل می‌تواند توپ را بگیرد و پیش از بازگشت توپ‌زن به محدوده توپ‌زنی با زدن توپ به ویکت او از بازی حذف کند.
پایان توپ‌زنی
زمانی که توپ‌زنی از بازی حذف می‌شود، توپ‌زن دیگری جای او را می‌گیرد تا این‌که همه توپ‌زن‌ها از بازی حذف شوند. به این حالت در اصطلاح می‌گویند تیم “حذف کامل” شد. بعد از استراحت، جای تیم توپ‌‎زن با تیم توپ‌گیر عوض می‌شود و تیم توپ‌زن جدید تلاش می‌کند تا دوش بیشتری از تیم قبلی بگیرد. در پایان بازی هر تیمی که دوش بیشتری کسب کرده باشد برنده بازی می‌شود.

قوانین بازی بیلیارد ( ایت بال )

هدف بازی:
ایت بال یک بازی اعلام ضربه ای است با یک توپ سفید (کیوبال) و ۱۵ توپ هدف شماره دار از ۱ تا ۱۵٫ یک بازیکن باید توپ های از ۱ تا ۷ (توپ های تمام رنگی) و بازیکن دیگر توپ های ۹ تا ۱۵ (توپ های خطی) را در پاکت بیاندازد و وقتی گروه توپ های یک بازیکن همه وارد پاکت شدند، آن وقت با وارد کردن توپ ۸ بطور قانونی در پاکت برنده گیم خواهد بود.

اعلام ضربه:
این سیستم یعنی اعلام کردن توپ هدف و پاکت مورد نظر قبل از ضربه می باشد اما توپهای کاملا واضح قبل از ضربه نیازی به اعلام ندارند ولی این حق بازیکن حریف می باشد که توپ و پاکت نامعلوم را سوال نماید.
ضربه های ترکیبی و غیره که از طریق باند ضربه زده می شود به دلیل مشخص نبودن باند و توپ وپاکت هدف اعلام می گردد . اما در زمان ضربه نیازی به اعلام جزئیات آن از قبیل شماره باند – گوشه ها – توپهای به هم چسبیده و غیره نیست. توپهای که به طور خطا وارد پاکت شوند در پاکت باقی می ماند بدون توجه به این که توپهای مورد نظر متعلق به ضربه زننده و یا حریف او می باشد در زمان شروع گیم و پخش نیاز به اعلام ندارد و بازیکنی که در اجرای پخش توپها به طور قانونی هر توپی را در پاکت بیاندازد بازی او ادامه دارد ولی هنوز نیز آزاد می باشد و رنگی انتخاب نشده است.
بازیکن ضربه زننده می بایست اولین بار ضربه را به توپ خود بزند و اگر در ادامه توپ حریف پاکت شود خطایی صورت نگرفته و بازیکن بعدی ادامه خواهد داد.

۱- چیدمان توپ ها

قدم اول در شروع بازی بیلیارد (سبک ایت بال) این است که توپ ها را بر روی میز بچینیم.چینش توپ ها در سبک های مختلف با هم فرق میکند. بازی ایت بال با ۱۵ توپ هدف و کیوبال انجام میشود. نکته ای که در چیدن توپ ها باید به آن توجه کرد این است که، همیشه توپ شماره ی ۱ در نوک و توپ شماره ی ۸ در وسط مثلث قرار میگیرد، در مورد توپ های دیگر قاعده ی خاصی وجود ندارد و در غیر این صورت چیدمان اشتباه است. همچنین کیوبال نیز باید سر جای خودش قرار بگیرد.

۲- توپ های ایت بال

این بازی دارای دو مدل توپ است، توپهایی که نوار سفید دارند و به آنها striped گفته میشود و توپ های بدون نوار رنگی که به آنها Solid میگویند. تفاوت این توپ ها نشان دهنده ی این است که هربازیکن باید کدام توپ ها را وارد سبد کند.

حالا توپ هایمان را چیده ایم و باید بازی را آغاز کنیم.

نکته: اولین ضربه معمولا با قرعه کشی مشخص میشود. بعد از این که اولین ضربه زده شد، اولین توپی که وارد سبد شود توپ بازیکن را مشخص میکند. یعنی این که اگر توپ نوار دار وارد سبد شود بازیکن باید تا آخر بازی توپ های نوار دار را وارد سبد کند و برعکس. انتخاب دیگر این است که بازیکنی که اولین ضربه را میزند طوری ضربه بزند که حداقل چهار توپ به باند های میز برخورد کند. اگر هیچکدام از این اتفاقات نیفتد بازیکن مرتکب خطا میشود.

در صورت بروز خطا حریف ۲ انتخاب دارد:

۱- میتواند توپ ها را از اول بچیند و ضربه بزند.

۲- میتواند بازی را ادامه دهد و ضربه ی دوم را بزند.

اگر بازیکن اولین ضربه را صحیح بزند اما به جای توپ های هدف کیوبال وارد سبدشود:

۱- تمام توپ هایی که وارد سبد شده است در سبد باقی میماند.

۲- این ضربه خطاست و با مرتکب شدن این خطا نوبت به بازیکن حریف میرسد که ضربه بزند.

۳- میز آزاد میشود یعنی، در صورت مرتکب شدن این خطا حریف آزاد است هر توپی را بخواهد (نواردار یا بدون نوار) را به عنوان توپ هدف انتخاب کند و به بازی ادامه دهد.

اگر در اثر اولین ضربه توپی از میز بیرون بی افتد بازیکن خطا کرده است. در صورت این اتفاق بازیکن ۲ راه دارد:

۱- به بازی ادامه دهد و ضربه ی دوم را بزند.

۲- بازیکن میتواند کیوبال را بردارد و پشت string line قرار دهد و دوباره اولین ضربه را بزند.

اگر توپ شماره ی ۸ در اولین ضربه وارد سبد شود:

۱- کسی که ضربه را زده میتواند درخواست کند تا توپ ها دوباره چیده شوند و ضربه ی جدیدی زده شود.

۲- در حالت دوم او میتواند به ضربه زدن ادامه دهد.

۳- اگر در زمانی که بازیکن ضربه زننده میخواهد توپ شماره ی ۸ را وارد سبد کند به اشتباه کیوبال را وارد سبد کند، آنگاه بازیکن حریف یکی از این انتخاب ها را دارد: میتواند به بازی ادامه دهد، میتواند توپ ها را از اول چیده و ضربه بزند و یا میتواند کیوبال را به دست گرفته و در جایی که میخواهد قرار دهد (توجه کنید که این مکان باید قبل از نقطه ی قرار گرفتن کیوبال باشد) و ضربه بزند.

انتخاب توپ هدف

بعد از این که اولین ضربه زده شد باید توپ هدف خود را انتخاب کنید. همانطور که قبل تر توضیح داده شد بازی ایت بال از دو گروه توپ تشکیل شده است، گروه اول توپ های نوار دار (Striped) و گروه دوم توپ های بدون نوار (Solid). قانون این است که اولین توپی که توسط هر بازیکن وارد سبد شود همان توپ هدف او خواهد بود. اگر در زمان اولین ضربه، بازیکن توپ نوار دار شماره ی ۱۳ را وارد سبد کند، توپ های نوار دار توپ های هدف او خواهند بود.

اپر توپ هدف شما مشخص شد برای جلوگیری از تقلب در بازی همان اول اعلام کنید که توپ هدف شما چیست. بعد از این نوبت به وارد کردن توپ ها در سبد میرسد. هر بازیکن باید توپ های هدف خود را به ترتیب شماره وارد سبد کند و در نهایت توپ شماره ی ۸ را وارد سبد کرده و گیم را ببرد.

اگر در زمان ضربه ی اولیه توپ هایی از هردو گروه را وارد سبد کردید مجاز هستید تا به انتخاب خود یکی از گروه توپ ها را به عنوان توپ هدف انتخاب کنید. گروهی را انتخاب کنید که توپ های آن در موقعیت بهتری قرار دارند.

نحوه قرعه کشی lag:
در ایت بال و ناین بال به وسیله دو توپ غیر هم گروه با زدن به باند مقابل از منطقه کیچن برای تعیین برنده و شروع کننده برک شات انجام می شود. بازیکن حق دارد تا قبل از برخورد توپ حریف به باند روبرو ضربه خود را بزند و هر یک از توپ ها به باندی که از آن سمت ضربه زده شده نزدیکتر شود، زننده آن برنده lag شده و می تواند خودش پخش کند یا از حریف بخواهد که او پخش کننده باشد.

خطاهای قرعه کشی:
در هنگام LAG اگر توپ بازیکن به یکی از باندهای کناری برخورد و یا داخل دهانه پاکت بایستد و یا داخل پاکت بیافتد و یا از خط فرضی وسط میز عبور کند، خطا محسوب شده و lag را واگذار نموده است.

تعویض پخش گیم:
در هنگام LAG هیچ توپی نباید بر روی میز باشد به جز دو توپ که برای LAG شده. برنده LAG اختیار پخش گیم را دارد و برنده هر گیم، گیم بعدی را شروع خواهد کرد؛ مگر اینکه کمیته برگزاری یکی از موارد زیر را در مسابقه حاکم نمایند. ۱- برنده هر گیم، گیم بعدی را آغاز کند. ۲- یک در میان پخش نمایند.

ضربه پرشی خطا:
با زاویه ۴۵ درجه و با چوب قانونی حداقل یک متر خطا نمی باشد. ولی اگر به زیر توپ ضربه زده شود و توپ پرش نماید، خطا محسوب می شود.

پخش قانونی (شروع گیم):
بازیکن شروع کننده برای اجرای قانونی باید (با توپ سفید از پشت خط شروع) طوری توپ ها را پخش نماید که حداقل یک توپ در پاکت بیافتد. ۲- یا حداقل چهار توپ شماره دار با باند برخورد نمایند. چنانچه او قادر به انجام شرایط فوق نباشد، خطا محسوب شده ولی بال این هند انجام نمی شود و بازیکن بعدی حق دارد خود پخش نماید یا از بازیکن اولی بخواهد مجدداً شروع کند و یا میز را به همان شکل قبول نماید.

پخش غیر قانونی (موارد اشاره شده در قسمت پخش قانونی انجام نپذیرد):
حریف از همان وضعیت به بازی ادامه می دهد.
حریف مجدداً پخش می نماید.
حریف از بازیکن خاطی می خواهد که دوباره پخش نماید.
افتادن توپ در پاکت در زمان پخش:
چنانچه در یک پخش (شروع بازی) قانونی توپ سفید بازیکن وارد پاکت شود، آن عمل خطا می باشد.

کلیه توپ های در پاکت افتاده در پاکت باقی می ماند (به جز توپ ۸ که شرح آن در قسمت مربوطه داده شده).
آن عمل خطا می باشد.
میز باز محسوب می شود.
اگرتوپها در زمان پخش از میز بیرون پرتاب شوند:
اگر بازیکنی توپی را در زمان پخش به بیرون از میز پرتاب نماید این عمل خطا بوده و بازیکن بعدی اختیار دارد :
۱- میز را با شرایط موجود قبول کند .
۲- توپ سفید را پشت خط شروع قرار داده و بازی کند.

افتادن توپ سفید در پاکت در زمان پخش:
۱- چنانچه در یک پخش ( شروع بازی ) قانونی توپ سفید بازیکن وارد پاکت شود کلیه ی توپهای در پاکت افتاده در پاکت باقی می ماند ( به جز توپ ۸ که شرح آن در قسمت مربوطه داده شده) آن عمل خطا می باشد.
۲- میز باز محسوب می شود .
تذکر : در شرایط بالا بازیکن بعدی توپ سفید را از پشت خط شروع ، رو به جلو بازی خواهد کرد و برای ضربه زدن به توپهای هدف که در پشت خط شروع قرار دارند باید طوری بازی کنند که ابتدا توپ سفید از خط شروع گذشته و از طریق باند در برگشت با آنها برخورد نماید. و یا با ضربه برگشتی و یا ضربه کاروم استفاده نماید.

میز باز:
میز زمانی باز نامیده می شود که انتخاب گروه توپ های رنگی (SOLID) یا خطی (STRIPE) توسط بازیکنان انجام نشده باشد. زمانیکه میز باز است ضربه زدن به توپ های تمام رنگی به جهت در پاکت انداختن توپ های خطی و برعکس مجاز می باشد.

انتخاب گروه توپها:
گروه توپهای تمام رنگی و یا خطی در زمان پخش مشخص نمی گردد حتی اگر توپهای وارد شده در پاکت از یک یا دو گروه باشند چون همیشه بلافاصله پس از پخش میز باز می باشد و زمانی انتخاب گروه توپ ها مشخص می شود که بازیکنی یک توپ هدف اعلام شده را بعد از پخش به طور قانونی وارد پاکت نماید.

ضربه قانونی:
به جز زمان پخش و زمانی که میز باز است (یعنی انتخاب گروه توپ ها صورت نگرفته است) در کلیه بازی ها ضربه زننده باید ابتدا به توپ های گروه خود ضربه زده و یکی از آنها را در پاکت بیاندازد و یا توپ سفید و یا هر توپ شماره دار با باند برخورد نماید.

ضربه اطمینان:
به جهت تاکتیکی یک بازیکن می تواند قبل از ضربه، ضربه اطمینان (safety shot) اعلام نموده و توپ مشخصی را در پاکت انداخته و بازی را ادامه ندهد که این ضربه مجاز و قانونی می باشد. پس چنانچه بازیکنی برای انداختن یک توپ مشخص قصد بازی مطمئن (ضربه اطمینان) را دارد باید به داور و یا حریف خود اعلام نماید و اگر این اعلام انجام نشود و توپی را در پاکت وارد کند، باید به بازی خود ادامه دهد. کلیه توپ هایی که با اعلام ضربه اطمینان انجام می شود و در پاکت می افتد در پاکت باقی می مانند.

ضربه های ترکیبی:
این ضربه قانونی است و شرایط آن تا زمانی صورت می گیرد که میز باز باشد. جهت تعیین رنگ می توان با یک توپ تک رنگ به توپ دو رنگ ضربه زد و یا برعکس و در این شرایط نمی توان ضربه اول را به توپ ۸ وارد نمود و اگر زده شود خطا محسوب می شود. در این ضربه کافی تنها کافیست توپی که می بایست وارد پاکت شود اعلام گردد.

توپهای در پاکت افتاده غیرقانونی:
یک توپ رنگی زمانی به طور غیر قانونی در پاکت می افتد که :
۱- همزمان با ارتکاب خطا باشد.
۲- توپ در پاکت اعلام شده نیافتد.

توپهایی که از میز به بیرون پرتاب میشوند:
زمانی که توپ از میز به بیرون پرتاب شود خطا محسوب می گردد مگر توپ ۸ که در آن صورت بازیکن گیم را باخته است. توپ های به بیرون پرتاب شده در روی میز قرار نمی گیرند.

نوبت بازی توپ ۸:
چنانچه موقع ضربه قانونی توپ ۸ ، توپ سفید وارد پاکت شود و یا خطایی صورت گیردبه شرطی که توپ ۸ در پاکت نیفتد بازیکن گیم را نباخته است و بازیکن بعدی توپ سفید در دست خواهد بود.

تذکر : کلیه خطا ها باید قبل از ضربه بعدی اعلام شود در غیر این صورت خطا تلقی نخواهد شد .

باخت گیم:
بازیکن در شرایط ارتکاب خطا های زیر گیم را باخته است :
۱-در زمان افتادن توپ ۸ در پاکت مرتکب خطا شود. (بجز زمان پخش و شروع گیم)
۲- هم زمان با آخرین توپ گروه خود توپ ۸ را وارد پاکت نماید.
۳- هر زمان از بازی توپ ۸ را به بیرون از میز پرتاب کند.
۴- توپ ۸ را در پاکتی غیر از پاکت اعلام شده بیاندازد.
۵- توپ ۸ را خارج از نوبت آن وارد پاکت کند . (جز در زمان پخش و شروع گیم )

گیم مساوی (stalemate):
چنانچه پس از سه ضربه متوالی برای هر بازیکن (مجموعاً ۶ ضربه) داور نظر دهد (در صورت نبودن داور با توافق دو بازیکن) که در پاکت انداختن یک توپ و یا حرکت آن موجب باخت گیم می شود، آن گیم مساوی اعلام شده و کلیه توپ ها را مجدداً مثل شروع گیم در روی میز چیده و بازیکنی که آن گیم را شروع کرده، دوباره توپ ها را پخش نماید و این قانون بدون توجه به اینکه چه توپ هایی در روی میز باقی باشد قابل اجراست.

پایان بازی
در قسمت قبل شرایط بردن بازی توضیح داده شد. باید توجه کنید که همیشه با وارد کردن توپ شماره ی ۸ به سبد پیروز نمیشوید. اگر شرایط زیر اتفاق بیفتد بازی را میبازید.

۱- اگر بعد از ضربه ی اولیه، و در حین بازی عادی، در پی ضربه ی شما توپ ۸ از میز بیرون بیفتد شما بازی را میبازید.

۲- توپ شماره ی ۸ را وارد سبدی که اعلام کردید نکنید. برای مثال اگر اعلام کردید که میخواهید توپ ۸ را وارد سبد گوشه ی میز کنید ولی به اشتباه آن را وادر سبد دیگری کنید، میبازد.

۳- اگر بازیکن بعد از اولین ضربه و هنگامی که گروه توپ ها مشخص شده و بازی روال عادی را طی میکند توپ شماره ی ۸ را به اشتباه وارد سبد کند میبازد.

راهنمای شرط بندی والیبال ساحلی

الف. اگر مسابقه آغاز شد اما در عرض ۲۴ ساعت به اتمام نرسید تمام شروط ،به جز آنهائیکه در زمان توقف بازی نتایج آنها به وضوح مشخص شده باشند، قابل استرداد می باشند.

ب. اگر تاریخ شروع مسابقه در یک دوره کمتر از ۲۴ ساعت به تعویق بیفتد، تمام شروط در این مسابقه معتبر باقی می مانند. در غیر این صورت شروط برای این مسابقه باید بازپرداخت شوند.

ج. اگر محل برگزاری مسابقات (زمین ورزشی) تغییر کند، کل شرط بندیها معتبر در نظر گرفته می شوند.

د. اگر یکی از شرکت کنندگان اعلام شده در یک مسابقه قبل از شروع مسابقه تعویض شود، تمام شروط این مسابقه بازپرداخت می شوند.

اگر براساس تصمیم قضات، کسر امتیاز برای یکی از تیمها اتفاق بیافتد، شرط بندی بر اساس تصمیمات آنها تعیین می شود. استثناء حالتی است که در آن امتیاز تیم اولین ۵/۱۰/۱۵/۲۰ باشد و همچنین شروط تیم در بازی زنده برنده کمک بعدی شود. چنین شروطی بر مبنای امتیازات تیمی که اولین بار امتیاز بدست می آورد محاسبه می شود و اگر تعداد امتیازات مورد نیازبه دست آمده باشد، کسر امتیازات توسط قضات بر تعیین برنده تاثیر نخواهد گذاشت.

شروطی که در آن تیم، کمک های بعدی را برنده خواهد شد را به روش مشابهی محاسبه می کنند.

موارد زیر برای شرط بندی در والیبال ساحلی پیشنهاد می شوند:
۱٫ برنده
در اینجا شما نتیجه بازی را پیش بینی می کنید.

۲٫ مجموع
اگر در نتیجه مسابقه، تعداد کل امتیازات بدست آمده برابر با مجموع امتیازات باشد، بازپرداخت صورت می گیرد.

۳٫ مجموع فردی (تیم مشخص)
اگر در نتیجه مسابقه، تعداد کل امتیازات این تیم برابر با مجموع امتیازات باشد، بازپرداخت صورت می گیرد.

۴٫ مجموع ستها در کل مسابقه
در اینجا شما پیش بینی می کنید که آیا تیم ها تعداد بازی های موجود در مسابقه را بیشتر یا کمتر از آنکه مشخص شده انجام می دهند. اگر مسابقه مختل یا لغو شد، برای شروط قرار داده شده در این موقعیت، بازپرداخت صورت می گیرد.

۵٫ چه کسی اولین گل ۵ (۱۰/۱۵) امتیاز در مسابقه خواهد زد؟
اگر با تصمیم قضات برای یکی از تیم ها مبنی بر یک کسر امتیاز، پس از اینکه اولین تیم به امتیاز اولیه دست یافت، محاسبه اولیه به قوت خود باقی مانده و تصمیم قضات در محاسبه امتیازات در نظر گرفته نمی شود .

۶٫ چند ست در بازی وجود خواهد داشت؟
ستهایی که در این بازی حضور دارند، در نظر گرفته می شوند. اگر یک بازی متوقف شد و از سر گرفته نشد، بازپرداخت با نرخ برای این موقعیت انجام می شود.

۷٫ یک هندیکپ در ستها
۸٫ امتیاز دقیق در ستها
۹٫ برنده این مسابقات
اگر بیش از یک تیم به عنوان برنده مسابقات شناخته شود، ضریب امتیازات این تیمها بر اساس تعداد برندگان تقسیم می شوند.

۱۰٫ مجموع بازی زوج / فرد
۱۱٫ مجموع از ستها زوج / فرد
۱۲٫ در این نوع ورزش، نتایج دیگر می تواند جدا از آنچه که در بالا ذکر شد ارائه شود.

در صورت داشتن هر گونه سوال با کارشناسان مجله دنیای شرط بندی در تماس باشید .

مقالات آموزشی دنیای شرط بندی
خبرهای دنیای شرط بندی
اختصاصی مجله دنیای شرط بندی
دلایل مسدود شدن دارایی ارز دیجیتال؛ واریز و برداشت از سایت 1XBet و سایت‌های شرط‌بندی دیگر

دلایل مسدود شدن دارایی ارز دیجیتال؛ واریز و برداشت از سایت 1XBet و سایت‌های شرط‌بندی دیگر

به تازگی آدرس‌هایی که تراکنشی با کیف پول‌های سایت وان ایکس بت داشته‌اند، توسط سرویس‌های ضد پول شویی (Anti-money laundering) شناسایی شده و تراکنش‌های آنها در صرافی‌ها مسدود می‌شود….

آموزش و نکات شرط بندی در ایام تعطیلات کریسمس

آموزش و نکات شرط بندی در ایام تعطیلات کریسمس

با آغاز ایام کریسمس، علاقه‌مندان به شرط بندی فوتبال با گزینه‌های زیادی برای پیش بینی فوتبال مواجه نیستند. هفته جاری، هفته‌ای استثنایی در ایام فوتبال است. بسیاری از…

برنده خوش شانس بلیت بخت آزمایی ۲۰۰ میلیون یورویی پولش را خرج محیط زیست می‌کند

برنده خوش شانس بلیت بخت آزمایی ۲۰۰ میلیون یورویی پولش را خرج محیط زیست می‌کند

با ۲۰۰ میلیون یورو چه کارهایی که نمی‌شود کرد: یک خانه بزرگ، ماشین‌های گران قیمت و ویلا و خیلی کارهای دیگر. اما این رویاهایی نیست…

برنده بخت‌آزمایی ۲۶ میلیون دلاری بلیط را به اشتباه در ماشین لباسشویی شست!!

برنده بخت‌آزمایی ۲۶ میلیون دلاری بلیط را به اشتباه در ماشین لباسشویی شست!!

برنده جایزه ۲۶ میلیون دلاری مسابقه بخت‌آزمایی کالیفرنیا در آمریکا ممکن است به معنای واقعی کلمه شانس ثروتمند شدن خودش را راهی مجرای فاضلاب کرده…

معرفی ده مورد از بازی‌های تخصصی جذاب که نباید آنها را در سال 2023 از دست بدهید!

معرفی ده مورد از بازی‌های تخصصی جذاب که نباید آنها را در سال 2023 از دست بدهید!

بازی‌های کازینو بسیار سرگرم‌کننده‌ هستند، اما گاهی اوقات شما نیاز به فاصله گرفتن‌ از بازی‌های کارتی معمولی و دستگاه‌های اسلات دارید. یکی از بهترین راه‌ها…

آشنایی با تورنمنت جام باشگاه‌های جهان برای شرط بندی فوتبال

آشنایی با تورنمنت جام باشگاه‌های جهان برای شرط بندی فوتبال

مسابقات جام باشگاه‌های جهان به زودی در کشور مراکش برگزار می‌شود. برگزاری این مسابقات فرصت جدیدی را برای شرط بندی فوتبال فراهم می‌کند. علاقه‌مندان به پیش بینی فوتبال معمولا از…

منتخب سردبیر