تبلیغات

 

رقابت های اروپا و محرومیت منچستر سیتی

ماجرای محرومیت منچستر سیتی از رقابت‌های اروپایی را شاید بتوان مهم‌ترین خبر این فصل باشگاه‌های انگلیس دانست. سیتی به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین مالی اتحادیه فوتبال اروپا تا سال ۲۰۲۲ نمی‌تواند در رقابت‌های این قاره حاضر شود.

باشگاه منچستر سیتی از این حکم خشمگین شد، آن را “تبعیض‌آمیز” خواند و گفت با تمام توانش برای لغوش تلاش می‌کند.

سیتی ماجرا را در دادگاه عالی ورزش پی می‌گیرد، اما فعلا محروم هستند و این محرومیت مشکلاتی بسیار جدی پیش روی قهرمان دو دوره اخیر لیگ برتر فوتبال انگلیس قرار می‌دهد. این مسئله چقدر می‌تواند برای یکی از ثروتمندترین باشگاه‌های فوتبال جهان گران تمام شود؟

آیا گواردیلو از منچستر می رود؟ تکلیف او چیست؟

سرمربی اسپانیایی سیتی در هفته‌های اخیر بارها و بارها مجبور شده به سئوالاتی در مورد آینده‌اش در این باشگاه پاسخ دهد و خبرنگاران همواره می‌خواهند از زیر زبانش بکشند که تا پایان مهلت قراردادش در سال ۲۰۲۱ در جمع آبی‌های منچستر می‌ماند یا نه؟

گواردیولا مرتب گفته که به مسئولان باشگاه اعتماد کامل دارد و معتقد است که یوفا در این تصمیم اشتباه کرده است، اما آیا او از رفتار باشگاه سرخورده شده است؟ غیرممکن است بتوان به این سوال جواب داد.

  • منچستر سیتی برای دو فصل از رقابت‌های اروپایی محروم شد
  • اتهام کلاه‌برداری به قهرمان فوتبال انگلیس؛ ‘سندسازی و پول‌های یواشکی از امارات’
  • پشت پرده قهرمانی منچستر سیتی چه خبر بود؟
  • پپ گواردیولا؛ تکلیف سیتی و مربی‌اش چه خواهد شد؟

بسختی می‌توان مدعی شد که بعد از دو قهرمانی پیاپی در لیگ برتر فوتبال انگلیس، آن هم با نمایش‌هایی درخشان و امتیازهای بالا و همچنین کسب اولین سه‌گانه در رقابت‌های مردان فوتبال انگلیس (قهرمانی پارسال در لیگ برتر، جام حذفی و جام اتحادیه)، گواردیولا بتواند با همان انگیزه قبلی به کارش ادامه دهد.

قبل از محرومیت منچستر سیتی گفته می‌شد اگر این باشگاه قهرمان این فصل لیگ قهرمانان اروپا شود، گواردیولا به احتمال فروان باشگاه را ترک خواهد ‌کرد. حالا به نظر می‌رسد که احتمال ماندن او چیزی نزدیک به صفر است و نباید فراموش کرد که یوونتوس مدتی است که سخت تلاش می‌کند پپ را شکار کند. به همین دلیل شاید بتوان گفت که ماندن گواردیولا تا حد زیادی بستگی به میزان موفقیت باشگاه در فرجام‌خواهی علیه حکم یوفا دارد.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  انفجار بیروت و خطر انبار های سلاح حزب الله

وضعیت بازیکنان چه می‌شود؟

ما همین حالا هم می‌دانیم که داوید سیلوا، هافبک باسابقه در پایان فصل سیتی را ترک می‌کند ولی مشکل اصلی در مورد بازیکنانی است که قرادادشان قبل از پایان محرومیت سیتی تمام می‌شود.

در صدر این فهرست سرخیو آگوئرو قرار دارد که قراردادش سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. قرارداد لروی سانه نیز همین زمان به پایان می‌رسد. قرارداد جان استونز و نیکلاس اوتامندی هم یک سال بعد از آن تمام می‌شود.

تکلیف ستاره‌هایی مانند کوین دبروینه، ادرسون، برناردو سیلوا، رحیم استرلینگ و ریاض محرز که قراردادشان پس از ۲۰۲۲ تمام می‌شود، چیست؟

اگر گواردیولا باشگاه را ترک کند، احتمال این که شماری از ستاره‌ها، سیتی را ترک کنند زیاد است و این می‌تواند هزینه زیادی برای بازسازی تیم به باشگاه تحمیل کند.

جریمه های مالی باشگاه چه خواهد بود…

ک

یه‌ران مگوایر، استاد دانشگاه لیورپول و کارشناس امور مالی فوتبال به بی‌بی‌سی گفت: “اگر سیتی در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا بازی نکند با تبعات جدی روبرو خواهد شد.”

“لیورپول فصل گذشته با قهرمانی در لیگ قهرمانان ۱۰۰ میلیون پوند بدست آورد به علاوه پاداش‌هایی که از حامیان مالی‌اش دریافت کرد. شش یا هفت بازی خانگی در راه رسیدن به فینال این مسابقات هرکدام ۵ میلیون پوند ارزش دارد. بنابراین اگر شما تمام این‌ها را کنار هم بگذارید، حضور در لیگ قهرمانان می‌تواند تا ۱۵۰ میلیون پوند به باشگاه کمک کند. برای باشگاهی در مقیاس سیتی این مقدار پول می‌تواند به اندازه یک‌چهارم یا یک‌سوم درآمدهایش باشد.”

“بازی در بالاترین سطح فوتبال اروپا بسیار جذاب است و محرومیت سیتی می‌تواند جذب بازیکنان جدید را بسیار سخت کند. در ده سال گذشته منچستر سیتی همواره توانسته بازیکنان خیلی خوبی را استخدام کند.”

▬ این مطلب را هم بخوانید:  ممنوع شدن خالکوبی در فوتبال چین

“اما اگر درآمد باشگاه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون یورو کم شود، استخدام بازیکنان جدید به یک معضل تبدیل خواهد شد. حتی اگر مالکان باشگاه پول کافی داشته باشند و برای خرید بازیکنان جدید صرف کنند، آن ‌گاه دوباره با مشکل سرپیچی از قوانین مالی بازی جوانمردانه یوفا روبرو می‌شوند.”

آیا منچستر از لیگ برتر هم حذف خواهد شد؟

تصمیم یوفا تنها مشکل منچستر سیتی در حال حاضر نیست. لیگ برتر بدقت موضوع را زیر نظر گرفته تا بعد در باره آن تصمیم بگیرد.

گرچه قوانین مالی بازی جوانمردانه یوفا و لیگ برتر با هم فرق دارند اما قوانین‌شان آنقدر به هم نزدیک است که سیتی با مشکلات مشابهی در داخل انگلیس هم مواجه می‌شود. اصلا بعید نیست که مسئولان لیگ برتر به زودی دست به کار شوند و گزینه کم کردن امتیاز از سیتی چندان دور از ذهن نیست.

در واقع موضع لیگ برتر الان کمی پیچیده است. روی کاغذ آنها می‌توانند حکم مشابهی برای سیتی صادر کنند ولی شاید تصمیم گرفته‌اند تا تصمیم دادگاه عالی ورزش منتظر بمانند که برآوردی از میزان موفقیت‌ حکم‌شان داشته باشند.

 

بلاتکلیفی سهمیه اروپایی!

منچستر سیتی الان نهمین حضور متوالی‌اش را در لیگ قهرمانان تجربه می‌کند. تاتنهام با چهار دوره حضور پیاپی دومین تیم انگلیسی در این زمینه است. به بیان دیگر نمی‌توان حضور متوالی در لیگ قهرمانان را تضمین شده دانست، ضمن این که نمی‌توان گفت یکی دو فصل عدم حضور در این رقابت‌ها می‌تواند تاثیر خیلی مهمی روی منچستر سیتی داشته باشد.

لیورپول در دو فصل اخیر به فینال لیگ قهرمانان رسیده است در حالی که فصل ۱۷-۲۰۱۶ در این مسابقات حضور هم نداشت؛ این نشان می‌دهد که وضع چقدر سریع می‌تواند تغییر کند.

شاید بزرگ‌ترین مسئله لطمه به اعتبار باشگاه باشد. سیتی در حال حاضر در رده‌بندی یوفا رتبه ششم را دارد، در حالی که اگر دو فصل از رقابت‌های اروپایی بیرون بماند، از جمع ۲۰ تیم برتر اروپا خارج خواهد شد.

این به معنای آن است که سیتی در بازگشت از محرومیت “سیدبندی” پایین‌تری نصیبش خواهد شد و با پایین آمدن رتبه باید مسابقات را در گروه‌های سخت‌تری آغاز کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  پیش بینی احتمالی از زمان پایان همه گیری کرونا در کشورهای متفاوت

آیا این پایان کار است؟

گر این محرومیت به بهای پایان همکاری با گواردیولا تمام شود، می‌توان گفت که این پایان یک دوران برای منچستر سیتی است.

دوران‌ها در فوتبال آغاز و پایان دارند و با رفتن گواردیولا منچستر سیتی هم باید مشغول بازسازی شود و شکی در این مورد وجود ندارد؛ حتی اگر امضای قرارداد با بازیکنان جدید کمی سخت‌تر از قبل شود.

مسئله اصلی لطمه‌ای است که به آبروی سیتی می‌خورد.

حتی به رغم اخراج ناخوشایند مارک هیوز در سال ۲۰۰۹، سیتی همواره به خودش می‌بالید که کارها را از راه درست انجام می‌دهد. آن‌ها در کارهایشان روالی منطقی داشتند و خوشنام بودند.

اگر سیتی در این پرونده برنده نشود، تمامی کارهای خوبشان هم به حاشیه می‌رود.

در صورت پابرجا ماندن محرومیت، سیتی متهم می‌شود که با تقلب جام برده است و این به آبروی شیخ منصور، مالک باشگاه و خلدون مبارک، رئیس باشگاه خدشه وارد می‌کند و تبعات جدی به همراه خواهد داشت.

عکس العمل منچستر

در واقع باشگاه تعدادی از پرداخت‌ها را مخفی کرده است. اینها شامل پرداخت به افراد یا قراردادهای اسپانسرها می‌شود که به باشگاه اجازه داده در ظاهر قوانین بازی منصفانه یوفا را رعایت کند.

این اطلاعات را “فوتبال لیکز” با هزاران ایمیلی که در اختیار مجله آلمانی اشپیگل گذاشت، افشا کرد.

سیتی مدعی شد که قربانی هک غیرقانونی کسانی شده است که قصد صدمه زدن به آبروی باشگاه را داشته‌اند. آن‌ها همچنین مدعی شدند که اطلاعات ایمیل‌ها که مبنای گزارش بودند، از فضای کلی ماجرا بیرون کشیده شده‌اند و به این ترتیب مفهومشان تغییر کرده است.