تبلیغات

 

شیرخان فرنود؛ دیروز رئیس افغان بانک ، امروز یک پوکرباز موفق و جهانی

مرد افغان رابطه خوبی با اعداد داشت؛ چه در زمینه ارز و بانکداری، چه در زمینه پوکر.

در جدول موفق ترین پوکربازهای افغان تاریخ، یک نام جالب توجه به صدر تکیه زده است. شیرخان فرنود متولد 1963 در کندز (شمال افغانستان) بود و تا آگوست 2018 عمر کرد و سال گذشته بود که در 55 سالگی بدرود حیات گفت. او در مسکو مهندسی شمی خواند و همانجا کسب و کار کوچکی راه انداخت. او طی دهه‌های هشتاد و نود شرکتی ارزی را در این کشور اداره می‌کرد. فرنود تا سال 2010 رئیس افغان بانک بود؛ این موسسه بزرگترین بانک خصوصی در کشور افغانستان بود و در آن زمان بیش از یک میلیون مشتری داشت. فرنود، 28 درصد سهام این موسسه را در اختیار داشت.

او همینطور صاحب هواپیمایی «پامیر» بود. در نوامبر 2010 بنا بر یک بیانیه، فرنود از مدیریت بانک کنار گذاشته شد. در ادامه مشخص شد که وی تحت بازداشت خانگی است و اجازه ترک کشور را ندارد. او پیش از بازداشت، مدتی طولانی را در دبی گذرانده بود و در این شهر ویلاهای زیادی داشت. او سرانجام در سال 2018 بر اثر بیماری در زندان درگذشت. در خصوص دلایل مشکلات به وجود آمده و بازداشت شیرخان فرنود، صحبت‌های ضد و نقیضی انجام می‌شود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  مت گلانتس ; بازیکن حرفه ای و البته دیوانه پوکر حاضر است در قبال 250 هزار دلار، به ویروس کرونا مبتلا شود!

از سویی گاردین در آن زمان، از پولشویی در افغان بانک و درخواست‌های اینترپل برای تحویل فرنود صحبت به میان آورده بود و از سوی دیگر رسانه‌هایی در افغانستان، از فشارهای مافیای دولتی برای زمین زدن کسب و کاری غیردولتی و موفق به عنوان دلیل یاد کرده‌اند.

فرنود از ابتدای هزاره جدید، به یک بازیکن پوکر تبدیل شده بود. در جولای 2002 او برای اولین بار در فنلاند خود را به عنوان یک بازیکن پوکر مطرح کرد. در تورنمنتی در هلسینکی او به 6500 دلار رسید و این آخرین جایزه او نبود. تا سال 2008 که آخرین حضور رسمی او بود، فرنود در کشورهای اتریش، هلند، فرانسه، استرالیا، آمریکا و انگلستان در مسابقات متفاوت پوکر شرکت کرد.

بزرگترین پیروزی او به مسابقات سری جهانی پوکر در سال 2006 بازمی‌گردد که در بخش اوماها دوم شد و با 165 هزار دلار به خانه رفت. در مجموع فرنود در طول دوره حرفه‌ای پوکر خود به 627 هزار دلار رسید که این، او را به موفق‌ترین پوکرباز افغانستانی تاریخ تبدیل می‌کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  تاثیرات مثبت اقتصادی قانونی شدن شرط بندی و پیش بینی