تبلیغات

صفر تا صد سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین در ایران (برای تازه کاران)

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین می‌تواند کمی ترسناک باشد؛ مخصوصا اگر مطالعات شما در این زمینه تنها به برخی مباحث ابتدایی و اولیه محدود شده باشد.

در واقع چه فرد با تجربه‌ای در سرمایه‌گذاری هستید و چه یک تازه‌کار، ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری روی آن ریسک‌های زیادی را برای شما به همراه دارد.

این موضوع به این دلیل است که ارزهای دیجیتال هیچ سازمان مرکزی‌ای ندارند که افراد و کاربران را راهنمایی کند یا از آنها پشتیبانی ویژه‌ای کند.

شایعات، اخبار دروغین و داستان‌های ترسناک کل اینترنت را فرا گرفته است و برای یک فرد عادی بسیار سخت است که واقعیات را از شایعات تشخیص دهد.

درست مانند تمام تجارت‌ها و کسب‌و‌کارهای دیگر شما نباید قبل از گرفتن تمام اطلاعات لازم قدم از قدم بردارید.

خیلی از سرمایه‌گذاران در بیت‌کوین که همه چیز خود را از دست دادند؛ معتقدند که خودشان تحقیقات لازم را انجام نداده‌اند. با پیش رفتن بر پایه شایعات و شنیده‌ها، مقصدی جز شکست نخواهید داشت.

خوشبختانه در چند سال اخیر تعداد مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال چه به زبان فارسی چه به زبان انگلیسی رشد زیادی داشته است.

شما به راحتی می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کرده و جواب سوالات خود را بگیرید.

با مطالعه مستمر و زیاد می‌توانید موفقیت خود را در بازار ارزهای دیجیتال تا حد زیادی تضمین کنید. در این راه علاوه بر مطالعه سایت بورسینس می‌توانید از کسانی که سالهاست در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند نیز کمک بگیرید.

تحقیق و مطالعه

چندین سال است که دنیا با مفهوم ارزهای دیجیتال آشنا شده است و واضح است که در طی این چند سال تغییرات زیادی روی آن‌ها انجام شده است.

شما به عنوان یک تازه کار حتما باید با مفاهیم و اصطلاحات موجود در دنیای سرمایه‌گذاری و رمزارزها آشنایی کامل داشته باشید.

به منظور این‌که یک سرمایه‌گذار موفق شوید، نیاز است که مقالات مربوط به بیت‌کوین و یا هر ارز دیجیتال دیگری را پیدا کرده و آن‌ها را بخوانید.

به این ترتیب کاملا متوجه خواهید شد که قدم در چه مکانی گذاشته‌اید و با چشم باز تصمیم خواهید گرفت.

با داشتن اطلاعات کافی تصمیمات سرمایه‌گذاری بهتری می‌گیرید. ارزهای دیجیتال فرصت بسیار مناسبی برای جمع‌آوری و افزایش سرمایه است؛ اما این موضوع به این معنی نیست که ورود به بازار آن‌ها بدون ریسک است.

برای اینکه در طی مسیر به هیچ وجه سورپرایز نشوید، بهتر است نحوه کارکرد تکنولوژی بیت‌کوین را درک کنید.

باید متوجه شوید که کل سیستم چگونه کار می‌کند. هدف از ایجاد بیت‌کوین چیست، چگونه به وجود می‌آید، چه تاثیری روی زندگی مردم دارد و یا نحوه ذخیره‌سازی بیت‌کوین‌ها در بلاکچین، عملکرد فناوری بلاکچین و کاربرد‌های آن را باید به طور دقیق بفهمید.

برای این موضوع به خواندن چندین مقاله در فضای مجازی بسنده نکنید.

با خواندن چندین مقاله نتیجه‌ نگیرید که همه چیز را در مورد بیت‌کوین می‌دانید. برای این کار بهتر است که یک مربی و راهنما در فضای ارزهای دیجیتال برای خود پیدا کنید.

این راهنما باید دارای تجربه زیادی در سرمایه‌گذاری بیت‌کوین بوده و قابل اعتماد و با دانش باشد. تا جایی که می‌توانید از او سوال بپرسید و تمام نقاط تاریک ذهنتان در مورد بیت‌کوین را روشن کنید. به این صورت می‌توانید مطمئن شوید که در یک فضای امن در حال سرمایه‌گذاری هستید.

در این راه به اخبار دروغین و شایعات به هیچ وجه توجه نکنید و برای به دست آوردن حقیقت و واقعیت ماجرا تحقیق زیادی کنید.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  قیمت بیت کوین می‌تواند به ۱۸,۰۰۰ دلار برسد

اگر به داستان‌های هیجان‌انگیز یک شبه پولدار شدن موجود در فضای مجازی اعتماد کنید؛ پول زیادی را از دست خواهید داد.

درست است که بیت‌کوین یک دنیای هیجان‌انگیز را به ما نشان می‌دهد و بارها یک شبه پولدار شدن کاربران آن‌ را دیده‌ایم؛ اما رویدادهایی نیز اتفاق افتاده که نشان می‌دهند بیت‌کوین فضایی گیج‌کننده و پرریسک برای تازه‌کاران و حتی افراد حرفه‌ای است.

قدم‌های اولیه

خوب بعد از مرحله اول حتما قصد دارید که سرمایه‌گذاری را شروع کنید؛ اما دانستن همه‌چیز در مورد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال به این معنی نیست که می‌توانید کار خود را آغاز کنید.

ریسک در هر کسب و کاری وجود دارد و با توجه به ماهیت ارزهای دیجیتال این ریسک در این فضا بیشتر نیز هست. با توجه به این که رمزارزها هنوز در مراحل اولیه توسعه خود هستند؛ باید بسیار محتاط عمل کنید.

ریسک زیادی در سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین وجود دارد و با توجه به سابقه آن می‌توانید با این کار پول زیادی را به دست آورده و یا همه چیز را ببازید.

برای شروع با مبالغ کم کار خود را آغاز کنید و ببینید که چطور پیش می‌رود. به هیچ وجه تمام پول خود را روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نکنید.

نکته مهم این است که با پول قرضی و یا پولی که مخصوص مخارج مهم است سرمایه‌گذاری را شروع نکنید.

دائما به دنبال قیمت‌های جدید بیت‌کوین نباشید و اجازه دهید که اخبار قیمت‌ها خودشان به گوش شما برسند.

زمان‌بندی و صبر دو نکته کلیدی در سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین است و هرگاه که تصمیم به کاری گرفتید نگذارید حرف‌های فردی دیگر روی شما و تصمیم‌تان تاثیر بگذارد.

دیدگاه مناسب

به طور ایده‌آل یک سرمایه‌گذار موفق تمام تخم‌مرغ‌های خود را داخل یک سبد نمی‌گذارد.

اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذار سود ده شوید؛ نباید تمام پول خود را روی یک ارز دیجیتال بخوابانید و بهتر است که از چند کوین مختلف استفاده کنید.

یکی از مزایای این روش این است که در صورتی که یکی از کوین‌های شما سقوط کرد؛ ممکن است که کوین دیگرتان به شما سود برساند و ضرر قبلی را جبران کند.

به جز بیت‌کوین می‌توانید مثلا روی ریپل (XRP)، اتریوم (Ether)، لایت‌کوین و… سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری به صورت مساوی روی ارزهای مختلف، ریسک شما را کاهش می‌دهد.

با این حال، باید توجه داشته باشید تمام این ارزها در فضای ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند و سقوط یکی از آن‌ها با یک درصد خاص ممکن است که باعث صعود ارز دیگر با همان درصد شود.

قیمت بسیاری از ارزها با بیت‌کوین بالا و پایین می‌شود و نوسانات بیت‌کوین تاثیر زیادی روی کلیت بازار دارد.

ارزهای فعال موجود در دنیای رمزارزها را شناسایی کنید و با احتیاط کامل روی آن‌ها سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید.

در حال حاضر تعداد زیادی ارز دیجیتال وجود دارند و هر روزه به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

در مورد تمام آن‌ها به طور کامل تحقیق کنید. برخی از این ارزها ممکن است که به راحتی از بین بروند؛ زیرا ممکن است که یک استارت‌آپ ساده بوده و بعد از عدم موفقیت نابود شوند.

در دنیای ارزهای دیجیتال باید احتیاط فوق‌العاده زیادی داشته باشید؛ زیرا هر کوین ممکن است که یک شبه از بین برود.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  جهان غرب و بورس در انتظار یکی از بزرگترین رکود های اقتصادی در سال های اخیر

پیش‌فرض شما باید این باشد که ارز دیجیتال جدید یا کلاهبردار است یا اینکه موفق نخواهد شد.

مدیر عامل ریپل در اظهارنظری جنجال‌برانگیز گفته که 99 درصد از ارزهای دیجیتال که امروز وجود دارند در ماه‌ها و سال‌های آینده به صفر می‌رسند. متخصصان دیگری نیز این نظر را دارند. (منبع)

نکاتی مهم در سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال (توکن‌ها و کوین‌ها):

  • اگر قیمت یک ارز در گذشته رشد داشته، دلیل نمی‌شود در آینده نیز رشد داشته باشد.
  • برخی کلاهبرداران به شکلی تیمی و حرفه‌ای به دنبال سرقت از افراد هستند، پس تحقیق گسترده در مورد ادعاها اهمیت زیادی دارد. صرفا با خواندن یک نظر مثبت نباید سرمایه خود را به خطر انداخت.
  • از نصب کیف پول‌های متفرقه خودداری کنید. کیف پول‌ها صرفا یک نرم‌افزار هستند و احتمال دارد هدف سازنده آن سرقت ارز دیجیتال شما باشد.
  • وقتی ادعای عجیب و غریبی می‌بینید به آنها بی‌توجهی کنید. مثلا ممکن است تبلیغی ببینید یا دریافت کنید که به شما وعده می‌دهد با انجام دادن کاری خاصی مانند عضویت، مقدار زیادی ارز دیجیتال بگیرید. این موارد اکثرا مواقع دام‌هایی برای فریب افراد است.
  • ساخت یک ارز دیجیتال بسیار ساده است، بنابراین تصور نکنید هر ارز دیجیتالی که وعده تحول آینده را می‌دهد حتما آینده متحول خواهد کرد. همه می‌توانند وعده دهند.
  • ممکن است نیت یک تیم و پروژه خوب باشد ولی به هر دلیلی نتوانند موفق شوند. نرخ موفقیت در این صنعت بسیار بسیار پایین است. بنابراین به عنوان یک قانون کلی بهتر است از خرید توکن‌های جدید صرفنظر کنید.
  • با پایین بودن قیمت یک ارز، دلیلی نمی‌شود آنرا گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری بدانید. روش بهتر این است که Market cap یا ارزش بازار آنها را با هم مقایسه کنید. در سایت coinmarketcap.com می‌توانید این اطلاعات را بدست آورید. مطلب
  • با تصور یک‌شبه پولدار شدن وارد این حوزه نشوید. افرادی که به دنبال سود سریع و کم‌دردسر هستند معمولا به دام کلاهبرداران می‌افتند.

دارایی خود را در کیف پول امن نگهداری کنید

با توجه به اینکه در یک فضای سایبری مشغول سرمایه‌گذاری هستید، باید مراقب کلاهبرداران و مجرمان اینترنتی باشید.

از صرافی‌های معتبر برای خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود استفاده کنید و بعد از انجام کار به سرعت دارایی‌های خود را به کیف پول مجازی مخصوص ارزهای دیجیتال خود انتقال دهید.

نگه‌داشتن دارایی‌هایتان در حساب صرافی‌ها شما در برابر حمله‌های سایبری و دزدی‌های اینترنتی آسیب‌پذیرتر می‌کند.

بسیاری از صرافی‌ها پیش از این نیز بارها هک شده‌اند و به نظر نمی‌رسد این روند تغییر کند. از کیف پول‌های سرد برای ذخیره کوین‌های خود استفاده کنید.

کیف پول‌های سرد نام دیگر کیف پول‌های آفلاین است که به نوعی سخت‌افزاری بوده و از کیف پول‌های گرم یا همان آنلاین امنیت فوق‌العاده بالاتری دارد.

کیف پول‌های کاغذی یکی از بهترین راه‌های برای نگهداری طولانی‌مدت بیت‌کوین هستند.

روش‌های سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین

بطور کلی برای یک شخص عادی، دو روش اصلی برای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین وجود دارد:

1. خرید بیت‌کوین و فروش در قیمت بالاتر

خرید بیت‌کوین در ایران به سادگی امکان‌پذیر است. کافیست در سایت‌هایی مانند بیدارز ثبت‌نام کنید، احراز هویت انجام دهید و مقدار دلخواه از بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را خریداری کنید.

البته سایت‌ها و صرافی‌های دیگر نیز وجود دارد ولی باید مراقب باشید در دام سودجویان گرفتار نشوید.

بهتر است فقط سایت‌هایی را انتخاب کنید که دارای آدرس ثابت، شماره تماس و مشخصات تکمیلی هستند.

▬ این مطلب را هم بخوانید:  کتاب سیاه قماربازان را بشناسید

کلاهبرداران با ارائه وعده‌ها و پیشنهادات خاصی که به شدت سودآور هستند سعی در تحریک حس طمع شما دارند، پس بدانید هیچ‌چیز در این بازار مفت و مجانی نیست.

بیت‌کوین ارزش بالایی دارد و هیچ‌کس قرار نیست آنرا مجانی بدست آورد. اگر سایتی مقدار کمی بیت‌کوین پرداخت می‌کند در ازای آن قصد دارد شما را ترغیب به شرط‌بندی، مشاهده تبلیغات و… کند تا از شما درآمد کسب کند.

قبل از اینکه بیت‌کوین بخرید، کیف پول‌ها را بشناسید و از نحوه کارکرد آنها اطلاع پیدا کنید.

حداقل خرید بیت‌کوین

بیت‌کوین بطور کاملا آزاد خرید و فروش می‌شود به این معنا که قیمت آن با عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

شرایط خرید و فروش بستگی به طرف مقابل معامله دارد. اگر از یک صرافی قصد خرید بیت‌کوین دارید، باید ببینید حداقل خرید و فروش چقدر است.

قیمت صرافی‌های مختلف را بررسی کنید زیرا قیمت بیت‌کوین در بین صرافی‌های آنلاین معمولا یکسان نیست.

می‌توان با مبالغ کم مانند چندصدهزارتومان نیز بیت‌کوین خریداری کرد. اما با توجه به اینکه کارمزد تراکنش بیت‌کوین گاهی اوقات به دلیل شلوغی شبکه افزایش می‌یابد، انتقال مقادیر پایین بیت‌کوین باعث می‌شود دارایی شما کمتر شود. زیرا با هر انتقال، مقدار کارمزد تراکنش می‌پردازید.

بنابراین سعی کنید از جابجایی مقادیر کم بیت‌کوین خودداری کنید.

2. سرمایه‌گذاری روی استخراج بیت‌کوین

ماینرها یا دستگاه‌های خاصی برای استخراج بیت‌کوین وجود دارد که با نام ASIC شناخته می‌شوند.

قیمت این دستگاه‌ها از زیر 10 میلیون تا بالای 100 میلیون تومان متغیر است.

استخراج بیت‌کوین نیاز به دانش و مهارت بیشتری دارد، زیرا عوامل زیادی از جمله شناخت سخت افزار و مباحث فنی، آشنایی با استخرهای استخراج، تهیه مکان مناسب برای استخراج و بسیاری از فاکتورهای دیگر را باید مدنظر داشته باشید.

استخراج سودآور بیت‌کوین به عنوان یک فعالیت حرفه‌ای نیازمند سرمایه بالا و مکان مناسب است.

با این حال، ماینرها نیز مثل شما افرادی تازه‌کار بودند که رفته رفته فوت و فن کار را فرا گرفته‌اند.

سخن پایانی

هیچ بازاری به اندازه بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال بالا و پایین ندارد. به دلیل عدم وجود یک سازمان مرکزی ممکن است که قیمت‌ها به طور کلی با پیش‌بینی‌های شما تفاوت داشته و به شما ضرر هنگفتی برسانند.

شما باید استراتژی و اهداف خود را به طور دقیق برای قیمت‌های مختلف تعیین کنید.

یک نکته مهم و به نوعی فوت کوزه‌گری در سرمایه‌گذاری بیت‌کوین این است که به هیچ وجه به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت فکر نکنید.

خرید و فروش کوتاه‌مدت شدنیست و برخی از افراد از آن سود می‌کنند. ولی اینکار کار هرکسی نیست. مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد.

اگر تازه‌کار هستید و تمایل شدیدی به سرمایه‌گذاری دارید، بیت‌کوین را خریده و برای مدت طولانی نگهداری کنید. سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در دنیای ارزهای دیجیتال نرخ موفقیت فوق‌العاده بالاتری دارند.

حال که نکات اولیه در مورد سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال را می‌دانید، سریعا خود را به اطلاعات کافی مجهز کرده و مطالعات خودتان در این زمینه شروع کنید.

به یاد داشته باشید که هرگز بدون داشتن اطلاعات کامل و کافی سرمایه‌گذاری خود را شروع نکنید.