تبلیغات

 

بازی فیفا ۲۲

نقد و بررسی بازی فیفا ۲۲

بازی فیفا ۲۲ در مقایسه با نسخه‌های پیشین، تفاوت‌های زیادی دارد اما آیا با یک اثر قابل قبول رو به رو هستیم؟ نقد بازی FIFA 22 را در ادامه مطالعه کنید.

بازی فیفا ۲۲ تغییرات زیادی در هسته‌ی گیم پلی و گرافیک داشته است؛ در ادامه می‌توانید نقد بازی FIFA 22 را بخوانید تا نقاط مثبت و منفی این نسخه را بهتر درک کنید.

شرکت EA سرانجام فیفا ۲۲ را عرضه کرد و این نسخه‌ی جدید در کنار ارتقای گرافیکی، از تکنولوژی‌های تازه‌ای بهره می‌برد، حس بهتری می‌دهد و برای به ثمر رساندن گل، باید روش‌های هوشمندانه‌ای را به کار بگیرید. تغییراتی که در بخش کریر مُد (Career Mode) و ولتا فوتبال (Volta Football) نیز ایجاد شده، آن‌ها را بهبود بخشیده است؛ اگرچه این بخش‌ها همچنان نیاز به یک بازنگری کامل دارند و شاید بهتر باشد که از پایه بازسازی شوند.

تغییرات کوچک و بزرگ این نسخه‌ اگرچه اتفاق خوبی به حساب می‌آید اما باید بدانید که به طور کلی، با همان داستان تکراری قبلی رو به رو هستیم؛ یعنی حضور پررنگ «میکرو ترنزکشن‌ها» (Microtransactions) که بدین معناست برای پیشرفت باید پول واقعی خرج کنید. در ادامه با نقد بازی FIFA 22 ما را همراهی کنید.

نقد بازی فیفا ۲۲

دیوید بکام در بالکن یک رستوران فرانسوی نشسته و پنکیک سفارش داده است؛ سپس دوربین از او دور شده و یک طبقه پایین‌تر می‌رود تا قهرمان فیفا ۲۲ را انتخاب کنید. نگران نباشید، این بازی فوتبال به یک اثر نقش آفرینی ژاپنی (JRPG) تبدیل نشده اما با این افتتاحیه‌ی عجیب و غریب، قصد دارد تا شما را قانع کند که با نسل جدیدی از شبیه‌سازهای فوتبال رو به رو هستید. به هر حال، بخشی از آن درآمد هنگفتی که EA از بخش التیمیت تیم بدست می‌آورد را باید یک جا خرج کند، درست است؟ با تجربه‌ی این بخش بر روی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، احتمالا اولین چیزی که توجه شما را در این بخش جلب می‌کند، کیفیت صورت‌ها است.

شاید چیزهایی که مشاهده می‌کنید جزئی به نظر برسند اما همین اِلمان‌های کوچک هستند که در یاد می‌مانند، از طریقه‌ی برخورد پیراهن با بدن بازیکن تا عرقی که بر روی صورت یک وینگر پرتلاش نشسته است. البته همه چیز همیشه ایده آل نیست، می‌توانید عدم ثبات را در مدل‌های مختلف شخصیت‌ها مشاهده کنید؛ محبوب‌ترین فوتبالیست‌های جهان با جزئیات کم‌نظیری طراحی شده‌اند، از طریقه‌ای که موهایشان حرکت می‌کند تا حالات صورت‌شان اما بعضی از آن‌ها این حس را می‌دهند که سرشان با بدن‌شان همخوانی ندارد و به عبارت دیگر، گویی بدن‌شان متعلق به شخص دیگری است!

البته از این مشکلات می‌توان عبور کرد؛ وقتی اولین مسابقه‌ی خود را آغاز می‌کنید، شاید با ما هم‌‎عقیده باشید که از نظر بصری بهتر از این نمی‌شود و گاهی با فضاهای خیره کننده‌ای در بعضی از استادیوم‌ها رو به رو خواهید شد. با این تفاصیل، می‌توان گفت که حداقل از نظر ظاهری، بازی پیشرفت داشته است.

اگر از طرفداران قدیمی این مجموعه هستید، شاید با این دیدگاه موافق باشید که ارتقای گرافیکی همیشه اتفاق خوشایندی است اما اولویت اول، گیم پلی است. اگر گیم پلی خوب و کارآمد نباشد، تغییرات در بخش‌های گرافیکی و غیره هیچ ارزشی ندارند. خوشبختانه بازی FIFA 22 در بخش گیم پلی نیز پیشرفت‌های معناداری داشته که ناشی از فناوری هایپرموشن (Hypermotion) است.

بایرن در بازی فیفا ۲۲اگر اخبار فیفا ۲۲ را دنبال کرده باشید، حتما از فناوری هایپرموشن شنیده‌اید که متاسفانه تنها در نسخه‌های پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و سری اس وجود دارد. با هایپرموشن، شاهد «بیشترین تغییراتِ مجموعه در بخش طراحی انیمیشن‌ها» هستیم و شرکت سازنده، اکثر بازیکنان فوتبال را به وسیله‌ی موشن‌ کپچر، بازطراحی کرده تا حرکت آن‌ها را به شکل دقیق‌تری به تصویر بکشد. شاید در نگاه اول، این فناوری تنها یک شعار تبلیغاتی باشد اما باید اعتراف کرد که بازی را به شکل محسوسی، بهتر کرده است.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  یک رفتار رونالدو منجر به سقوط ۴ میلیارد دلاری ارزش کوکاکولا شد!

با تشکر از هایپرموشن، بیش از ۴ هزار انیمیشن جدید برای بازیکنان طراحی شده که به روان‌تر حرکت کردن آن کمک شایانی کرده است. این انیمیشن‌ها با الهام از مسابقات واقعی فوتبال طراحی شده‌اند و تجربه‌ی این بازی را لذت بخش‌تر کرده‌اند.

وقتی یک مهاجم از پشت محوطه‌ جریمه شوت محکمی می‌زند، می‌توانید ببینید که به پاهایش چه فشاری آمده است. زمانی که یک هافبک، پاس محکمی دریافت می‌کنید، می‌توانید ببینید چه واکنش واقع‌گرایانه‌ای نسبت به آن دارد و وینگرهایی که تکنیکی هستند، انعطاف پذیری بالای خود را مشابه واقعیت نشان می‌دهند. البته بازیکنان هنوز هم ممکن است در برخورد با یکدیگر، وارد هم شوند و شما را به یاد فیلم‌های ترسناک بیندازند؛ گاهی هم نتوانید مسیر توپ را به درستی تشخیص دهید اما این اتفاقات بسیار نادر بوده و استودیوی سازنده، مشخصا بر روی برخوردها کار کرده تا آن‌ها را بهتر کند.

فیفا ۲۲ در مقایسه با فیفا ۲۱، ریتم آرام‌تری دارد اما بدین معنا نیست که باید تمرکز بیشتری بر روی دفاع داشته باشید. گل زدن چنان سخت نیست، فقط باید در دادن پاس‌ها دقت بیشتری داشته باشید و حواستان به تمامی بخش‌های زمین و فضاهای خالی باشد.

برخلاف تصور، «صبوری» در این نسخه ریتم بازی را حتی بهتر هم می‌کند، در نتیجه بهتر است که عجله‌ای برای رسیدن به دروازه نداشته باشید و با پاس‌های متعدد، تیم حریف را مجبور نمایید مطابق میل شما بازی کند تا مسیرهای تازه‌ای برای حمله‌ باز شود. و امسال می‌توانید گل‌های زیباتری هم به ثمر برسانید و با حرکات تیمی پیچیده، بیش از گذشته از بازی تاکتیک‌محور خودتان لذت ببرید.

درست دفاع کردن همیشه می‌تواند برگ برنده‌‌ی شما باشد و اگرچه در تمامی نسخه‌های پیشین اهمیت داشته اما این بار حتی مهم‌تر هم جلوه می‌کند. شما باید از هر فرصتی برای توپ‌ربایی استفاده کنید و چند تصمیم اشتباه کافی است تا دیگر فرصت چندانی برای جبران وجود نداشته باشد. بازیکنان سرعتی همانند جک گریلیش و جیدن سانچو شما را دچار چالش‌های بیشتری هم می‌کنند، زیرا اگر نتوانید حرکت بعدی آن‌ها را پیش‌بینی کنید، مکانیک دویدن جدید بازی باعث می‌شود تا در کسری از ثانیه، جا بمانید و آن‌ها را در چند قدمی دروازه‌ی خود ببینید.

اینجا است که سوییچ کردن میان بازیکنان اهمیت پیدا می‌کند، زیرا باید سریعا فضاهای خالی را پر کنید تا از یک تیکی تاکای انفجاری، جان سالم بدر ببرید. مکانیک سوییچ بازیکن کمی بهبود پیدا کرده و می‌توانید با شوک راست دسته، بازیکن مورد انتظار خود را انتخاب کنید اما متاسفانه این مکانیک به اندازه‌ی کافی سریع نیست. گاهی بهترین زمان‌بندی (تایمینگ) ممکن برای جلوگیری از یک حمله را دارید اما به دلیل تاخیری که در سوییچ بازیکن رخ می‌دهد، گل را دریافت می‌کنید.

با این تغییرات جدید، شاید کم پیش بیاید که هیچ گلی در یک بازی دریافت نکنید، حتی زمانی که تیم خود را کاملا دفاعی چیده‌اید. دستان دروازه‌بانان در مقایسه با فیفا ۲۱، کمی مطمئن‌تر است اما دروازه‌بان قدرتمندی همچون آلیسون بکر نیز ممکن است تحت فشار نتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و شما را متعجب کند. در تک به تک‌ها، جا گذاشتن دروازه کار سختی است اما یک شوتِ فیک یا یک ضربه‌ی چیپ به راحتی آن‌ها را مغلوب می‌کند. شوت‌های کات‌دار نیز خطرناک هستند و ضربات بازیکنانی که اورال بالایی دارند را هر دروازه‌بانی نمی‌تواند دفع کند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  آشنایی با نکات مهم و ضروری خرید ملک در ترکیه و دریافت اقامت آن

آمار بازی فیفایکی از ویژگی‌های جذاب بازی FIFA 22، آمارهایی است که در اواسط و اواخر هر مسابقه منتشر می‌شود. شما می‌توانید ببینید که دریبل‌هایتان تا چه اندازه موفق بوده و تا چه اندازه دقت پاس داشته‌اند. حتی به نمودارهایی دسترسی دارید که نشان می‌دهند در چه مناطقی و چگونه توپ را از دست داده‌اید، شوت‌های شما در کجای دروازه مهار شده‌اند و از کدام بخش‌های زمین بیشتر استفاده کرده‌اید. این اطلاعات شاید بتوانند تا حدی کمک‌ کننده باشند اما در بهبود مهارت‌های شما با بعضی از بازیکنان یا تیم‌ها چندان کارآمد نخواهند بود.

می‌توانیم انتظار تغییرات فروانی را در به‌روزرسانی‌های بعدی داشته باشیم اما فیفا ۲۲ در حال حاضر، تلفیق مناسبی از دفاع و حمله را ارائه می‌دهد و گیم پلی اغراق آمیزی دارد که گاهی شما را غافل‌گیر می‌کند. البته وقتی به بعضی از مهاجمان قدرتمند می‌رسیم، باید ادعا کرد که هنوز آن تعادل مورد انتظار برقرار نشده است. اگر با روملو لوکاکو یا ارلینگ هالند رو به رو شوید، باید بترسید زیرا مهار کردن آن‌ها به راحتی ممکن نیست و باید معجزه رخ دهد تا بتوانید جلوی آن‌ها را بگیرید.

ولتا فوتبال، کریر مُد و التیمیت تیم در فیفا ۲۲

خارج از گیم پلی روان و باکیفیت بازی، در نقد بازی FIFA 22 باید به تغییرات مُدهای مهم این نسخه نیز اشاره کنیم. با اینکه هیچ تغییر انقلابی و ساختارشکنی رخ نداده اما اصلاحات جدید کمک کرده‌اند تا این فسمت بهتر شود. سرعت بالای بارگذاری بازی بر روی کنسول‌های نسل نهمی و ارتقای گرافیکی را هم نباید نادیده گرفت.

برای مثال، نسخه‌ی پلی استیشن ۵، از فناوری هپتیک (Haptic) کنترلر دوال سنس استفاده می‌کند که باعث شده تا تجربه‌ی عمیق‌تری از بازی داشته باشید. در ضمن، موسیقی‌هایی که برای این قسمت انتخاب شده، از بهترین‌های چند سال گذشته هستند و انرژی مضاعفی به بازیکن تزریق می‌کنند.

کریر مُد به نسخه‌ی فیفا ۲۱ نزدیک است اما بخش‌های تازه‌ای دارد، از جمله اینکه می‌توانید یک تیم را از پایه بسازید. حالا قادر هستید تا لباس، استادیوم و حتی خواسته‌های هیئت مدیره‌ی تیم خود را انتخاب کنید. اگر هم علاقه‌ای به این کارها ندارید و نمی‌خواهید تعدادی بازیکن گمنام که توسط هوش مصنوعی به صورت تصادفی ساخته شده‌اند را هدایت کنید؛ می‌توانید مطابق گذشته، یک تیم واقعی را گرفته و آن را به مسیر دلخواه خود ببرید.

بخش پلیر کریر مُد نیز حالا شامل ماموریت‌هایی می‌شود که یادآور آثار نقش آفرینی است، شما باید اهداف تعیین شده را به درستی انجام دهید تا رابطه‌ی خوبی با مربی داشته باشید. همچنین می‌توانید بازیکن خود را ارتقا دهید و حتی با انتخاب پرک‌های (Perks) مختلف، وضعیت تیم را بهتر کنید. با اینکه کنترلی بر روی عملکرد کلی تیم ندارید اما با بازی‌های تاثیرگذار، می‌توانید به تیم کمک کنید تا نتایج بهتری بگیرد.

یکی دیگر از تغییرات بخش کریر مُد این است که اجازه دارید از روزهای تمرین عبور کنید. همچنین شنیدن صدای الکس اسکات در لیگ برتر انگلستان اتفاق جالبی است. در مجموع، بخش کریر مُد راضی کننده است اما دلیل واضحی وجود دارد که چرا اکثر علاقه‌مندان این ورزش، بازی فوتبال منجر (Football Manager) را ترجیح می‌دهند؛ نباید انتظار زیادی از این بخش داشته باشید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  رسوایی EA Gate: کارمندانی که به فروش کارتهای ارزشمند FIFA Loot Box در بازار سیاه متهم شده اند.

بخش ولتا هم اگرچه بهبود داشته اما همچنان آن فوتبال خیابانی مورد انتظار نیست. این بار بخش داستانی حذف شده و تمرکز بر روی قدرت‌های فراطبیعی است، همانند سرعت برق‌آسا و شوت‌های مرگ‌بار. انیمیشن‌های جدید و پیشرفت‌های گرافیکی را در این بخش بهتر می‌توان درک کرد اما بخش ولتا را بهتر است به عنوان یک زمین تمرین برای امتحان کردن دریبل‌ها استفاده کنید و انتظار بالایی از آن نیز نداشته باشید.

پرش بهترفرمولی که برای بخش التیمیت در سال‌های اخیر به کار گرفته شده، آن قدر خوب است که شاید نیازی به تغییرات نداشته باشد؛ با این حال، در این بخش هم اصلاحات کوچکی رخ داده و ویژگی‌های تازه‌ای به آن اضافه شده است. برای مثال، می‌توانید استادیوم‌ تیم خود را آزادانه‌تر سفارشی‌سازی کنید.

مسابقات آنلاین نیز به خوبی برگزار می‌شوند و هیجان بالایی دارند. با تشکر از حافظه‌ی اس‌اس‌دی کنسول‌های نسل نهمی، به سرعت وارد مسابقه می‌شوید و اگر اینترنت باکیفیت و پینگ مناسبی داشته باشید، بهترین تجربه‌ی ممکن این نسخه را از بخش آنلاین آن خواهید داشت.

مشابه نسخه‌های پیشین، بخش التیمیت تیم شما را تشویق می‌کند که دست در جیبتان کرده و پول واقعی خرج کنید. البته اگر هزینه‌ای نکنید، همچنان می‌توانید با بخش التیمیت سرگرم شوید. در ضمن فیفا ۲۲ به شما اجازه می‌دهد تا هر روز، درون یک لوت باکس را قبل از خریداری ببینید، پس اگر از کسانی هستید که می‌خواهند برای این بخش پول خرج کنند، این ویژگی‌ جدید را در یاد داشته باشید.

میکرو ترنزکشن‌ها همواره نقطه‌ی سیاه مجموعه فیفا بوده‌اند و در این نسخه نیز حضور فعالی دارند؛ همان طور که بالاتر هم اشاره شد، اگر بخواهید، می‌توانید آن‌ها را به کلی نادیده بگیرید اما گاهی آنقدر تاثیرگذار هستند که بدون آن‌ها شانس چندانی برای موفقیت نخواهید داشت. از نظر قیمت، خرید ۱۲ هزار فیفا پوینت، حدود ۸۰ یورو می‌شود و یک پک پریمیوم گلد را می‌توانید با ۱۵۰ فیفا پوینت خریداری کنید که شامل ۱۲ بازیکن یا آیتم است. این بازیکنان یا آیتم‌ها می‌توانید به صورت جداگانه به فروش برسانید اما احتمال اینکه ضرر کنید وجود دارد. شرکت EA اعلام کرده که قصد ندارد تا رویکردش را تغییر دهد مگر اینکه قانونی وضع شود که آن‌ها را مجبور کند تا میکرو ترنزکشن‌ها را حذف کنند.

فن استثنایی در فیفا 22در نقد بازی FIFA 22 به نکات مثبت و منفی این نسخه اشاره کنیم و در پایان باید گفت که فیفا ۲۲ به معنای واقعی کلمه، آغازگر نسل جدید از شبیه‌سازهای فوتبال است. این بازی اگرچه انقلابی نیست و در بعضی از بخش‌ها تناقضات کوچکی دارد اما در مجموع، یکی از بهترین‌ عناوین آنلاین ورزشی این روزهاست. ویژگی‌های تازه‌ی کریر مُد و ولتا فوتبال جالب توجه هستند و گیم پلی در مسیر بهبود قرار دارد. میکرو ترنزکشن همچنان بزرگ‌ترین نقطه‌ی منفی بازی به حساب می‌آید اما اگر آن را کنار بگذاریم، فیفا ۲۲ بر روی کنسول‌های نسل جدید قطعا ارزش تجربه کردن را دارد و شما را ناامید نخواهد کرد.

بازی FIFA 22 هم‌اکنون برای رایانه‌های شخصی، نینتندو سوییچ، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و سری اس در دسترس قرار دارد.