تبلیغات

در یک نظرسنجی ۷۵٪ از پاسخ‌ دهندگان گفته اند که رأی نمی‌دهند

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی آنلاین «گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان» (گمان) که با موضوع سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ایران انجام شده نشان می‌دهد حدود ۷۵٪ از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند در رأی‌گیری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شرکت نخواهند کرد، حدود ۱۸٪ بطور قطعی رای خواهند داد و ۶٪ هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

بر اساس توضیحاتی که از سوی این مؤسسه منتشر شده «نظرسنجی انتخابات» از تاریخ ۶ تا ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ به مدت یک هفته انجام گرفت. این مؤسسه نوشته است که در این نظرسنجی بیش از ۸۰ هزار پاسخ‌دهنده شرکت کردند. نمونه نهایی مورد استفاده برای تهیه این گزارش، شامل ۶۸.۲۷۱ نفر ایرانی داخل کشور است. یافته‌های این گزارش، دیدگاه افراد باسواد بالای ۱۹ سال ساکن ایران (برابر با ٪۸۵ واجدین شرایط رای دادن در ایران) را بازتاب ‌می‌دهد و با «سطح اعتبار ۹۵٪» و «فاصله اعتبار ۵٪» قابل تعمیم به جامعه‌ی هدف است.

در توضیحات مربوط به این نظرسنجی آمده که «نظرسنجی با روش ایجاد زنجیره‌های متعدد و متنوع نمونه‌گیری‌ (multiple chain referral sampling) از طریق شبکه‌های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام، واتس‌آپ و توییتر) صورت گرفت و بیش از ۸۰ هزار پاسخ‌دهنده از داخل و خارج کشور در این نظرسنجی شرکت کردند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  فیفا به صورت کتبی فوتبال ایران را به تعلیق تهدید کرد

همچنین در این نظرسنجی ۱۳ پرسش اصلی و ۸ پرسش درباره مشخصات عمومی و جمعیت‌شناسی پاسخ‌دهندگان (جنسیت، رده سنی، میزان تحصیلات، استان محل سکونت، منطقه شهری یا روستایی، وضعیت شغلی، سطح درآمد خانوار و رفتار انتخاباتی) مطرح شده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، حدود ۷۵٪ جامعه اعلام کرده‌اند در انتخابات ریاست‌‌جمهوری پیش رو در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رای نخواهند داد، حدود ۱۸٪ بطور قطعی رأی خواهند داد و ۶٪ هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند. همچنین میزان تمایل به رأی دادن در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم مشابه تمایل به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی است.

طبق نتایج این نظرسنجی، حدود ۷۱٪ از کسانی که رای نمی‌دهند، «آزاد و موثر نبودن انتخابات در جمهوری اسلامی» را دلیل رأی ندادن ذکر کرده‌اند. همچنین حدود ۷٪ کسانی که رأی نمی‌دهند، علت عدم مشارکت را «رد صلاحیت» نامزد مورد نظرشان عنوان کرده‌اند. حدود ۲٪ هم اعلام کرده‌اند که به‌دلیل «کرونا و خطرات سلامتی حضور در صف رای‌گیری» در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، ابراهیم رئیسی حدود ۵۹٪، سعید جلیلی ۸٪، عبدالناصر همتی ۳٪، محسن رضایی ۲.۵٪ و مهرعلیزاده، قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی کمتر از ۱٪ آرای رأی‌دهندگان را به خود اختصاص داده‌ و حدود ۱۶٪ رأی‌دهندگان احتمالی هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۹٪ آنها قصد دارند رأی سفید بدهند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  برگزاری مسابقات بین المللی پوکر (WSOP) این بار بصورت آنلاین!

در بخش دیگری از این نظرسنجی ادعا شده که در «یک انتخابات آزاد با حضور گرایشات سیاسی مختلف، رضا پهلوی با ۲۹٪، ابراهیم رئیسی با ۱۵٪، نسرین ستوده با ۱۱.۵٪، محمود احمدی‌نژاد با ٪۱۰، نرگس محمدی با ۸٪، محمد نوریزاد و مسیح علینژاد با حدود ۷٪، محمد خاتمی، اسماعیل بخشی و میرحسین موسوی با حدود ۴٪ بالاترین میزان اقبال عمومی را دارند.» در میان افراد نامبرده در پرسش‌نامه، حسن روحانی دارای کمترین میزان اقبال عمومی است.